ایران در تولید توربوکمپرسورهای انتقال گاز خودکفا شد

    کد خبر :187014

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از خودکفایی کشور در طراحی ، مهندسی و تولید توربوکمپرسورهای انتقال گاز خبر داد. در حال حاضر با دستیابی به این دانش فنی ، واردات این تجهیزات مهم و استراتژیک در صنعت گاز متوقف شده است.

حسن منتظر تربتی ، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اظهار داشت: یکی از مصداق های بارز اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ، داخلی سازی تجهیزات مهم ، پرکاربرد و استراتژیک در کشور است.

وی ادامه داد: در بخش احداث خطوط لوله و ایستگاه های تقویت فشار می توانیم بگوییم که داخلی ترین بخش را در صنعت گاز کشور داریم به طوری که تمامی بخش ها و تجهیزات مورد استفاده در ساخت خطوط لوله سراسری انتقال گاز و ایستگاه های آن در داخل کشور تولید می شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه ” توربوکمپرسور یکی از پیچیده ترین تجهیزاتی است که موفق به داخلی سازی آن شده ایم ” ، گفت: با قراردادی که در سال های گذشته با دو شرکت صاحب برند و توانمند ایرانی یعنی شرکت های گروه مپنا و توربوکمپرسور نفت OTC امضا شده بود و همچنین با تعامل مستمر و تلاش شبانه روزی در این بخش ، توانستیم به داخلی سازی توربوکمپرسورهای مورد استفاده در ایستگاه های انتقال گاز برسیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: ابتدا قرارداد امضا شده با شرکت های تولیدکننده داخلی برای تأمین و سپس ساخت توربوکمپرسورهای خطوط انتقال سراسری گاز 4 و 8 بود ، اما پس از آن با رسیدن سطح توانمندی شرکت های داخلی در طراحی ، مهندسی و تولید توربوکمپرسورها ، در دیگر خطوط انتقال گاز در نقاط مختلف کشور نیز از توربوکمپرسورهای ساخت داخل استفاده شد و اکنون دو شرکت توانمند داخلی در طراحی ، مهندسی و تولید توربوکمپرسورهای مورد استفاده در خطوط انتقال گاز داریم و دیگر در تولید توربوکمپرسور هیچ نیازی به تولیدات شرکت های خارجی نداریم.

منتظر تربتی اذعان داشت: در تأمین توربوکمپرسورهای مورد نیاز خطوط جدید و ایستگاه های آن نیز از توانمندی و سفارش دهی به شرکت های داخلی استفاده می کنیم و تأمین خارجی این تجهیز مهم متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران خاطرنشان کرد: در مهندسی و اجرای پروژه های انتقال گاز نیز هیچ نیازی به توان و تکنولوژی شرکت های مطرح خارجی نداریم ؛ بلکه پیمانکاران ایرانی به توان فنی و تکنولوژی های روز دنیا در این صنعت مجهز شده اند و به طور کامل با استفاده از توان داخلی ، پروژه ها را در این بخش اجرایی می کنیم.

وی ادامه داد: شرکت های ایرانی گروه مپنا و توربوکمپرسور نفت OTC در دستیابی به توان فنی و تکنولوژی ساخت توربوکمپرسورها موفق عمل کرده اند و کمک خوبی برای شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بودند ؛ اینکه با تعامل موثر بخش دولتی و بخش های خصوصی ، ما امروز در بحث احداث خطوط لوله های گاز و ایستگاههای تقویت فشار به خارج از کشور وابسته نیستیم ، مصداق بارز تحقق اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.

همچنین عباس علی آبادی ، مدیرعامل شرکت گروه مپنا در این خصوص به تسنیم گفت: مپنا الگوی توسعه خود را بر مبنای خلق ارزش قرار داده است و بخش نفت و گاز ما نیز در همین چهارچوب قرار دارد.

وی ادامه داد: ما اقدامات اساسی در این صنعت در جهت تولید تجهیزات کلیدی و گلوگاهی مورد نیاز انجام داده‌ایم که مثال آن ، تولید توربوکمپرسورهای انتقال گاز مورد نیاز خطوط لوله سراسری است که یک ماشین بسیار پیچیده است و تولیدکنندگان معدودی در دنیا دارد.

مدیرعامل شرکت گروه مپنا تصریح کرد: گامهای جدی ما در این زمینه منجر به ایجاد زیرساختهای لازم و احداث بخش ویژه در کارخانجات مپنا برای تولید این ماشین از طریق انتقال و کسب فناوری ساخت آن ، بخش مهمی از نیاز کشور به این تجهیز گلوگاهی را می‌تواند مرتفع کند.

به گزارش تسنیم ، پس از برگزاری اولین مناقصه تأمین و داخلی سازی 50 دستگاه توربوکمپرسورهای مورد نیاز صنعت گاز که در سال 1380 به ارزش حدود 330 میلیون دلار منعقد شده بود ، دومین مناقصه بزرگ در اوایل سال 85 ، به منظور تأمین و داخلی سازی توربوکمپرسورهای مورد نیاز خطوط لوله سراسری گاز ( ایستگاه های خطوط 4 و 8 سراسری ) و همچنین دیگر نیازهای آتی شرکت گاز ایران برگزار شد.

در این راستا برنامه جامعی برای انتقال دانش فنی در نظر گرفته شده بود که بر اساس آن پیمانکاران می بایست ظرف مدت 5 سال نسبت به ساخت و تحویل تجهیزات و همچنین انتقال 100 درصد دانش فنی ساخت ، طبق برنامه قرارداد اقدام کنند. دعوتنامه های شرکت در مناقصه برای 13 شرکت بین المللی سازنده و تامین کننده توربوکمپرسور ارسال شده بود که در نهایت در اسفند مـاه 1385 سه شرکت ( کنسرسیوم بین المللی ) پیشنهادات فنی خود را کامل و همراه با ضمانتنامه شرکت در مناقصه ارائه کردند.

پس از ارزیابی های فنی و رفع ابهام از پیشنهادات دریافتی و بعد از طی مراحل قانونی ، در خرداد ماه 86 پاکات حاوی پیشنهادات مالی بازگشایی شد. با توجه به ارزیابی های فنی انجام شده و امتیازات کسب شده ، قرارداد 100 دستگاه اول با شرکت توربوکمپرسور نفت OTC ( با همکاری شرکت زیمنس ) و قرارداد 100 دستگاه دوم نیز با شرکت مپنا ( با همکاری – توربین Zorya اکراین – کمپرسور Sumy Frunze اکراین ) منعقد شد.

شرکت های ایرانی گروه مپنا و توربوکمپرسور نفت OTC ابتدا اقدام به وارد کردن چند دستگاه توربوکمپرسور از شرکای خارجی خود کردند و به مرور با خرید بیشتر دستگاههای توربوکمپرسور ، انتقال دانش فنی به شرکت های ایرانی صورت گرفت و واردات یک توربوکمپرسور کامل به مرور به واردات بخشی از توربوکمپرسور و تکمیل آن در ایران و سپس به ساخت کامل دستگاههای توربوکمپرسور در داخل کشورمان منجر شد.

اینکه دربازه زمانی 5 ساله و تا اوایل دهه 90 شمسی ، تکنولوژی ساخت توربوکمپرسورهای مورد نیاز در صنعت انتقال گاز ایران به داخل کشور منتقل نشده بود و اهداف دو قرارداد با شرکت های داخلی در زمان 5 ساله هدفگذاری شده ، به صورت کامل محقق نشده بود ، از آنجا ناشی می شد که با تأخیر در تأمین مالی اجرای پروژه های خطوط لوله سراسری انتقال گاز و بالتبع ایستگاه های تقویت فشار آن که قرار بود توربوکمپرسورهای ساخت داخل هدفگذاری شده در این قرارداد در آنها به کار گرفته شوند ، روند سفارش دهی و تحویل توربوکمپرسورها از سوی شرکت ملی گاز ایران و شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از شرکت های داخلی با تأخیر مواجه شد و تکمیل هدفگذاری دستیابی به دانش فنی طراحی ، مهندسی و تولید توربوکمپرسورهای مورد استفاده در صنعت انتقال گاز ایران بیش از 5 سال به طور انجامید. اما اکنون شرکت های ایرانی گروه مپنا و توربوکمپرسور نفت OTC توان طراحی ، مهندسی و تولید توربوکمپرسورهای مورد نیاز در صنعت انتقال گاز ایران را به صورت 100 درصدی دارند و با دستیابی به این دانش فنی ، واردات این تجهیزات مهم و استراتژیک در صنعت گاز متوقف شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید