آلودگی هوا یا زلزله؛ اولویت مذاکرات سران قوا

    کد خبر :186392

حدود یک ماه از آخرین نشست سران سه قوه می‌گذرد و با وجود مسایل واتفاقات مهمی چون آلودگی هوای کلان‌شهرها و وقوع زلزله‌های پی در پی در تعدادی از استان‌ها، ضرورت برگزاری این نشست از سوی سران قوا احساس شده اما تاکنون جلسه‌ای نداشته‌ و گفته شده درنشست آتی خود که به زودی برگزار می‌شود به این مسایل پرداخته خواهد شد.

برگزاری نشست سران قوا در فاصله زمانی کوتاه‌تر و منظم تر از تصمیمات نشست آبان ماه روسای سه قوه مجریه، مقننه وقضائیه بوده است.

مسائلی مانند آلودگی هوا و زلزله که نگرانی هایی را در بین مردم و در سطح جامعه ایجاد کرده است که باید حتما روسای قوا درباره آن چاره اندیشی کنند این ضرورتی است که احساس می‌شود اما تاخیر در برگزاری جلسات را شاهد بوده‌ایم.

شاید برگزاری زودهنگام نشست ها در مواقع حساس و مهم بتواند بر کنترل شرایط تاثیرگذار بوده و به ارائه راهکارهای بهتر برای مسئولین اجرا و دست اندرکار منجر شود.

این هماهنگی که در سران قوا همواره بر آن تاکید شده است باید در تمامی نهادها و دستگاه‌ها در شرایط ویژه وبحرانی هم وجود داشته باشد که البته هدایت این کار بر عهده سران قوا است.

قطعا فلسفه برگزاری نشست روسای سه قوه بررسی مهم‌ترین تحولات ملی،منطقه‌ای و بین المللی است از این رو ضرورت دارد تا روسا علاوه بر مسایل منطقه‌ای، خبرسازترین رویدادها مانند آلودگی هوایا زلزله را دراولویت بررسی و رسیدگی قرار دهند.

روسای سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه طی سال جاری 4 نشست برگزار کرده و در جلسات خود مسایل مهم منطقه‌ای و کشور را بررسی کرده‌اند.

اولین نشستی که روسای قوا در آن شرکت کردند به فاصله دو ماه پس از انتخابات و قبل از مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهم به حجت الاسلام حسن روحانی بود. این نشست که در 8 مرداد سال جاری برگزار شد، رئیس جمهور در آن اعلام کرد که بعد از دوازدهمین دوره انتخابات منتظر فرصتی بوده تا روسای سه قوه راجع به موضوعات مهم کشور و مسایل داخلی هم اندیشی داشته باشند.

روحانی تاکید کرد که دوران انتخابات تمام شده واکنون فصل شروع همدلی وهمکاری است باید همه با هم به مطالبات مردم پاسخ دهیم. وحدت و انسجام داخلی هم در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و همچنین راه‌های مقابله با تحریم‌های اخیر آمریکا هم از دیگر موضوعات مورد بحث و مداقه در این نشست بود.

با توجه به این که دولت جدید روی کار آمده بود ضرورت داشت تا این نشست‌ها به تناسب زمانی و در فاصله کمتری برگزار، تا هماهنگی میان سه قوه مجریه ، مقننه و قضائیه بیش از پیش ایجاد شود. گرچه گاهی اختلاف دیدگاه میان سران قوا مشاهده شده اما مدیریت کردن و اداره امور از مهمترین موضوعات حائز اهمیت است و اگرهم مساله ای وجود دارد باید در این نشست‌ها مطرح و از کشاندن به سطح رسانه‌ها خودداری شود.

حدود سه ماه از اولین نشستی که توسط روسای قوا برگزار شد، گذشت و شاید یکی از دلایل عدم برگزاری جلسات شکل‌گیری کابینه و ساماندهی امور مربوط به وزارت‌خانه ودستگاه ها در دولت دوازدهم باشد.

بنابراین، پس از آن دومین نشست سران قوا و اولین نشست پس از آغاز به کار دولت دوازدهم در8 آبان ماه برگزارشد که در آن روسای سه قوه بر برگزاری منظم تر جلسات با فاصله زمانی کوتاه‌تر تاکید کردند.

در این جلسه رفع برخی معضلات اقتصادی و امنیت در سرمایه گذاری به بحث گذاشته شد. ضمن اینکه رئیس جمهور پس از پایان این نشست بیان کرد که در مورد برجام آمریکایی‌ها به دنبال توطئه هستند تا مردم را نسبت به آینده اقتصاد و پیشرفت کشور دچار تردید کنند، البته دراین جلسه سناریوهای مختلفی که ممکن است پیش روی ما باشد مورد بحث قرار گرفت.

تاکید بر برگزاری نشست‌های منظم‌تر تصمیم قاطعی بود که سبب شد تا نشست بعدی سران قوا در 20 آبان‌ماه و در یک فاصله حدودا دو هفته‌ای برگزار شود.

موضوع مالباختگان موسسات اعتباری، مساله یمن‌، عراق، تروریست‌ها و به طور کلی منطقه و همچنین شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و تقدیر از نهادهای دست‌اندرکار برگزاری مراسم اربعین از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این نشست بررسی و بحث شد.

چهارم آذرماه و تقریبا یک ماه پیش آخرین نشستی بود که روسای قوا برگزار کرده و مشکلات را بررسی کردند که مهم‌ترین آن‌ها بررسی وضعیت و امدادرسانی به زلزله زدگان کرمانشاه بود.

همچنین با توجه به فصل ارائه بودجه ازسوی دولت به مجلس، این موضوع در این نشست مطرح شد و درواقع اولین بودجه ای بود که دولت دوازدهم می‌خواست تقدیم مجلس کند.

ادامه بررسی وضعیت سپرده گذاران و موسسات اعتباری هم در این جلسه انجام و مقرر شد تا باهماهنگی سه قوه این سپرده گذاران بتوانند پول خود را دریافت کنند.

باید در نظر داشت هدف از برگزاری نشست روسای سه قوه نه تنها بررسی مهم‌ترین وقایع و رخدادها هم در سطح ملی و منطقه‌ای بلکه تسریع در امور هم است.

این روزها حال و هوای شهرهایی مانند تهران با توجه به شرایط اضطرار آلودگی هوا و نگرانی‌ها نسبت به رخدادهای طبیعی مانند زلزله ضرورت برگزاری هر چه زودتر یک نشست را بیش‌تر می‌کند، حتما دلیلی وجود داشته که تا به حال سران قوا جلسه نداشتند به هرحال این افراد به عنوان مهم‌ترین شخصیتها در رأس نهادهای مجری و قانون گذار باید همواره به موقع به واکاوی و بررسی موضوعات کشور وجامعه پرداخته و با به چالش کشیدن راه حلی منطقی ارائه کنند تا در دستورکار نهادهای دست اندر کار قرار گیرد.

منبع:ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید