گردشگران تمیزی می‌خواهند، نه هتل پنج ستاره!

    کد خبر :186383

«گردشگر به‌دنبال هتل ۷ ستاره نیست، همین که هتل‌های ۳ ستاره را تمیز نگه دارند کفایت می‌کند. گردشگر به‌دنبال ملافه و اتاق تمیز است. آنها پاکیزگی و مسؤولیت‌پذیری می‌خواهد، نه ستاره.»

سعید اعظم‌ واقفی – فعال گردشگری و تورگردان ـ با اشاره به رشد مثبت تقاضا برای سفر به ایران در برخی کشورهای اروپایی، گفت: جا دارد برای توسعه زیرساخت‌ها تلاش بیشتری کنیم. متاسفانه در این حوزه تا به حال ناکارآمد بوده‌ایم، چرا که زیرساختِ کمّی و کیفی برای پذیرش گردشگرانِ بیشتر نداریم.

او اضافه کرد: پاکیزگی در گردشگری اهمیت زیادی دارد، این موضوع ساده‌ای است که متاسفانه بیشتر هتلداران به آن کم توجه‌اند، برخی از آنها فقط دنبال دکوراسیون هستند، اتفاقا موفق هم بوده‌اند، ولی وقتی حمام اتاق‌هایشان را چک می‌کنید، می‌بینید که استاندارد و پاکیزه نیستند. باید در کنار توسعه زیرساخت گردشگری، به این نکات هم اهمیت داد.

ما با کشوری مثل ترکیه در رقابتیم که گاه نرخ تورهایش نصف قیمت سفرِ ایران است. چرا نمی خواهیم قبول کنیم سفر به ایران گران است وی ادامه داد: در یکی از پروازهای اسپانیا از ۱۵۰ مسافر، ۶۰ نفر گردشگر خارجی بودند که اتفاقا بیشترشان بدون تور و شخصی برای سفر اقدام کرده بودند. این نشان می‌دهد تقاضا وجود دارد و حتی درحال افزایش است و نباید از این موضوع غافل شد.

واقفی افزود: در چنین شرایطی قیمت خدمات سفر در ایران بالا و اصلا قابل مقایسه با رقبایی چون ترکیه نیست. البته یکی از دلایل این اتفاق، کمبود زیرساخت و خدمات سفر در کشور است. اگر به جای پنج هتل ۵ ستاره، ۲۰ هتل ۳ ستاره داشیم و انحصار هم وجود نداشت، از سر اجبار سراغ این تعداد اندک اقامتگاه نمی‌رفتیم. اگر تعداد محصول افزایش یابد یقینا قیمت خدمات هم کمتر می شود.

این فعال گردشگری سپس به تاثیر قیمت هتل در نرخ تمام شده سفرِ ایران اشاره کرد و افزود: معمولا ۶۰ درصد قیمت یک تور صرف هزینه‌های اقامت می‌شود. از سوی دیگر، قیمت حمل و نقل، راهنما، غذا و سایر خدمات را باید محاسبه کرد. توراپراتور ایرانی سود سرشاری روی تور ورودی ندارد. ما با چنین شرایطی در بازار جهانی رقابت می‌کنیم و در مقابل کشوری مثل ترکیه که گاهی نرخ تورهایش به نصف قیمت سفر ایران می‌رسد، حرفی برای گفتن نداریم، ولی نمی‌دانم چرا نمی خواهیم قبول کنیم سفر به ایران گران است.

از نفوذ انگلیس در گردشگری غافلیم

او در ادامه به اثرگذاری حضور شرکت‌های گردشگری ایران در نمایشگاه‌های مهم اشاره کرد و گفت: سه سال است که برای شرکت در نمایشگاه لندن اقدام می‌کنیم، آن هم در شرایطی که بخش دولتی تمایلی به این نمایشگاه مهم و پرنفوذ در صنعت گردشگری نشان نمی‌دهد و بخش خصوصی نیز ترجیح می‌دهد حضوری پراکنده داشته باشد. آن زمان ما که وارد این بازار (world travel market) شدیم، روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس خوب نبود و بازار سفر اروپایی‌ها به کشورمان نیز داغ نبود. این نمایشگاه، بازار بزرگی است که ویژگی‌های خاص خود را دارد، مثلا خیلی‌ها غرفه‌ای انفرادی دارند و در هر گوشه از آن بازاریابی می‌کنند.

وی ادامه داد: ما با توجه به اهمیت این نمایشگاه و تاثیر آن در بازار سفر اروپا، از سه سال پیش تا کنون غرفه‌ای را در سالن خاورمیانه اختیار کرده‌ایم، بعد از لندن نیز به سراغ نمایشگاه COTTM چین رفتیم و با یک شرکت انگلیسی که مجری نمایشگاهی بود قرارداد بستیم. این پروژه را هم بدون هیچ حمایتی از سوی بخش دولتی و حتی خصوصی مدیریت کردیم. هدف ما برای اجاره کردن فضایی واحد در این نمایشگاه‌ها، جلوگیری از حضور پراکنده و غیرمنسجم شرکت‌های ایرانی بود. وقتی تنها یک غرفه به نام ایران باشد، در تمام کتاب‌ها و بنرها نمایشگاه مکان مشخص شده‌ای خواهیم داشت و مخاطب دیگر سرگردان نخواهد شد، ضمن این که حضور منسجم شرکت‌ها به موفقیت در بازاریابی کمک می‌کند.

واقفی افزود: شرکت‌های بزرگ گردشگری که در بیشتر کشورها شعبه دارند، در نمایشگاه انگلستان حاضر می شوند، ما نیاز داریم حضور منسجمی در مجامع بین المللی داشته باشیم، چون پراکندگی در چنین فضاهایی به منزله در آب ریختن هزینه است.

این تورگردان سپس به مصائبی که برای حفظ زمین ایران در نمایشگاه گردشگری لندن متحمل شده‌اند، اشاره کرد و توضیح داد: وقتی درخواست اختصاص زمینی به نام ایران را با مقامات نمایشگاه لندن مطرح کردیم، نخست پاسخ دادند که چنین فضایی ندارد، اما اواخر دی ماه همان سال بود در نامه ای از انصراف یمن به خاطر شرایط سیاسی خبر دادند و اعلام کردند؛ در ازای پرداخت ۳۵ هزار پوند به حساب نمایشگاه، ۷۵ متر زمین به ایران اختصاص می دهند که برای یک شرکت خصوصی پول کمی نبود. از طرفی نمی دانیم داستان مسؤولان دولتی چیست که سراغ نمایشگاه لندن نمی روند. به هر حال ما آن پول را به حساب نمایشگاه لندن واریز کردیم، بدون این که حامی داشته باشیم و آن سال با ۸ آژانس گردشگری در نمایشگاه لندن زیر یک پرچم واحد به نام ایران شرکت کردیم. هرچند آژانس هایی همچنان ترجیح می دهند خارج از این غرفه، حضوری پراکنده داشته باشند که اتفاقا امسال از کاهش تقاضا برای سفر به ایران گله مند بودند، درحالیکه میزان مراجعه به غرفه ایران قابل توجه بود.

او سپس بیان کرد: ما زمین ایران را در نمایشگاه انگلستان از سه سال گذشته تا کنون حفظ کرده ایم، بدون این که سر و صدایی کرده و وابسته دیگران باشیم، افتخار هم می کنیم به نام کشورمان این کار را انجام دادیم.

واقفی گفت: امسال از نمایشگاه لندن بازتاب های خوبی دریافت کردیم، درست است این نمایشگاه که از نظر وسعت و تعداد شرکت‌کنندگان با آلمان قابل مقایسه نیست و شاید یک دهم فضای فیزیکی آن ITB برلین را داشته باشد، ولی در صنعت گردشگری اهمیت زیادی دارد، چون از تمام کشورها در آن حضور دارند؛ از شیلی تا کره جنوبی از آلاسکا تا استرالیا و فضای با پرستیژی است که متاسفانه به اهمیت و نفوذ آن توجه نداریم.

منبع:ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید