بازار خودرو در کمای انتخابات

    کد خبر :18808

طی هفته جاری در حالی بازار خودرو به‌دلیل اثرات روانی ناشی از انتخابات با کاهش جدی معاملات مواجه بوده که فعالان از آن به‌عنوان کمای بازار خودرو یاد می‌کنند.

از سوی دیگر بازار همواره در اولین ماه‌های سال با کاهش تقاضا مواجه می‌شود؛ این در شرایطی است که رکود فصلی در کنار جو روانی ناشی از انتخابات بر کسادی بازار افزوده است، بنابراین بازار خودرو در شرایط کنونی چشم انتظار تصمیمات مشتریان خودرو است. مشتریان بلاتکلیفی که خرید خود را به بعد از انتخابات موکول کرده‌اند. بر این اساس از آنجا که انتخابات نقش موثری در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور دارد مشتریان بازار خودرو نیز در انتظار به‌سر می‌برند. به گزارش دنیای اقتصاد، بنابراین در شرایطی که به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، معاملات در بازار از اوایل سال روند کندی به خود گرفته که انتخابات نیز بر کندی آن تا حدودی افزوده است، با این حال دست اندرکاران بازار با توجه به در پیش بودن فصل امتحانات و ماه مبارک رمضان رکود بازار را ادامه دار خوانده و تاکید می‌کنند که تا یک ماه و نیم آینده بازار رونقی به خود نخواهد دید.

 

بازار خودروهای داخلی

اما به بازار برویم و ببینیم حال و هوای قیمت‌ها چگونه است. آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری با نوسان همراه بوده است؛ به‌طوری‌که پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 38 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش 800 هزار تومانی قیمت خودرو موردنظر طی هفته جاری حکایت می‌کند. با وجود این پژو 206 صندوق‌دار با

39 میلیون و 200 هزار تومان قیمت، افزایش 400 هزار تومانی را به خود دیده است. از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد قیمت این محصول طی هفته‌جاری افزایش 300 هزار تومانی را به خود دیده است. براین‌اساس در حال حاضر برای خرید پژو 405 باید 30 میلیون و 300 هزار تومان هزینه کرد. در این بین اما دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی سمند EF7 این هفته دچار نوسان قیمت شد؛ به‌نحوی‌که این خودرو با افزایش 400 هزار تومانی هم‌اکنون 32 میلیون تومان به فروش می‌رسد. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، اما در مورد رانا به‌عنوان یکی از محصولات نسبتا کم‌تیراژ ایران‌خودرو نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به افزایش 100 هزار تومانی قیمتش، هم‌اکنون 33 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین پژو پارس مدل فول نیز با توجه به تثبیت قیمتش طی این هفته 37 میلیون و 800 هزار تومان به فروش رسید. اما سری هم به خودروهای سایپا و پارس خودرو بزنیم و ببینیم اوضاع قیمت آنها طی هفته جاری به چه شکل است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پراید مدل 111، 21 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد که نشان‌دهنده ثبات قیمت این خودرو در هفته‌جاری است. با وجود این مدل پراید 131 با کاهش 100 هزار تومانی طی هفته جاری با قیمت 21 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر اما پراید مدل 132 نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 21 میلیون و 300 هزار تومان دارد.

فعالان بازار از ثبات قیمت تیبا در بازار خبر می‌دهند. به گفته آنها، این محصول در حال حاضر با قیمتی برابر با 25 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما سراتوی مونتاژی سایپا نیز تغییر خاصی در هفته‌جاری نداشته است. به گفته فعالان بازار، سراتوکه به‌صورت اتومات و دستی عرضه می‌شد در حال حاضر با اضافه شدن 8 آپشن تنها به‌صورت اتومات به بازار عرضه می‌شود. قیمت این خودرو آپشنال هم‌اکنون در بازار برابر با 99 میلیون تومان است.

در بین دیگر خودروهای بازار طی هفته‌جاری اما تندر-90‌ها تغییر قیمت داشته‌اند. بنا به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، در حال حاضر تندر-90 مدل E2 قیمتی برابر با 42 میلیون و 500 هزار تومان دارد که این موضوع از ثبات قیمت این خودرو حکایت می‌کند. پارس‌تندر نیز طی هفته جاری با قیمت 43 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد که نشان از ثبات قیمت این خودرو دارد. در این بین اما تندر اتومات با کاهش 300 هزار تومانی قیمت مواجه شده است؛ بر این اساس این خودرو در حال حاضر با قیمت 48 میلیون‌ و

700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر اما ساندرو نیز که عضو هاچ‌بک خانواده تندر-90 به‌شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با 53 میلیون تومان در مدل اتومات دارد که این موضوع نشان از ثبات قیمت این محصول دارد. ساندرو مدل دنده‌ای نیز با قیمت 46 میلیون و 900هزار تومان خرید و فروش شده است که نشان از ثبات قیمت این خودرو دارد. همچنین مدل استپ‌وی ساندرو نیز هم‌اکنون حدود 61 میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد که نشان از اختلاف قیمتی بیش از 8 میلیون تومانی با نرخ کارخانه‌ای این خودرو دارد، اما فعالان بازار در مورد برلیانس نیز تاکید می‌کنند که این محصول در مدل 320 قیمتی برابر با 53 میلیون تومان دارد و مدل 330 آن نیز 56 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

بازار خودروهای وارداتی

سری هم اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. آن‌طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، بازار وارداتی‌ها تغییر قیمتی نداشته است. به‌طوری که در حال حاضر تویوتا کمری هیبریدی قیمتی برابر با 242 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد محصول موردنظر طی هفته جاری ثبات قیمت را تجربه کرده است. مدل لکسوس NX نیز در حال حاضر 373 میلیون تومان به فروش می‌رسد. در این بین اما تویوتا RAV4 با افزایش یک میلیون تومانی در حال حاضر 260 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اما از آن سو کیا سراتو با قیمتی معادل 147 میلیون تومان عرضه می‌شود و اپتیما نیز 205 میلیون تومان قیمت دارد. با این حساب، اپتیما و سراتو در هفته جاری ثبات قیمت را تجربه کرده‌اند.

از سوی دیگر اما اسپورتیج نیز کماکان با قیمت 186 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و هیوندایی النترا هم بدون تغییر قیمتی خاص، هم‌اکنون با قیمتی برابر با 137 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در شرایطی است که سانتافه نیز همچنان 238 میلیون تومان به فروش می‌رسد که نشان‌دهنده ثبات قیمت این محصول است. در بین دیگر خودروهای وارداتی نیز در حال حاضر هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 176 میلیون تومان دارد و توسان نیز 195 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید