آذر منصوری: دامن زدن بر ناامیدی مردم آتشی به راه می اندازد که دود آن به چشم همه می رود

    کد خبر :187832

آذر منصوری با تاکید بر اینکه برگزاری تجمعات اعتراضی حق مردم است ، گفت : این تجمعات در شرایطی برگزار شد که مجموعه جریان اصلاحات و دولت در تلاش هستند تا با ایجاد ارامش و فراهم کردن زمینه های گفت و گو و تفاهم بیشتر و از طریق آشتی ملی مشکلات را از سر راه بردارند!
تجمع اعتراضی برخی از مردم مشهد بالا گرفت و به شهرهای دیگر نیز سرایت کرد. اعتراضاتی که بر خلاف میل برگزار کنندگان به دایره دولت و شخص روحانی محدود نماند و کار را به شعارهای ساختار شکنانه دیگری علیه برخی نهادهای حکومتی کشاند. اعتراضات به سرعت مورد استقبال رسانه ها و شبکه های مجازی بیگانه قرار گرفت و این نخستین پیامد منفی تجمعات روزهای پنج شنبه و جمعه بود. تحلیل گران و کارشناسان مسایل سیاسی در داخل اما با تاکید بر اینکه تجمع و اعتراض به دولت و سایر دستگاه های حق مردم است ، از ضرورت رعایت قانون و مقررات سخن گفتند. نکته قابل تامل در تحلیل های داخلی عدم واقع بینی در شرایط اقتصادی کشور و استفاده سیاسی مخالفان دولت از وضعیت موجود است.

آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب و قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت از جمله کسانی است که معتقد است باید با نگاه واقعبینانه به مشکلات موجود در راستای حل آن گام برداشت. به گفته وی دامن زدن بر ناامیدی مردم آتشی به راه می اندازد که دود آن به چشم همه می رود.

* به نظر شما دلیل اصلی شکل گیری تجمعات اعتراضی اخیر چه بود؟

جمعیتی نزدیک به ده میلیون نفر در کشور ما در فقر مطلق زندگی می کنند. مشکلات اقتصادی موجود بیشترین فشار را به طبقات محروم وارد می کند لذا ضروریست که همه کسانی که به نوعی در اداره کشور مسئولیت دارند، واقع بین بوده و درک درستی از مشکلات داشته باشند.

*تجمع مشهد یک اعتراض اقتصادی بود اما گستردگی آن و سرایتش به شهر دیگر نیز صرفا به خاطر مشکلات اقتصادی بود؟

انتخابات عرصه عرض اندام طبقات و گروه های مختلف مردم و طرح مطالبات است، مطالبات به جدی ترین شکل خود مطرح می شود. در واقع انتخابات نمادی برای بروز و ظهور مطلبات مردم است و همان طور که در سال 96 دیدیم انتخابات جنبشی تبدیل می شود که در نهایت مردم مطالبه خود را از طریق صندوق رای پیگیری می کنند. بعد از روی کار آمدن دولت دوم آقای روحانی تلاش گسترده ای از سوی اتاق های فکر علیه او برای ناامید کردن مردم صورت گرفت. موج ها و کمپین هایی که یک نمونه بارز آن «من پشیمانم» بود. متاسفانه برخی از تریبون های رسمی کشور نیز به این موضوع دامن زدند. در حالی که حداقل مراجع رسمی کشور ما ، تریبون های رسمی و رسانه ملی باید نسبت به مشکلات و مسایل کشور اشراف کامل داشته باشد. کاملا روشن است که چنانچه قرار بر گشایش در حوزه اقتصادی باشد باید به دولت دوازدهم این امکان و فرصت داده شود تا زمینه جذب سرمایه ، سرمایه گذاری بیشتر، رونق کسب و کار، افزایش اشتغال و به کار افتادن چرخه تولید و … را فراهم کند. صورت مساله کاملا روشن است اما این تریبون ها به نا امیدی مردم دامن زدند. بخش عمده ای از اتفاقات اخیر در مشهد و چند شهر دیگر از همین موج نارضایتی ایجاد شده که منتظر یک تلنگر بود، ناشی شد.

*این اعتراضات از مشهد شروع شد. خاطرمان هست که در دولت آقای هاشمی نیز اعتراضاتی در مشهد می شد. به نظر شما چرا اعتراضات از این شهر آغاز می شود؟

این مساله ای است که نیاز به بررسی های جدی دارد و باید مشخص شود که دلیل این تجمعات در مشهد چه بوده است.

*نظرتان در مورد نفس برگزاری تجمعات اعتراضی چیست؟ فارغ از اینکه دولت را هدف می گیرد یا نهادهای دیگر را.

برگزاری تجمعات اعتراضی حق مردم است و قانون این اجازه را می دهد اما مساله ای که وجود دارد این است که این تجمعات در شرایطی برگزار شد که مجموعه جریان اصلاحات و دولت در تلاش هستند تا با ایجاد آرامش و فراهم کردن زمینه های گفت و گو و تفاهم بیشتر و از طریق آشتی ملی مشکلات را از سر راه بردارند. این تظاهرات با شعار تند علیه آقای روحانی آغاز شد و سپس دامن وسیع تری گرفت.

*به عبارت دیگر اعتراضات اقتصادی به سیاست کشیده شد.

مساله ای که به نظر من مخالفان قدرتمند داخلی آقای روحانی باید به آن توجه کنند این است که اگر قرار باشد از زاویه حجم مطالبات و مشکلات حاصل از ناکارآمدی و سوءمدیریت دولت هشت ساله مطلوب اصولگرایان، دولت را تحت فشار قرار دهند؛ این تنها دولت نیست که آسیب می بیند. بلکه آتشی است که روشن می شود و دود آن به چشم همه مردم و کشور می رود . طبیعتا بیشترین آثار و تبعات را در منافع ملی خواهد داشت. با توجه به واقعیت های موجود در جامعه شرایط به نحوی است که دولت و مجموعه ارکان حاکمیت باید حداکثر تلاش خود را انجام داده تا از طرق مختلف مثل عادلانه کردن بودجه و بر پیگیری مطالبات و نیازهای مردم از مسیری که کمترین آسیب را به منافع ملی کشور وارد کند؛ مشکلات را حل کنند.

منبع:نامه نیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید