is typing عزت‌الله ضرغامی

    کد خبر :186959

چهره او بی شباهت به محمود احمدی‌نژاد سال 84 نیست؛ فردی که بخشی از جامعه معتقدند هنوز طرفدارانی دارد. اما آیا به راستی ضرغامی دنبال نشستن بر کرسی ریاست جمهوری است؟

سایه فردگرایی بر سر اعضای جامعه افتاده است. تا جایی که پیش از رسیدن شب یلدا این دغدغه را داریم که میهمان یا میزبان از گوشی خود خارج شوند و از فضای مجازی به فضازی واقعی نقل مکان کنند. حتما می پرسید این دو جمله چه ربطی به سیاست دارد و چرا مطلبی که با این دو جمله شروع می شود باید در صفحه سیاسی فرارو منتشر شود؟ دلیلش خیلی واضح است. برای اینکه هروقت انگشت‌تان را روی صفحه‌ تاچ گوشی می گذارید و تلگرام، اینستاگرام یا توئیتر را باز می کنید، می بینید که اینها پاتوق خیلی از سیاستمداران هم شده. اینکه آنها هم به فضای مجازی مبتلا شده اند یا هدف خاصی دارد بماند برای بعد. بحث آنجاست که چه می گویند و چه می نویسند؟

is typing عزت‌الله ضرغامی
سال 92 وقتی خیابان پاستور اسباب کشی مردان قبلی و بعدی کابینه را به خود دید، نمود تغییرات را می شد در همان فضای مجازی دید. آن موقع ها، زمانی که دغدغه بخشی از مردم رفع فیلتر نشدن فیس بوک بود وزیر خارجه ای بر سر کار آمده بود که حرفش را با فیس بوک و توئیتر می‌زد. بعد از گذشت کمی زمان وقتی شبکه های مجازی موبایلی آنقدر گسترده شد که دغدغه رفع فیلتر فیس بوک پاک از یاد همه رفت و خود این شبکه مجازی هم کهنه شد، سیاستمداران هم تصمیم گرفتند بخشی از روزمرگی خود را با تلفن های همراهشان بگذرانند. گوشیهای هوشمند که اپلیکیشن توئیتر هم روی آنها نصب می شود کاری کرد که سیاستمداران کمی از دنیای روزمره خود فاصله بگیرند و مشغول جواب دادن به کامنت این و آن باشند.

عزت الله ضرغامی هم یکی از همین سیاسیون است. او اگر روزی یک توئیت یا استوری نداشته باشد روز بعد کم کاری خود را جبران می کند! آنقدر فعال است که از پست های روزانه اینستاگرامی اش یک کتاب چاپ کرده. شاید دلیل اینکه او تا این حد توانسته با فضای مجازی ارتباط برقرار کند به خاطر آشنا شدنش با رسانه در سالهای ریاست صدا و سیما باشد. او در پست ها و توئیت های اینستاگرامی سعی می کند خود را بیشتر از دوران مسئولیتش بر صدا و سیما خود را به مردم و خواسته های آنها نزدیک کند.

وقتی رئیس قبلی رسانه ملی منتقد می‌شود
اگر نگاهی به مطالب اخیر او بیندازیم، حتی ممکن است از خواندن آنها تعجب کنیم. در دورانی که صدا و سیما جزء یکی از موردنقدترین دستگاه های کشور است، ضرغامی با مردم همسو می شود و به رسانه ای که روزگاری تحت امر خودش بوده انتقاد می کند. اخیرا بحث پخش نشدن گفت و گو با ناصر ملک مطیعی بازیگر سرشناس سالهای قبل از انقلاب از تلویزیون یکی از موضوعات داغ و حاشیه سازی صدا و سیما بود. عرت الله ضرغامی هم اما پخش نشدن گفت و گوی این بازیگر را بی‌واکنش نگذاشت. او در توئیتی عجیب نوشت: «شرایط دهه اول سینمای بعد از انقلاب، مرزبندی‌هایی را بین هنرمندان سینما ایجاد کرد. این مرزبندی ها تا امروز هم ادامه دارد. دلیل خاصی هم وجود ندارد که مثلاً چرا فلان بازیگر قبل از انقلاب مجاز است و دیگری غیر مجاز! …» بعضی ها می‌گفتند این حرفها به ضرغامی نمی‌‌آید. آخر اگر او می تواند درباره بازیگری که قبل از انقلاب فعالیت کرده این گونه موضع گیری کند، چرا زمانی که رئیس صدا و سیما بود و مردم درخواست می‌کردند دعای ربنای افطار محمدرضا شجریان پخش شود از این حرفها نمی‌زد؟

نگاهی به پست های ضرغامی
اما آنچه از بقیه مطالب او برمی‌آید این است که او که بعضی از هوادارانش در کامنت ها عمو عزت صدایش می کنند، می‌خواهد خود را به مردم صمیمی نشان دهد. مثلا اخیرا در صفحه اینستاگرانش یک عکس از خود منتشر کرده بود که در آن در حال وارسی درخچه کاج باغچه محل کارش بود. ضرغامی برای عنوان کپشن عکس نوشته بود: «تکیه‌گاه عوضی!» و اینگونه شرح داده بود: «مدتی می‌دیدم کاج‌های داخل باغچه محل کار کج شده و همینطور کج بالا می‌رود! چندبار گفته بودم یک تکه چوب به عنوان تکیه‌گاه کنارشان بزنند تا صاف بالا رود. دوستان هم مرتب می‌گفتند: «حاج‌آقا تکیه‌گاه را زدیم، نمی‌دانیم چرا اینجور می‌شود؟» امروز از نزدیک دیدم که مشکل اصلی خود تکیه‌گاه است! آن را که برداشتیم، درخت صاف شد! تکیه‌گاه باید پشت محل کج شده نصب می‌شد تا درخت به آن تکیه دهد، نه جلوی آن! ضمن اینکه خود تکیه‌گاه هم کج شده بود! همین!»

در پست دیگری یک سلفی از خود آن هم پشت فرمان خودرو منتشر کرده و نوشته: «دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی گفته است: «بساط حفاظت شخصیت ها را باید جمع کنیم، ما حفاظت شخصیت ها نداریم، تشریفات و پرستیژ شخصیت ها داریم!» سالهاست که در این مورد می گویم و مینویسم. نمی‌دانم چرا اسکورت و حفاظت و تشریفات و مسیر ویژه! به مذاق بسیاری از شخصیت ها خوش آمده است. خودش شده یک سبک زندگی جدید برای آنان!! مسئولی را میشناسم که به عنوان تشویقی در قبال کار خوبی که انجام داده بود، از مرحوم آقای حبیبی معاون اول رئیس جمهور وقت فقط تقاضای کارت پاویون فرودگاه را داشت آنقدر پیگیری کرد تا گرفت! به قول رئیس جمهور: «والله بالله تالله»!!، ۴ تا خیابون تو تهران که قطار اسکورت خودروهای شاسی بلند و کوتاه و آمبولانس و ماشین پلیس و جرثقیل و … نمیخواد. پست قدیمی پیتزا را در پی نوشت تکرار کردم. این هم یک سلفی معنادار با آقای مهندس باهنر! فرقش با من اینه که کمربند ماشین را خیلی محکم می‌بنده! یه آدم سیاسی باسابقه جایی نمیخوابه که آب زیرش بره!»

دفاع از چگوارا با استناد به سخن آیت الله منتظری
او حتی برای مطالبش از نام شخصیت هایی استفاده می کند که ظاهرا تناسبی با دیدگاه اصولگرایی‌اش ندارند. مثلا در یکی از توئیت هایش با انتشار عکس چه گوارا نوشته: «به من اشکال گرفتند که چرا یک موی چه گوارا را به هزار نماز شب خوان منحرف ترجیح داده ام. مرحوم #آیت_الله_منتظری می گوید، حضرت علی (ع) در جنگ نهروان 4 هزار فتنه گر نماز شب خوان را گردن زد.» یا مثلا اواخر شهریور ماه بود که در یک استوری اعلام کرد با حسین کروبی، فرزند یکی از محصورین دیدار کرده است. داخل آن استوری نوشته بود: «یک استکان چای با حسین کروبی (شهریور۹۶) آقای کروبی در دوره ریاست مجلس ششم به نیروهای تندروی مشارکتی اعتماد نداشت. آقای کروبی از من خواسته بود تا مطالب مهم را مستقیماً و یا از طریق حسین‌آقا به ایشان اطلاع دهم، نه دفتر ریاست! به همین دلیل رابطه من با ایشان صمیمی و صریح است.» این پست هم کمی عجیب بود. چون دقیقا چند روز قبل در یکی از شبکه های صدا و سیما حاضر شد و علیه محصورین موضع گیری کرد. حسین کروبی هم گفت که از دیدار ضرغامی استنباط کرده که مخالف ادامه حصر است.

سودای فالور برای ریاست جمهوری
به هرحال ضرغامی را نمی توان با کسانی مقایسه کرد که به دنبال فالور و معروفیت در صفحات مختلف طی طریق می کنند. او رئیس صدا و سیما بوده و اگر کسی پیدا شود که نام نمایندگان شهر خود را نداند، عزت الله ضرغامی را حتما می‌شناسد. البته این تلاش او برای صمیمی نشان دادن خود با مردم فقط در توئیتر و اینستاگرام نیست. او چندین بار در خیابان های مرکزی تهران حوالی میدان ولیعصر دیده شده که مثل بقیه مردم و البته بدون کت و شلوار پیاده روی می‌کند. در هرصورت چهره او بی شباهت به محمود احمدی‌نژاد سال 84 نیست؛ فردی که بخشی از جامعه معتقدند هنوز طرفدارانی دارد. اما آیا به راستی ضرغامی دنبال نشستن بر کرسی ریاست جمهوری است؟ او در اسفند سال گذشته برای انتخابات اردیبهشت 96 اعلام نامزدی کرد اما قرعه تشکیلات انتخاباتی اصولگرایان نه به نام او بلکه به نام ابراهیم رئیسی افتاد. حالا باید صبر کرد و دید آیا فالورهای اینستاگرام و توئیتر ضرغامی تا انتخابات 1400 هم او را دنبال می‌کنند یا خیر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید