منابع اروپایی خبر دادند: پای نفتکش‌های روسی در پرونده قاچاق سوخت

    کد خبر :187309

دو منبع امنیتی اروپایی گفتند: نفتکش های روسی حداقل سه بار در ماه های اخیر اقدام به انتقال محموله های سوخت به کره شمالی از طریق دریا کرده اند.

این منابع امنیتی افزودند: فروش نفت خام و سایر فرآورده های نفتی روسیه که دومین صادر کننده بزرگ نفت جهان به شمار می رود و یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل با حق وتو است، نقض تحریم های سازمان ملل محسوب می شود.

رویترز افزود: انتقال محموله های نفتی روسیه به کره شمالی در ماه های اکتبر و نوامبر نشانگر آن است که قاچاق سوخت بین دو کشور در دریا صورت گرفته است.

یک منبع امنیتی که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: کشتی های روسی انتقال کشتی به کشتی مواد پتروشیمی به کشتی های کره شمالی را در چندین موقعیت طی سال جاری انجام داده اند و این اقدام نقض تحریم ها به شمار می رود.

یک منبع امنیتی دیگر نیز اظهار داشت: تجارت سوخت به صورت کشتی به کشتی بین روسیه و کره شمالی وجود داشته ولی هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که دخالت دولت روسیه در این انتقال سوخت را نشان دهد.

وی افزود: هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد این اقدام با حمایت دولت روسیه انجام شده ولی این کشتی های روسی موجب ادامه حیات مردم کره شمالی شده اند.

دو منبع امنیتی نیز اعلام کردند: اطلاعات دریانوردی و تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که این کشتی ها دورتر از بنادر روسیه در شرق دور فعالیت کرده اند.

وزارت خارجه و اداره گمرک روسیه حاضر به اظهار نظر در این خصوص نشده اند. مالک یکی از این کشتی ها نیز اتهامات مربوط به قاچاق سوخت روسیه به کره شمالی را رد کرده است.

این گزارش در شرایطی منتشر شده است که چین روز جمعه اتهامات مطرح شده از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره انتقال غیرقانونی نفت به کره شمالی را رد کرده است.

یک منبع امنیتی به رویترز گفت: کشتی ها در حال قاچاق سوخت از بنادر شرق دور روسیه به کره شمالی هستند.

اطلاعات ماهواره ای که توسط رویترز مورد بررسی قرار گرفته است نشانگر برخی فعالیت ها و جابجایی های کشتی های روسی در این منطقه بوده است.

منابع امنیتی تاکید کردند که نفتکش روسی “ویتیاز” یکی از کشتی هایی است که سوخت را به کره شمالی منتقل کرده است. اطلاعاتی که رویترز به آنها دست یافته است نشان می دهد که مقصد این کشتی روسی، دریای ژاپن عنوان شده و این کشتی بخشی از یک ناوگان ماهیگیری بوده است ولی این کشتی بعدا برای چند روز سیستم های ارسال و دریافت پیام و رهگیری خود را خاموش کرده است.

منابع امنیتی اروپا اعلام کردند که این کشتی روسی در ماه اکتبر اقدام به انتقال نفت به کشتی های کره شمالی در آبهای آزاد کرده است.

مالک این کشتی روسی اتهامات مطرح شده درباره قاچاق سوخت به کره شمالی را رد کرده است.

آمار و اطلاعات کشتیرانی نشان می دهد که 2 فروند نفتکش دیگر روسی نیز از اواسط اکتبر تا نوامبر بنادر شرق دور روسیه را ترک کرده و برای چند روز سیستم های ارسال و دریافت پیام خود را خاموش کرده اند.

چین هم اعلام کرده است که کشتی های چینی به هیچ وجه در فروش نفت به کره شمالی نقش ندارند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت؛ دولت واشنگتن نسبت به دخالت کشتی های چینی در این فعالیت ها که شامل فرآورده های نفتی و زغال سنگ می شود، اطلاع دارد.

این مقام آمریکایی افزود: ما شواهدی داریم که برخی از این کشتی ها در این فعالیت ها نقش دارند و این کشتی ها تحت مالکیت کشورهای مختلف از جمله چین قرار دارند.

چین بارها اعلام کرده است که به طور کامل قطعنامه های شورای امنیت علیه کره شمالی را اجرا می کند. پکن از تحریم های یکجانبه آمریکا ژاپن و کره جنوبی علیه کره شمالی انتقاد کرده است.
منبع: تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید