سافت بانک 20 درصد از سهام اوبر را مال خود کرد

    کد خبر :186880

کمپانی ژاپنی سافت بانک گروپ اخیراً 20 درصد از سهام اوبر را خریداری کرده است. فرآیند خرید سهام اوبر توسط سافت بانک، چند ماهی به طول انجامید و در نهایت باعث شد ارزش اوبر با کاهشی 30 درصدی، از حدود 70 میلیارد دلار به 48 میلیارد دلار برسد؛ بازتابی از مشکلات کوچک و بزرگی که این سرویس درخواست راننده طی سال 2017 تجربه کرد.

اما مسئله مهم تر از تغییر ارزش کمپانی، تاثیری است که سهام سافت بانک می تواند بر جایگاه تراویس کالانیک، مدیرعامل پیشین اوبر که هنوز هم عضو هیئت مدیره این کمپانی است بگذارد. اوایل سال 2017، کالانیک بعد از چند رسوایی از مقام خود استعفا کرد اما کماکان توانست صندلی خود در هیئت رییسه را حفظ کند. گفته می شود که کالانیک حالا در محاصره متحدینش است و بر 16 درصد از آرا کنترل کامل دارد.

قرارداد سافت بانک موجب خواهد شد که تعداد صندلی های هیئت مدیره از 11 به 17 صندلی افزایش یابد و در نتیجه، قدرت کالانیک کاهش خواهد یافت. دو صندلی تازه هم در اختیار سافت بانک قرار خواهد گرفت.

سافت بانک سهام مد نظرش را با قیمتی از سرمایه گذاران ابتدایی خریداری کرده که به تبع آن، اوبر بالغ 48 میلیون دلار ارزش گذاری خواهد شد؛ گفته می شود مبلغ پرداختی به ازای هر سهم، 33 دلار بوده است. با این حال، سافت بانک قصد دارد 1 میلیارد دلار سهام دیگر را نیز با توجه به ارزش گذاری 70 میلیارد دلاری پیشین، به صورت مستقیم از اوبر بخرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید