توقیف نفتکش هنگ‌کنگی در کره جنوبی

    کد خبر :187667

کره جنوبی یک نفتکش حامل پرچم هنگ کنگ را به ظن حمل پنهانی نفت پالایش شده برای یک کشتی کره شمالی و نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد، توقیف کرد.

مقامات کره جنوبی اظهار کردند نفتکش “لایت هاوس وینمور” حامل پرچم هنگ کنگ ۱۱ اکتبر در بندر یئوسوی کره جنوبی لنگر انداخت تا ۱۴ هزار و ۳۹ تن نفت پالایش شده از ژاپن را بارگیری کند. چند روز بعد این نفتکش از یئوسو به مقصد تایوان حرکت کرد اما به جای حرکت به سوی تایوان، نفت پالایش شده را در آب‌های بین‌المللی به چهار کشتی دیگر از جمله کشتی سام جونگ۲ کره شمالی منتقل کرد.

پس از بازگشت نفتکش “لایت هاوس وینمور” به بندر کره جنوبی در اواخر دسامبر، مقامات کره‌ای وارد این کشتی شده و از ۲۵ خدمه آن از جمله ۲۳ تبعه چین و دو تبعه میانمار بازجویی کردند. مقامات کره جنوبی پس از اینکه شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های شدیدتری را در خصوص فروش نفت به کره شمالی تصویب کرد، این نفتکش را رسما توقیف کرد.

به گزارش ایسنا، در این قطعنامه سازمان ملل از کشورهای عضو خواسته است کشتی‌های مظنون به فعالیت‌های ممنوع شده را در آب‌های سرزمینی و بنادر خود بازرسی و توقیف کنند.

این خبر از سوی کره جنوبی یک روز پس از این اعلام شد که دونالد ترامپ در پیامی در توییتر نوشت: از اینکه چین اجازه می‌دهد نفت به کره شمالی صادر شود، بسیار مایوس شده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، هرگز راه‌کار دوستانه‌ای برای مشکل کره شمالی وجود نخواهد داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نشریه “چوسون ایلبو” کره جنوبی هفته گذشته در گزارشی نوشته بود عکس‌های ماهوارهای آمریکا حدود ۳۰ مبادله غیرقانونی مربوط به شرکت‌های چینی را نشان می‌دهد که طی اکتبر در دریای غرب چین به کره شمالی نفت فروختند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید