سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست:

امسال ۸۰ پروانه شکار در قرق‌های اختصاصی صادر می‌شود

    کد خبر :187793

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از اصولی‌ترین راهبردهای این سازمان جهت حفاظت از تنوع زیستی، جلب مشارکت سرمایه های اجتماعی و نیروهای اثرگذار در حفاظت از تنوع زیستی است، گفت: قرق‌های اختصاصی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سازمان حفاظت محیط زیست در یک دهه اخیربوده است.

به گزارش ایسنا حمید ظهرابی افزود: قرق های اختصاصی از جمله موضوعاتی است که باید با قوت توسعه پیدا کند و از همین رو سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می کند با جلب همکاری سایر دستگاه‌های اجرائی اثرگذار، فرآیند صدور مجوز برای قرق‌ها را تسهیل کند.

متولی قرق اختصاصی حق صدور پروانه شکار را ندارد

وی ضمن تاکید بر اینکه متولی قرق اختصاصی صرفا در زمینه حفاظت و بهره‌برداری حیات وحش در قرقهای اختصاصی فعالیت می کند، تصریح کرد: حفظ حقوق عرفی و قانونی مرتع‌داران و مالکان اراضی از ضروریات ایجاد قرق‌های اختصاصی حیات وحش است و متولی قرق اختصاصی حق صدور پروانه شکار را ندارد. صدور پروانه شکار تنها در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است اما منافع آن صرف تامین هزینه‌های حفاظت قرق اختصاصی می شود.

امسال ۸۰ پروانه شکار در قرق‌های اختصاصی صادر می‌شود

ظهرابی با اعلام اینکه در سال جاری حدود ۸۰ پروانه شکار در قرق‌های اختصاصی صادر خواهد شد، گفت: اگر منافع حاصل از شکار در راه حفظ تنوع زیستی و جلب مشارکت جوامع بومی و محلی صرف شود، اقدامی مثبت و ضروری است.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی طی ماه های اخیر به منظور ایجاد راهکاری قانونی برای اعمال سیاست مشارکت جوامع بومی و محلی در منافع حاصل از شکار اظهار کرد: واقعی کردن قیمت پروانه شکار، فراهم کردن شرایط برای بهره‌مندی جوامع بومی و محلی از منافع حاصل از شکار همچنین صرف بخشی از این منافع در راستای حفاظت از منطقه و جلب مشارکت جوامع محلی در حفاظت و مدیریت از مناطق چهارگانه اهدافی است که در این راستا دنبال می شود.

وی مروری هم بر روند صدور پروانه شکار در منطقه کرد و گفت: پس از سرشماری حیات وحش و بررسی شرایط جمعیت گونه، ترکیب سن و جنس جمعیت با اعمال روش‌های علمی، میزان جمعیت قابل برداشت تعیین و سپس با مشارکت جوامع بومی و محلی پروانه‌های شکار صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)،به گفته ظهرابی، برای حمایت از شکارچیان بومی درصدی از پروانه‌های شکار برای جوامع روستائی حاشیه و داخل مناطق به قیمت پائین صادر خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید