جلوگیری از تعدد قوانین برای تحقق شفافیت

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۹:۰۳
    کد خبر :18753

ضرورت وجود شفافیت در ارکان اقتصادی کشور که درنهایت به رشد،‌ توسعه و بالندگی اقتصادی منتهی می‌شود،‌ از سوی بخش خصوصی احساس شده و آنها به کرات به اهمیت بروز آن در لایه‌های مختلف اقتصادی اشاره داشته‌اند.

 در این راستا، بخش خصوصی خواهان حرکت در مسیر خصوصی‌سازی واقعی و کاهش نقش تصدیگری دولت در امور مختلف اقتصادی است، به گونه‌ای که با تقویت و پررنگ شدن جایگاه بخش خصوصی، سکان امور اقتصادی به آنها که از بهره وری بالاتری برخوردارند، واگذار شود. به باور آنها نقش دولت باید راهبری و نه تصدیگری باشد تا شفافیت به عنوان یک عنصر مهم در اقتصاد کشور نمود پیدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  می‌گوید: «اگر ما به سمت خصوصی‌سازی واقعی حرکت کنیم و در این مسیر از نقش تصدیگری دولت کاسته و به پررنگ کردن نقش بخش خصوصی در اداره امور اقتصادی اهتمام ورزیم، قطعا می‌توانیم به تحقق شفافیت اقتصادی در ارکان مختف کشور دست پیدا کنیم و از این طریق گردش اطلاعات و داده‌های آماری به صورت منظم‌تر و دقیق‌تری انجام خواهد پذیرفت.»

اقتصاد شفاف بدون وجود بروکراسی چگونه می‌تواند به تحقق رشد اقتصادی کمک کند؟

درواقع اگر ما در اقتصاد به سمت خصوصی‌سازی واقعی حرکت کنیم و گام‌هایی را در این مسیر برداریم، قطعا اقتصاد کشور ما از شفافیت بیشتری برخوردار خواهد شد و گردش اطلاعات و داده‌های آماری به صورت منظم‌تر و دقیق‌تری صورت می‌گیرد. در حال حاضر، بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور ما، اقتصاد دولتی است و در این بخش ما با پایین بودن شفافیت روبه‌رو هستیم. نمی‌توان گفت در بخش دولتی اقتصاد شفافیت دیده نمی‌شود، بلکه در مقایسه با اقتصاد بخش خصوصی در جایگاه پایین‌تری قرار دارد. درنتیجه باید با برنامه‌ریزی‌های مدون و منسجم اقداماتی را در این مسیر به انجام رساند و به سمت خصوصی‌سازی واقعی پیش رفت. در این راستا لازم است تصدی دولت در امور اقتصادی کشور کمرنگ و کاهش پیدا کند و عمده تمرکز این نهاد بر اعمال نظارت بر دستگاه‌های مختلف معطوف شود. در این راستا، نقش دولت باید نقش راهبری و نه تصدیگری باشد. تصدیگری باید به بخش خصوصی واگذار شود، چراکه این بخش هم از بهره وری بیشتری برخوردار است و هم اینکه می‌تواند با بهای تمام شده پایین تری، کار‌ها را به نحو احسن انجام دهد. توجه به این نکته ضروری است که دولت‌ها در تمام کشور‌ها از بهره وری لازم برخوردار نیستند، بنابراین با خروج دولت از نقش تصدیگری‌اش در اقتصاد به افزایش شفافیت کمک بزرگ و قابل توجهی خواهد شد.

وجود شفافیت اقتصادی تا چه حد می‌تواند به اتخاذ تصمیمات درست در یک سیستم اقتصادی یاری رساند؟

بر اساس اطلاعات شفاف، می‌توان تصمیمات درستی را اتخاذ کرد. مبنای تصمیم‌گیری درست و منطقی به وجود اطلاعات شفاف در عرصه اقتصادی کشور برمی‌گردد؛ درواقع 90‌درصد تصمیم‌گیری متکی به اطلاعات و آمار‌های موجود و تنها 10‌درصد وابسته به نگرش و عقاید فرد تصمیم‌گیرنده است. اطلاعات درست و صحیح تنها زمانی دراختیار افراد تصمیم‌گیرنده قرار داده می‌شود که شفافیت در کشور نمود عینی و واقعی پیدا کرده باشد. اگر شفافیت و اطلاعات درستی نداشته باشیم،‌ به تناسب آن نمی‌توانیم تصمیم‌گیری صحیحی را اتخاذ کنیم و قطعا در مورد صحت و سقم نتایج حاصله از آن تردید‌هایی وجود خواهد داشت.

شفافیت اقتصادی چگونه به توسعه اقتصادی منجر می‌شود؟

وقتی شفافیت در حوزه اقتصادی کشور وجود داشته باشد و خود را در ارکان مختلف آن نمایان سازد، مطمئنا خواهیم توانست به سمتی حرکت کنیم که درنهایت امر به توسعه اقتصادی برسیم، چراکه در شرایط وجود شفافیت در لایه‌های مختلف اقتصادی، می‌توان بهره وری را سنجید،‌ می‌توان عملکرد اقتصادی واقعی یک واحد یا بنگاه اقتصادی را ارزیابی و بررسی کرد و از این طریق ارتباط بین داد‌ه‌ها و ستاده‌ها را به دست ‌آورد و اگر در این بین کوتاهی و قصوری دیده شود، امکان برخورد با دلایل این کوتاهی وجود خواهد داشت و بدین وسیله می‌توان به اصلاح آن شتافت. درواقع باید گفت با اطلاعات شفاف می‌توان ارزیابی درست و صحیحی از عملکرد‌ها به دست آورد. شفافیت اقتصادی باعث شناسایی و نمایان شدن ابهامات و کاستی‌های موجود در اقتصاد می‌شود و بدین وسیله می‌توان موفق به رفع و اصلاح آنها شد و درنهایت مسیر توسعه اقتصادی را هموار کرد.

نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی چه راهکار‌هایی را برای تحقق شفافیت اقتصادی تا به امروز ارائه کرده اند؟

اتاق بازرگانی یک خواسته و مطالبه اصلی دارد و آن هم این است که ما به سمت یک اقتصاد غیردولتی حرکت کنیم. وقتی در بخش خصوصی کار‌هایی در زمینه شفافیت صورت گیرد، تحقق این هدف آسان می‌شود. یکی از راهکار‌های اساسی برای تحقق شفافیت اقتصادی، اعمال نظارت‌های موثر است و در این زمینه باید از تعدد دستگاه‌های نظارتی جلوگیری کرد تا نظارت‌های موازی ایجاد نشود و نظارت به صورت هدفمند ارائه شود. در ضمن،‌ باید یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه و یک نگاه مجموعه نگر در سیستم اقتصادی حاکم شود. در مسیر تحقق هر امری باید اهداف را به‌طور شفاف تعریف و نقشه راه را ترسیم کرد و در این بین لازم است اهداف به‌طور جد و نه به صورت شعاری پیگیری شوند تا هرچه سریع‌تر به هدف نهایی دست پیدا کرد. یکی دیگر از راهکارها ممانعت از تعدد قوانین است، چراکه این موضوع به عدم شفافیت منجر خواهد شد. باید قوانین موثری که می‌توانند به ارتقای شفافیت در یک مجموعه یاری رسانند،‌ تدوین کرد تا راه رسیدن به اهداف عالی هموار شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید