در موضوع سپنتا باید بررسی شود کسی که رأی نیاورده چه نسبتی با بعضی نهادها دارد

    کد خبر :187052

در کمیسیون در خصوص این موضوع با نماینده شورای نگهبان ریز وارد بحث شدیم، که اتفاقا ایشان جوابی نداشت که به نمایندگان بدهد و نتوانست آنان را قانع کند. مطالبی که نماینده شورای نگهبان می گفت، تکرار همان بحث هایی بود که گفته شده بود.

مجلس شورای اسلامی در آذر ماه گذشته و در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون شوراها، دو تبصره به ماده یک این قانون افزود تا ابهام در مورد امکان عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا را قانونی برطرف کند.

اما شورای نگهبان اکنون اعلام کرده که امکان عضویت اقلیت‌های دینی در شوراها مغایر با قانون اساسی است، چون «طبق اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اقلیت‌های دینی در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزاد هستند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می‌کنند و نیز به تجویز فراز دوم اصل ۶۴ قانون اساسی، نمایندگان را برای مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌نمایند».

شورای نگهبان با استناد به گفته‌های امام خمینی ـ در دوازدهم مهر ۵۸ ـ عضویت اقلیت‌های دینی در شوراها را خلاف شرع تشخیص داده است.

فقهای شورای نگهبان همچنین با استناد به آیه‌ای از قرآن با نام «نفی سبیل»، عضویت اقلیت‌های مذهبی در شورای شهر را «غیرشرعی» می‌خوانند. این قاعده به این معناست که اقلیت‌های مذهبی نباید بر مسلمانان مسلط باشند و فقهای شورای نگهبان تصمیم‌گیری یک اقلیت مذهبی در شورای شهر را «سلطه» بر مسلمانان توصیف می‌کنند.

با این حال، نمایندگان مجلس بر مصوبه خود اصرار دارند و مصوبه شورای نگهبان را نیز نفی سبیل نمی دانند، چون به باور نماینده ها، نمایندگان شورای شهر وظیفه ولایی ندارند و قادر به تصمیم گیری نیستند و نمی توانند قانون تصویب کنند و تمام چیزهایی که حضرت امام و بقیه گفته اند، برای مجلس است.

میرزایی نکو در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: طرحی که در مجلس در خصوص موضوع شورای شهر تصویب شده بود، در شورای نگهبان رأی نیاورد؛ اما بار دیگر در کمیسیون شوراها و با اصرار نمایندگان مواجه شد و بدن هیچ گونه تغییری مصوب و قرار شد به مجمع فرستاده شود.

به گزارش «تابناک»؛ این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: هم اکنون این مصوبه در انتظار صحن قرار دارد و پس از رأی گیری در صحن علنی به مجمع تشخیص ارسال خواهد شد.

این نماینده مجلس افزود: نمایندگان پیگیر جدی این موضوع هستند و حتما آن را به نتیجه خواهند رساند. حتی اگر یک درصد هم با این مصوبه مخالفت شود، نمایندگان مجلس می توانند به گونه دیگری پس از شش ماه به صورت لایحه و یا طرح آن را بررسی کنند.

میرزایی نکو با بیان اینکه شورای نگهبان در این موضوع از قاعده سبیل استفاده می کند، گفت: در کمیسیون در خصوص این موضوع با نماینده شورای نگهبان ریز وارد بحث شدیم، که اتفاقا ایشان جوابی نداشت که به نمایندگان بدهد و نتوانست آنان را قانع کند. مطالبی که نماینده شورای نگهبان می گفت، تکرار همان بحث هایی بود که گفته شده بود.
مطالبی که نماینده شورای نگهبان می گفت، تکرار همان بحث های گفته شده بود؛ اما موضوع این است که نمایندگان شورای شهر وظیفه ولایی ندارند و قادر به تصمیم گیری نیستند و نمی توانند قانون تصویب کنند و تمام چیزهایی که حضرت امام و بقیه گفته اند برای مجلس است.

وی در پایان اظهار داشت: دومین موضوع این است که شورای شهر وظیفه اجرایی دارد و ماده 64 هم که به آن استناد شده، فقط برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. همچنین فکر می کنم دلیل اینکه این کار به اینجا کشیده شده است، مناسباتی است که فرد رأی نیاورده با برخی نهادها دارد؛ بنابراین، باید بررسی و مشخص شود، کسی که رأی نیاورده و شکایت کرده،دنبال چه هدفی است که این مقدار هزینه برای کشور درست کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید