وزیر بهداشت:

موافق “درمان رایگان” نیستم/ “کار نمایشی” برکت ندارد

    کد خبر :188318

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم پرهیز از انجام کارهای نمایشی، گفت: من موافق درمان رایگان حداقل در حوزه دندانپزشکی و بیماری‌هایی به جز بیماری‌های صعب‌العلاج نیستم؛ چراکه نباید مردم را تشویق کنیم تا از خود مراقبت نکنند.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در نشست مسئولین دندانپزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: ما افتخار می‌کنیم که خدمات دندانپزشکی در ایران هم‌تراز با کشورهای پیشرفته رشد کرده و به فناوری‌ و مهارت کافی دست پیدا کرده است. یکی از خدماتی که ایرانیان مقیم خارج برای دریافت به کشور مراجعه می‌کنند، خدمات دندان پزشکی است.

وی ادامه داد: شرایط در زمینه عدالت و دسترشی به خدمات دندانپزشکی مناسب نیست. بیمه‌ها به دلایلی همچمون کمبود منابع عمومی نمی‌توانند از این خدمات حمایت داشته باشند. خود مردم هم بهداشت دندان را رعایت نمی‌کنند. البته با همکاری وزارت آموزش و پرورش، اقدامات خوبی در زمینه درمان پوسیدگی‌های دندانی دانش آموزان انجام شده و طی این مدت بیش از ۴۰ میلیون خدمت برای پیشگیری از پوسیدگی و آسیب‌های دیگر به مقطع سنی کمتر از ۱۴ سال ارائه شده است و به این ترتیب درحال حاضر میزان پوسیدگی از ۲.۱ به ۱.۸ کاهش یافته است. اگر جدی‌تر به حوزه پیشگیری بپردازیم، حتما می‌توانیم موفق شویم و به رقم ایده‌آل یعنی یک دست پیدا کنیم.

هاشمی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا هزینه درمان در دندانپزشکی به صورت کامل پرداخت نمی‌شود، تصریح کرد: برای پیشگیری باید هزینه شود. اما اگر خدمات حوزه درمان رایگان شود، مردم تشویق می‌شوند بادندان‌شان هرکاری می‌خواهند انجام دهند. البته ما باید هزینه‌ها را در این حوزه کاهش دهیم. در گذشته بخش خصوصی سهم عمده‌ای در ارائه این خدمات داشت، اما لازم است دولت نیز سهمی برای تعادل بخشی داشته باشد.

وی افزود: ما در حوزه پیشگیری اقداماتی را آغاز کردیم که نمایشی شده است. اعلام کردیم که در ۱۱۶ بیمارستان، یونیت دندانپزشکی گذاشته‌ایم، اما چقدر با آن کار کرده‌ایم؟ متاسفانه در حال حاضر برخی از آنها تعطیل است. کار نمایشی خوب نیست و برکتی ندارد، مهم اعتماد مردم است. یکی از اشکالات دستگاه‌های دولتی همین است. حرفی نزنیم که به آن عمل نکنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بایداز ظرفیت دندانپزشکان حداکثر استفاده را ببریم، بیان کرد:‌ من موافق درمان رایگان حداقل در حوزه دندانپزشکی و بیماری‌هایی به جز بیماری‌های صعب‌العلاج نیستم. نباید مردم را تشویق کنیم که از خود مراقبت نکنند. مسئولان دندانپزشکی دانشگاها تعرفه‌ای بین خصوصی و دولتی برای درمان تعریف کنند. هر استانی می‌تواند شرکتی توسط دندانپزشکان داشته باشد تا بتواند این خدمات را ارائه کند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه میزان ارایه خدمات دندانپزشکی در بخش روستایی کافی نیست، اظهار کرد: با وجود ارائه خدمات پیشگیری برای ۷ میلیون دانش آموز، اما در بخش درمان دندانپزشکی مناطق روستایی موفق نبوده‌ایم. مسئولین دندانپزشکی کشور به دستور عملی برسند. همچنین تمهداتی برای کسانی که دچار معلولیت، عقب ماندگی ذهنی و یا بیماری صعب علاج هستند، بیاندشیند؛ چرا که نمی‌توان کار آنها را در مطب راه انداخت. علاوه بر آن آموزش را برای رفع مشکلات مردم انجام داد و آموزش نباید جدای از بهداشت و درمان باشد.

وی ادامه داد : در مرحله اول باید بهترین مواد اولیه در لیست مواد مورد تایید قرار گیرد و در قیمت باید طوری رقابت ایجاد شود که با سودی منطقی از مصرف کننده حمایت کند.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: شاید بتوان بیمه‌های ویژه دندانپزشکی تعریف کرد. این بیمه‌ها بسیار ضروری هستند و می‌توان آنها را در سطح استانی ایجاد کرد.

هاشمی تصریح کرد: قرار بود ۸۰ یونیت برای کار خیر نیمی از سال فعال باشند. مسئولین باید آن را به بخشی بدهند که می‌توانند آنها را فعال کنند. شاید مشابه آن برای خدمت رسانی در حاشیه شهر ها و مدارس نیاز باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به ایجاد گشایش‌هایی در طرح نیروی انسانی دندان پزشکی تصریح کرد:‌ باید نیروهای طرحی این حوزه را به این سمت سوق داد. البته پرداختی به این نیروها وضعیت نامناسبی دارد و باید سعی کنیم از این نیروها به صورت هدایت شده در زمان بعدازظهر در بیمارستان و مراکز تجمیع دندانپزشکی استفاد کنیم.

به گزارش ایسنا وزیر بهداشت همچنین در حاشیه نشست مسولان دندان پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت را در حوزه دندانپزشکی پیشگیری اعلام کرد و گفت: مردم باید مراقبت کنند که دندان‌هایشان از بین نرود. افرادی که به این مراقبت‌ها بی‌توجهی می‌کنند، هزینه زیادی را متحمل می‌شوند و سلامتی‌شان هم تامین نمی‌شود. خدماتی در جهت پیشگیری از پوسیدگی دندانی برای حدود ۸ میلیون دانش آموز در سطح دبستان و در مواردی اول و دوم دبیرستان ارائه کردیم و همچنین خدمات ناقابلی طی دو – سه سال گذشته در لیست بیمه‌ها قرار گرفت.

وی ادامه داد: ۳هزار یونیت دندان پزشکی نیز در سراسر کشور از ظهر به بعد و با تعرفه‌ای ۵۰ درصد کمتر از بخش خصوصی باید خدمت ارائه کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: نمی‌توان با دندان هر کاری انجام داد و انتظار داشت سالم بماند. در حال حاضر ۶۰۰ کلینک دندان پزشکی فعال در شهر و روستا فعال هستند و امیدواریم در نیمه اول سال ۹۷، این کلینیک‌ها کامل شوند تا مردم خدمات خود را از بخش دولتی دریافت کنند؛ چراکه اکنون بار اصلی ارائه خدمت در بخش دندان پزشکی بر عهده بخش خصوصی است.

هاشمی با اشاره به هزینه کرد سالانه ۱۰هزار میلیارد تومان در حوزه دندان پزشکی، تصریح کرد: مردم اگر با موردی از تخلف یا درمان زیرزمینی مواجه شدند، موارد را به شماره ۱۹۰ گزارش کنند و بازرسان حتما مراکز غیرقانونی را تعطیل می‌کنند. برای مراکزی که درمان بدون مجوز انجام می‌دهند، مجازات سنگینی دیده شده است و دستگاه قضایی هم طبق قانون با آنها برخورد می‌کند.

وزیر بهداشت همچنین اضافه کرد: ۸۰ کلینیک سیار دندان پزشکی به صورت رایگان در طول روز در مناطق حاشیه نشین کشور ارائه خدمت می‌کنند و امیدواریم بتوانیم آنها را گسترش بدهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید