تسهیل تولید و سرمایه‌گذاری در سال ۹۶

    کد خبر :18794

در آستانه پنجمین انتخابات شورای شهر هریک از تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی تاثیرگذار درصدد بازگویی مطالبات و انتظارات خود از پنجمین دوره شورای شهر هستند.

 حال برای نخستین بار در انتخابات شورای شهر قرار است به چالش‌ها و موانع پیش روی اصناف کشور توجه اساسی شود. همین موضوع باعث شده تا هریک از نمایندگان اصناف به بیان نظرات کارشناسی خود درباره این انتخابات بپردازند. در این زمینه کارشناسان صنوف براین باورند که در این بازه زمانی اصنافی‌ها به دنبال برطرف‌سازی موانع کسب و کار هستند و از این‌رو ساماندهی اشتغال و کاهش بیکاری باید درصدد برنامه‌های اصناف برای سال 96 و تاثیر‌گذاری آنها در ارکان‌های مهم تصمیم‌گیری باشند.همچنین عده دیگری از نمایندگان اصناف می‌گویند که آسیب‌های اجتماعی متعددی در شهر تهران وجود دارد که منشأ اغلب آنها فقر و بیکاری است و اصناف با تجربه و نقش اثرگذاری که در ایجاد اشتغال دارند می‌توانند با هدایت سرمایه‌گذاری‌ها، اشتغال و افزایش مشارکت اقتصادی شهروندان جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی گام بردارند.در این زمینه باتوجه به بروکراسی‌های اداری میان اصناف و سازمان شهرداری‌ها متولیان صنوف نیز به راه‌اندازی کارگروه مشترک اصناف در شورای شهر تاکیددارند چراکه آنها معتقدند در این بازه زمانی باید به دنبال کاهش مشکلات در عرصه تولید، اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری‌ها باشیم و از این‌رو راه‌اندازی کارگروه مشترک بین اصناف و شورای شهر موجب می‌شود تا مطالبات جامعه صنفی بدون بروکراسی‌های اداری دنبال شود و سرمایه‌گذاران نیز به راحتی بتوانند مطالبات خود را دنبال کنند.درحقیقت کاهش مشکلات در عرصه تولید، افزایش اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری‌ها سه رکن اصلی است که صنوف به دنبال اجرای عملیاتی در بخش اصناف هستند. این روزنامه ،  در این گزارش نقش اصناف در کاهش مشکلات تولید و اشتغال را بررسی کرده که در زیر می‌خوانید:

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، محمد بیطرفان، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران بر این باور است که سرمنشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بیکاری و فقر اقتصادی است و اصناف به عنوان بنگاه‌های کوچک و متوسط و پیشران اقتصادی در هر شهر مطرح هستند. بنابراین با حضور اعضای ائتلاف اصناف در شورای شهر، می‌توان به صورت منسجم‌تر و نهادینه‌تر مقوله اشتغال‌زایی و به کارگیری جوانان در بخش‌های اقتصادی را دنبال کرد.

بیطرفان با بیان اینکه این اقدام به صورت غیرمستقیم در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار خواهد بود، اظهارکرد: اصناف در بدنه جامعه و در بین مردم حضور دارند. بنابراین اعضای اصناف با تجربیاتی که دارند، می‌توانند در حوزه اشتغال اثرگذار باشند. بدین‌ترتیب با کاهش فقر و بیکاری می‌توان امید داشت که معضلات اجتماعی شهر بطور چشمگیری کاهش پیدا کند.

 ضرورت شکل‌گیری کمیسیون اصناف

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران گفت: اصناف قشر بزرگی از هر شهر را تشکیل می‌دهند. به واقع اصناف در امنیت شهر، اقتصاد شهر، توسعه فرهنگ عمومی و امور اجتماعی شهرها نقش بسزایی دارند. اما متاسفانه از توانمندی‌های این قشر در مدیریت شهری استفاده نشده است.

با توجه به اینکه اصناف متشکل از افرادی است که هم به صورت تجربی و هم به صورت علمی توانمندی‌های خوبی را در توسعه اشتغال و توسعه اقتصاد شهری کسب کرده‌اند، قطعا حضور اصناف در مدیریت شهری در ارتقای کیفیت مدیریت تاثیر چشمگیری دارد.

بیطرفان یکی از برنامه‌های ائتلاف اصناف را شکل‌گیری کمیسیون اصناف در شورای شهر عنوان کرد و افزود: یکی از نقاط ضعف شورای شهر این است که کمیسیون اصناف ندارد. امیدواریم با حضور نامزدهایی از ائتلاف اصناف، این کمیسیون در شورای شهر تشکیل شود تا به این شکل بتوانیم از معضلات اقتصادی کشور بکاهیم.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تصریح کرد: اصناف دغدغه‌هایی در شهرهای مختلف دارند. عدم ارتباط تنگاتنگ و مدیریت شده بین اصناف و مدیریت شهرها باعث شده تا اصناف نتوانند مشکلات خود را به صورت موثر در میان گذاشته و رفع کنند. با حضور اصناف در شورای شهر، نخستین اتفاقی که می‌افتد این است که تعامل بین بخش بزرگی از مردم با مجموعه مدیریت شهری و حاکمیت افزایش پیدا خواهد کرد.

در میثاقنامه‌یی که به امضای اعضای ائتلاف رسیده است، عنوان شده که مطالبات و مشکلات اصناف را در حوزه شهری پیگیری خواهیم کرد. بنابراین به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف خود در شورای شهر، در گام اول شکل‌گیری کمیته اصناف را پیگیری خواهیم کرد و در گام بعدی ایجاد کمیسیون اصناف را هدفگذاری می‌کنیم.

 افزایش سهم زنان در تولید و اشتغال

در عین حال تصمیم‌گیری‌های همه‌جانبه، نظم‌بخشی و پیگیری دقیق‌تر امور از ویژگی‌های زنان است که متاسفانه در اداره شهری همچون تهران کمتر از آن بهره گرفته شده است. منیژه خدادوست، عضو هیات‌مدیره اتحادیه پوشاک بر این باور است که معضلات و آسیب‌های اجتماعی پایتخت همچون کودکان کار با آموزش و فرهنگ‌سازی رفع می‌شود و این همان بخشی است که باید از توان و استعدادهای زنان در ساماندهی امور شهر بهره جست. خدادوست با انتقاد از نقش ضعیف زنان در امور شهری، اظهار کرد: زنان منظم‌تر هستند و به همین‌دلیل می‌توانند نقش موثری در امور مدیریتی داشته باشند.

در عین حال، زنان کمتر دچار خطا و تخلف می‌شوند و به همین جهت بیشتر می‌توان روی دقت و صحت کاری که به آنها محول می‌شود اطمینان داشت. با این حال متاسفانه شاهد هستیم که از این قابلیت‌های زنان در اداره امور مربوط به شهر به خوبی بهره گرفته نمی‌شود و در عین حال، روز به روز بر معضلات اجتماعی شهرها افزوده می‌شود. در حالی که زنان با توان و ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند با آموزش، برقراری نظم و آرامش و پیگیری مستمرتر مطالبات شهری، چهره زیباتری به شهر  ببخشند.

وی با بیان اینکه باید سعی کنیم سهم زنان در تولید و اشتغال را افزایش دهیم، تصریح کرد: وقتی زنان بتوانند به خوبی کار کنند و در اصناف مختلف نقش پررنگ‌تری داشته باشند، همین دقت به امور جاری اصناف منتقل می‌شود. با درست کار کردن اصناف، شهر آرام می‌شود. وقتی قیمت‌ها به درستی کنترل شود، رضایت متعادل هم در اصناف و هم در مردم ایجاد می‌شود.

زنان با دید بهتری می‌توانند به رصد اصناف بپردازند و با یافتن گلوگاه‌های آنها و برقراری نظم، آرامش را به شهر برگردانند. خدادوست تصریح کرد: باید از توان زنان در آموزش و فرهنگ‌سازی استفاده کرد. زنان معلم‌های خوبی هستند و به خوبی می‌توانند اموری که به آنها محول شده را اداره کنند.

در صورتی که آموزش و فرهنگ‌سازی ضعیف باشد، برنامه‌هایی که برای شهر و شهروندان در نظر گرفته شده هم بی‌ثمر خواهد بود؛ چراکه یکی از پایه‌های عملیاتی کردن برنامه‌های شهری، آموزش و آگاه‌سازی شهروندان است. وی با اشاره به بودجه شهرداری به نظم بخشی کودکان کار افزود: نباید از این معضلات به سادگی گذشت. کودکان بی‌سرپرست بیشتر مستعد آسیب‌های اجتماعی هستند و بی‌توجهی به این پدیده بحران‌های آینده شهر را رقم می‌زند.

متاسفانه شهرداری با آن بودجه عریض و طویل خود هنوز نتوانسته کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان کاری که هر روز در خیابان‌های تهران شاهد آنها هستیم ساماندهی کند. نکته تاسف‌بار این است که این کودکان کار به صورت سازمان‌یافته برای تکدی‌گری در سطح شهر پخش می‌شوند اما متاسفانه تاکنون اقدام اثربخشی برای رفع این معضل اجتماعی چه از سوی شهرداری و چه از سوی دیگر نهادها انجام نشده است. وی ابراز امیدواری کرد: زنان بتوانند نفوذ اثربخشی در شورای شهر داشته باشند تا با دید و توانمندی‌های خود در راه رفع این معضل‌های اجتماعی و شهری گام بردارند.

 کاهش بروکراسی‌ها با راه‌اندازی کارگروه اصناف

همچنین رییس اتحادیه آبکاران تهران اعلام کرد: در این بازه زمانی باید به دنبال کاهش مشکلات در عرصه تولید، اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری‌ها باشیم و از این‌رو راه‌اندازی کارگروه مشترک بین اصناف و شورای شهر موجب می‌شود تا مطالبات جامعه صنفی بدون بروکراسی‌های اداری دنبال شود و سرمایه‌گذاران نیز به راحتی بتوانند مطالبات خود را دنبال کنند. محمد خلیلی متین‌زاده گفت: تعامل و مشارکت بین شورا و اصناف و بازاریان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ضروری است.

بدون شک تعامل میان شهرداری و اصناف به توسعه شهر و تقویت کمک فراوانی می‌کند و با همراهی و تعامل دو سویه بین این دو مجموعه، می‌توان خدمات شایسته‌تری به اصناف شهروندان ارائه داد. وی افزود: برای داشتن بازاری منسجم و با رونق؛ باید دستگاه‌ها همکاری‌های لازم را با یکدیگر داشته باشند تا اهداف بطور مطلوب پیگیری شود. اصناف و بازاریان در تمام بخش‌ها و حوزه‌های جامعه بدرستی ورود کرده‌اند و برای ارائه خدمات بهینه به شهروندان باید مدیریت شهری و اصناف با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. رییس اتحادیه آبکاران تهران ضمن اعلام اینکه صنف آبکاران به عنوان یک صنف مکمل در رابطه با تجهیز، آماده‌سازی، مقاوم‌سازی و تزئین صنایع بزرگ شناخته می‌شود، گفت: امیدوار هستیم با بهبود وضعیت اقتصاد کشور در سال ۹۶ شرایط برای تولیدی‌ها و صنوف خدماتی بهتر و قوانین برای اصناف منعطف‌تر شود.

خلیلی گفت: تعداد قابل توجهی از اعضا از سیستم‌های به‌روز بهره می‌برند و این در حالی است که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری، واحدهای دیگر از سیستم‌های سنتی نیز همچنان استفاده می‌شود که در این راستا با حل مشکل نقدینگی، فضا برای سرمایه‌گذاری در چنین مشاغلی مهیا می‌شود.

رییس اتحادیه آبکاران تهران ادامه داد: دست‌اندرکاران اقتصادی باید برای خروج از رکود تدابیری بیندیشند که مقطعی نباشد و شرایط به نحوی مهیا گردد که فعالان اقتصادی و مردم از آن استراتژی بهره‌مند شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید