دلایل گنجاندن موضوع اهدای عضو در کتب درسی دانش آموزان

    کد خبر :187280

مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش، وارد شدن موضوع اهدای عضو به کتاب‌های درسی را دارای سه منطق اصلی دانست.

این روزها همه برای تعالی یک فرهنگ دست در دست هم داده‌اند، فرهنگی که امسال ۱۶ ساله می‌شود و سال‌های نوپایی خود را پشت سر گذاشته است. از زمانی اهدای عضو به یک فرهنگ اصیل بدل شد که همه از پزشک و دانشگاهی گرفته تا ورزشکار و هنرمند به میدان آمدند تا به دیگران بگویند مرگ مغزی همیشه با سیاهی مرگ همراه نیست، تا بگویند اهدای عضو به یک بیمار نیازمند پیوند روی دیگر این ماجراست که می‌تواند جاودانگی فرد مرگ مغزی و آرامش خانواده‌اش رابه دنبال داشته باشد.

امسال که در آستانه چهاردهمین مراسم تقدیر از خانواده‌های ایثارگر اهداکننده عضو (جشن نفس) هستیم اتفاقی عظیم در حال شکل گرفتن است، فرزندان این سرزمین این روزها ماجرای اهدای عضو را به شکل علمی در کتاب‌های زیست۲، نگارش، هنر دهم و تفکر و سواد رسانه‌ای می‌آموزند و این مسئولیت را بر عهده دارند که دانش و آگاهی‌شان در این زمینه را به سایر افراد جامعه نیز منتقل کنند.

دکتر محمود امانی تهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش، با بسیج دفتر تألیف آموزش و پرورش، موضوع اهدای عضو را وارد چهار کتاب درسی کرد.

وی افزود: نوع آگاهی بخشی دکتر نجفی زاده و دکتر قبادی در جلسه‌ای که ما در سال گذشته داشتیم موجب ایجاد این حساسیت شد و به این نتیجه رسیدیم که مساله اهدای عضو می‌تواند موضوع خوبی برای کتاب‌های درسی دانش آموزان باشد به همین علت بلافاصله این مساله را به یک کار عملیاتی تبدیل کردیم و با بستر مساعدی که وجود داشت توانستیم اقدامات موثری انجام دهیم.

سه منطق اهدای عضو در کتاب‌های درسی

امانی وارد شدن مسئله اهدای عضو به کتاب‌های درسی را دارای سه منطق اصلی دانست و گفت: نیاز علمی دانش آموزان به آشنایی با موضوع اهدای عضو و مرگ مغزی، مطالبات اجتماعی در این زمینه و بحث ضرورت و منطق اخلاقی سبب شد تا ما این موضوع را برای وارد شدن به کتاب‌های درسی مهم تلقی کنیم.

وی افزود: به نظر من بحث ضرورت اخلاقی را باید با یک نگاه خاص مورد توجه قرار داد، زیرا صرف رضایت به اهدای عضو و دریافت عضو از سوی فرد گیرنده نگاهی محدود است ولی زمانی که از بعد اخلاقی به این مساله نگاه می‌شود که فردی فارغ از خودبینی و خودخواهی‌های شخصی و با یک نگاه مهرورزانه به هم نوعان خود به اهدای عضو رضایت می‌دهد این در واقع اوج کرامت اخلاقی آن فرد است. به همین خاطر بین ضرورت علمی، اجتماعی و اخلاقی، مهم‌ترین آن ضرورت اخلاقی است.

نگاه کارشناسانه یا سلیقه فردی

امانی با اشاره به اینکه نظام تألیف کتب درسی یک نظام پیچیده، مدون و فارغ از نظرات شخصی و سیلقه ای است، گفت: برای وارد شدن موضوعی به کتاب‌های درسی ابتدا نیازسنجی‌ها از سوی سازمان صورت می‌گیرد پس از آن کارشناسان به جمع آوری اطلاعات لازم در این زمینه می‌پردازند و در مرحله بعد گروه‌های درسی این مساله را مورد واکاوی قرار می‌دهند که آیا موضوع مورد نظر برای مطرح شدن در کتب درسی کارساز هست یا نه و اگر بود در چه سطحی و چه شکلی باید آن را مطرح کرد.

وی افزود: به هر حال وارد شدن موضوعی مانند اهدای عضو به یک کتاب درسی به راحتی اتفاق نمی‌افتد و این مساله دارای یک فرایند و روند منظم و قانونی است که کسی نمی‌تواند آن را بر هم زده و یا به کلی کنار بگذارد.

مسئولیت اجتماعی دانش آموزان

امانی ادامه داد: امسال دانش آموزانی که زیست ۲ را می‌خوانند با مبحث علمی اهدای عضو و تفاوت مرگ مغزی و کما آشنا می‌شوند اما آنچه که بیش از همه در این کتاب توجه را به خود جلب می‌کند پشت جلد آن با این مضمون است: «کسانی که زیست شناسی خوانده‌اند مسئولیت دارند آنچه درباره مرگ مغزی و تفاوت آن با کما می‌دانند را با دیگران در میان بگذارند.»

وی در توضیح این مفهوم، گفت: ما با این مضمون در نظر داشتیم که به دانش آموزان به عنوان یک عنصر آگاهی بخش در جامعه توجه کنیم نه صرفاً به عنوان فردی که مطلبی را می‌آموزد و در واقع با این مضمون به دانش آموز یک هویت و شخصیت جدید بخشیده‌ایم که بتواند به آگاهی بخشی جامعه کمک کند.

مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش، افزود: در واقع پشت جلد کتاب زیست یک درس عمیق است که در نهایت منجر به یک فعالیت عملیاتی می‌شود به این صورت که ما در دو بخش علمی به دانش آموزان می گوییم که هر فرد مرگ مغزی با اهدای اعضایش می‌تواند جان ۸ نفر را از مرگ نجات دهد و ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند و در عین حال به آن‌ها گوشزد می‌کنیم که فرصت برای اهدای عضو بسیار محدود است و اینجاست که باید مسئولیت اجتماعی دانش آموزان در خصوص آگاهی بخشی به دیگران مطرح شود.

یادگیری مؤثر مهم‌ترین اصل در کتب درسی

امانی در پاسخ به این سئوال که آیا مسئله اهدای عضو به سایر کتاب‌ها هم وارد خواهد شد، گفت: در کتاب‌های درسی یک نگاه عمقی وجود دارد نه سطحی، به همین خاطر در وارد شدن موضوع اهدای عضو به سایر کتاب‌ها هم باید به مسئله یادگیری مؤثر توجه داشته باشیم و از اشباع کاذب جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: مسلما اگر کارشناسان ما این مسئله را بررسی و ضرورت ورود آن به سایر کتاب‌ها را تشخیص دهند این اقدام صورت خواهد گرفت اما آنچه در حال حاضر برای ما اهمیت دارد همان بحث یادگیری مؤثر است به همین خاطر نسبت به این اقدامی که تا الان انجام شده می‌بالیم زیرا فکر می‌کنیم کارمان کار سطحی و اشباع کاذبی نبوده بلکه کاری موثری برای یک نوع یادگیری تاثیرگذار، درست و مبنایی بوده است.

نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی اهدای عضو

امانی درباره نقش رسانه‌ها و فضای مجازی در فرهنگ سازی اهدای عضو، اظهارداشت: رسانه باید به شکل ویژه به بحث اهدای عضو بپردازند زیرا قابلیت رسانه و فضای مجازی به گونه‌ای است که می‌تواند همه اقشار جامعه از باسواد و بی سواد، کودک و بزرگسال و… را در بر گیرد و اطلاع رسانی مؤثر تأثیر چشمگیری در ارتقای اهدای عضو داشته باشد.

به گزارش مهر، وی افزود: امروز جای خوشحالی است که در ایران بسترهای قانونی، دینی، اجتماعی همه در جهت کمک به فرهنگ اهدای عضو شکل گرفته‌اند و ما جریان‌های قومی، سنتی، فرهنگی و دینی بر علیه این موضوع نداریم، به همین خاطر رسانه‌ها با فراغ بال می‌توانند به این امر پرداخته و یک عزم ملی را برای این اقدام انسان دوستانه فراهم کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید