شکاف شش درصدیِ باسوادی بین زنان و مردان

    کد خبر :186368

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: هنوز شکاف 6،8 درصدی بین باسوادی زنان و مردان وجود دارد و تلاش کردیم با رویکرد توجه به باسوادی بانوان، این فاصله را کم کنیم.

علی باقرزاده آمادگی بانوان برای حضور در کلاس های آموزش نهضت سوادآموزی را بیشتر از مردان دانست و افزود: البته بانوان جامعه هدف بیشتری را نسبت به خودشان اختصاص داده اند و از دو میلیون و 690 هزار بیسواد در گروه سنی 10 تا 49 سال در کشور، یک میلیون و 680 هزار نفر آنها از میان بانوان است و وی اظهار داشت: 80 درصد فعالیت های سازمان نهضت به زنان و دختران اختصاص پیدا کرده است و علاوه بر آن طرح آموزش اولیای بیسواد دانش آموزان را داریم که اغلب این افراد را بانوان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: طرح آموزش کودکان 10 تا 19 سال به عنوان گروه های مولد و موثر جامعه از دیگر برنامه های ماست و آموزش آنها می تواند ارزش افزوده بالاتری را ایجاد کند.
باقرزاده با بیان اینکه تمرکز ما روی مناطق روستایی و عشایری است، اضافه کرد: تقریبا 45 درصد فعالیت های ما در این مناطق است و طرح های ویژه ای برای آموزش عشایر داریم و تمرکز روی بانوان و دختران است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: بار اصلی کار سوادآموزی هم روی دوش آموزش دهندگان در نهضت سوادآموزی است که 78 درصد آنها زن هستند چرا که جامعه هدف نهضت سوادآموزی در حال حاضر بیشتر بانوان است.

وی معتقد است، خانواده ستونی دارد و آن ستون مادر خانواده است، میزان صلاحیت، شایستگی، قابلیت، دانش و اطلاعات مادر خانواده به شکل بسیار موثری به اعضای خانواده منتقل می شود و اگر مادری مطلع باشد یک رژیم غذایی سالم درست می کند و اگر باسواد باشد فرزندانش در درس ها پیشرفت بیشتری دارند.

وی ادامه داد: بهبود روابط اعضای خانواده توسط مادرصورت می گیرد، پس باسواد کردن یک مادر مانند باسواد کردن یک نفر در جامعه نیست بلکه سرشاخه ای است که باسواد شدنش مانند چشمه جوشانی است که دائما از آن همه استفاده می کنند، به همین خاطر ما مساله آموزش زنان را با اعتقاد و باور دنبال می کنیم.

** مردان از کلاس های نهضت استقبال نمی کنند

باقرزاده با بیان اینکه هرچند مردان از کلاس های نهضت سوادآموزی استقبال نمی کنند، اظهار داشت: به نظر می آید رفتن ما به سوی بانوان اجتناب ناپذیر است و با وجود این موضوع با اشتیاق این بخش را می پذیریم.

وی تاکید کرد: اخیرا کتابی را ویژه بانوان تهیه کرده ایم که تمام گفت و گو و متن ها و تصاویر مبتنی بر زندگی زنان جامعه هدف ماست و این را یک موفقیت می دانیم و فکر می کنیم بانوان با این کتاب ارتباط بهتری برقرار کنند تا کتابی که نیمی از آن درباره رفتار و مشاغل مردان باشد.

وی با بیان اینکه کتاب در مرحله آزمایشی است، تصریح کرد: امسال پنج هزار نفر تحت پوشش این کتاب ها رفته اند و باید ارزشیابی کنیم که در یادگیری و انگیزه بانوان تفاوتی ایجاد می کند یانه؟

** آماری از دختران بازمانده از تحصیل نداریم

باقرزاده افزود: به صورت خاص در مورد کودکان خارج از مدرسه طرح 10 تا 19 سال را داریم و برای این طرح تقریبا 30 درصد هزینه های اضافی انجام می دهیم و مشوق هایی برای آنها یا مربیان پیش بینی کرده ایم.

وی با بیان اینکه در ارتباط با گروه های سنی و افرادی که خودشان در سرشماری بیسوادی شان را اعلام کرده اند آمار داریم، اظهار داشت: از افراد زیر 10 سال بیسواد در کشور اطلاعات دقیقی نداریم، اما در گروه 10 تا 19 سال 190 هزار بیسواد براساس اعلام مرکز آمار ایران ثبت شده است و 60 درصد این افراد را دختران تشکیل می دهند.

منبع:ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید