قشقاوی: توجه به قوانین مناطق آزاد نادیده گرفتن امنیت نیست

    کد خبر :187105

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آثار لغو صدور روادید در منطقه آزاد اروند، افزود: این اقدام آثار و برکات زیادی دارد و تا امروز کثرت رفت‌وآمد بین مردم این منطقه و عراق بیش‌تر شده است.
حسن قشقایی روز جمعه که به منظور بازدید از زیرساخت‌ها و تردد اتباع غیر ایرانی در منطقه آزاد اروند وارد آبادان و خرمشهر شده بود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اینکه در منطقه آزاد اروند صدور روادید لغو شده است اعمال قانون بوده زیرا این کار تا کنون به مرحله اجرایی نرسیده بود و باید سریع‌تر صورت می‌گرفت.

قشقایی ادامه داد: اقتصاد در منطقه آزاد اروند روند رو به رشدی پیدا کرده است و اگر خرمشهر و آبادان به منطقه آزاد تبدیل نشده بودند این دو شهر مهم کشور ساخته نمی‌شدند، اکنون وضع کسب‌وکار خوب شده و بازار این منطقه پررونق شده است.

وی به نقش رادیو و تلویزیون آبادان اشاره کرد و گفت: باید نقش رسانه ملی در این منطقه مفید باشد و پیشنهاد می‌کنم ائمه جمعه به این موضوع کمک کنند.

قشقایی افزود: انتظار ما این است که علما به این موضوع کمک کنند و در بخشی از خطبه‌های خود به ارشاد مردم بپردازند.

وی به لغو ویزا در منطقه آزاد اروند و نبود سیستم جامع برای جلوگیری از ورود اتباع خارجی به سرزمین اصلی اشاره کرد و گفت: لغو ویزا مصوبه مجلس بوده و دستگاه‌های امنیتی نباید بگذارند مسافران وارد سرزمین اصلی شوند و نبود گیت در دروازه‌های خروجی منطقه آزاد بهانه خوبی نیست.

معاون وزیر امور خارجه، اظهار کرد: هر کشوری که به پاسپورت ایران احترام بگذارد و لغو ویزا کند ایران هم بدون پیش شرط لغو ویزا می‌کند.

قشقایی تاکید کرد: مردم باید از این فرصت طلایی استفاده کنند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آبادان و خرمشهر را چند برابر کنند.

وی با بیان اینکه کنترل تخلفات اتباع خارجی ارتباطی با قوانین لغو روادید در مناطق آزاد ندارد، عنوان کرد: بحث کنترل تخلفات اتباع خارجه هیچ ارتباطی به ویزا و لغو آن ندارد زیرا دروازه‌ها و امکانات کنترلی باید ایجاد شود و این موضوع به عهده نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی است.

قشقاوی اظهار کرد: نهادها علاوه بر وظیفه ذاتی که دارند باید با سازمان منطقه آزاد اروند هماهنگ باشند و این سازمان باید به همه ارگان‌ها اشراف داشته باشد و همه نهادهای خرمشهر و آبادان تحت نظر این سازمان عمل کنند. هر ارگانی که این کار را نکند مخالف قانون عمل کرده و نهادهای نظامی باید خودشان را با شرایط هماهنگ کنند، سازمان منطقه آزاد اروند هم به این موضوع کمک می کند.

وی تاکید کرد: ما هیچ مشکل امنیتی نداریم هرچند باید مراقب نفوذ دشمنان باشیم چراکه به بیان مقام معظم رهبری خطر نفوذ همیشه وجود دارد.

معاون ظریف گفت: توجه به قوانین منطقه آزاد نادیده گرفتن امنیت نیست و اینکه بگوییم چون نمی‌توانیم کنترل کنیم قانون منطقه را جدی نگیریم صحیح نیست.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: سیاست‌گذاری فرهنگی، اقتصادی و دینی بر عهده منطقه آزاد است و نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی باید امنیت را کنترل کنند.

منبع: ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید