جلسه ۳ قوه برای پرداخت ۱۰هزار سپرده بالای ۲۰۰ میلیون کاسپین؛پزشکیان: با تنش مشکلی حل نمی‎شود

    کد خبر :186512

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس از جلسه نمایندگان ۳ قوه برای پرداخت ۱۰هزار سپرده بالای ۲۰۰ میلیون درموسسه کاسپین خبر داد و گفت: نباید سعی کرد تنش‌های اجتماعی و سیاسی در جامعه ایجاد کرد.
مسعود پزشکیان در تشریح آخرین نشست نمایندگان سران سه قوه برای بررسی آخرین وضعیت سپرده‌گذاران کاسپین، گفت: آخرین نشست برای بررسی وضعیت سپرده‌گذاران روز چهارشنبه با حضور وزیر اطلاعات، وزیر کشور، رئیس‌کل بانک مرکزی و نهاوندیان برگزار شد.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه قرار بود که تا پایان آذرماه تا سقف 100 میلیون تومان به سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری همانند افضل توس و… و سقف 200 میلیون تومان به سپرده‌گذاران کاسپین پرداخت شود، افزود: نزدیک به 2 الی 3هزار میلیارد تومان به سپرده‌گذاران این مؤسسات پرداخت‌شده ‌که برخی از این افراد سپرده‌های خود را در بانک‌های عامل نگه‌داشته و برخی سپرده خود را برداشت کرده‌اند که این نزدیک به 98 درصد تمامی سپرده‌گذاران را پوشش می‌دهد و مابقی نیز افرادی هستند که خودشان اقدام نکرده‌اند.

برخورد با بانک‌های عاملی که سپرده‌های سپرده‌گذاران مؤسسات را پرداخت نمی‌کنند

وی ادامه داد: البته برخی سپرده‌گذاران شکایت‌هایی مبنی بر اینکه بانک عاملی سپرده را نمی‌دهند و یا ضعیف پرداخت می‌کنند با نمایندگان خود مطرح کرده‌اند که دستور داده شد که این موضوع پیگیری شود و با بانک‌هایی که سپرده را پرداخت نمی‌کنند برخورد شود، چراکه ردیف اعتباری وجود دارد اما دلیل اینکه پرداخت‌نشده باید مشخص شود و بانک باید پاسخگو باشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه در آخرین جلسه نیز مقرر شد که تیمی تشکیل شود که پاسخگوی مردم باشد، یادآور شد: مقرر شد بر روی نحوه تشکیل این تیم فکر شود چراکه سپرده‌گذاران در شهرهای مختلف پراکنده هستند، لذا باید فردی در هر شهرستان صحبت‌های سپرده‌گذاران را بشنود و این صحبت‌ها را به تهران منتقل کرده تا جمع‌بندی شود و اگر نیاز است در جلسات سران قوا مداخله توسط سه قوه انجام شود.

حدود 10 هزار نفر بالای 200 میلیون تومان سپرده دارند

وی با اشاره به اینکه پیش‌ از این شماره تلفنی مشخص‌شده بود که مردم اعتراضات خود را از این طریق مطرح می‌کردند، افزود: این نوع پاسخگویی صحیح نیست، لذا باید محل‌هایی وجود داشته باشد که به شکایات و ابهامات سپرده‌گذاران پاسخ دهد که مقررشده بر روی نحوه تشکیل آن فکر شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بابیان اینکه قدم اول در ساماندهی این مؤسسات این بوده که سپرده اولیه پرداخت شود، ادامه داد: پرداخت سود باید بر اساس فروش املاک، شناسایی دارایی‌ها و بازگشت وام‌ها انجام شود تا بتوان مابقی بدهی این سپرده‌گذاران را پرداخت کرد، لذا تا پایان آذرماه تیم مشخص‌شده باید تسویه 98 درصد سپرده‌گذاران را انجام می‌داد، که 2 درصد باقیمانده نزدیک به 10 هزار نفر هستند و بالای200 میلیون تومان سپرده داشته‌اند که باید به دغدغه آن‌ها رسیدگی شود.

وی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی باید با همکاری گروه تسویه و سپرده‌گذاران روند پرداخت سپرده بالای 200 میلیون تومان را تسهیل کنند، اظهار داشت: برخی از این مؤسسات دارایی دارند و می‌توان بدهی آن‌ها را سربه سر کرد اما برخی مؤسسات دارایی ندارند و مشکلاتی در این مؤسسات وجود دارد، لذا در حال حاضر بیشتر تمرکز سیستم این است که چگونه و از چه مسیری می‌توان مابقی سپرده سپرده‌گذاران بالای 200 میلیون را پرداخت کرد.

پزشکیان افزود: نمایندگان سران سه قوه هر هفته جلسه تشکیل می‌دهند که این جلسات برای پاسخگویی مابقی افرادی است که سپرده بیش از 200 میلیون تومان دارند.

وی ادامه داد: می‌توانیم با نماینده سپرده‌گذاران جلسه تشکیل دهیم تا بتوان حق و حقوق مردم را تا جایی که از دست ما بر می‌آید و دارایی‌ها قابل‌شناسایی است به آن‌ها بازگرداند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه نباید سعی کرد تنش‌های اجتماعی و سیاسی در جامعه ایجاد کرد، تصریح کرد: باید سیستمی ایجاد کرد که دغدغه سپرده‌گذاران را بشنود و پاسخ دهد که البته این تیم هنوز شکل نگرفته از سوی دیگر زمانی که سیستم با تمام وجود در حال رفع مشکل است نباید اعتراضات اجتماعی را گسترش داد و اقدامی انجام داد که هنجارشکنی شکل بگیرد، چارچوب نظام را زیر سؤال برد و نباید ابزار سوءاستفاده را به دشمنان داد.
منبع: تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید