شکارچیان ماهر در کمین برای صید نخبگان

    کد خبر :185805

دو دانش آموز مخترع و پژوهشگر شیرازی که موفق به دریافت مدال طلای جشنواره «پژوهشگران امروز، دانشمندان فردا» شدند، از مسئولان خواستند جلوی فرار مغزها گرفته شود.

امير حسين عطروش و علي خادم اردكاني كه همكلاسي و در كلاس يازدهم رشته تجربي دبيرستان برگزيدگان ناحيه يك شيراز تحصيل مي كنند، در گفت و گو با خبرنگار ما از تجربه هاي موفق خود سخن گفتند و يادآور شدند بايد از فكرهاي نو و طرح هايي كه جوانان ارایه مي دهند حمايت شود.

خادم، نخبه برگزيده ايران و مدير گروه نو فناوري «تاپا» از اعضاي گروه گياهان دارويي و بيولوژيك تهران با بيان اين كه اخيراً با همكاري ديگر دانش آموزان يك سري كارهاي پژوهش محور انجام داده و حتي در اين زمينه موفق به كشف باكتري جديدي شده است، گفت: با رونمايي از اين طرح ها در جشنواره هاي مختلف و معرفي آن ها به آكادمي هاي مختلف، يك سري درخواست ها از خارج از كشور به دستمان رسيده است كه از ما دعوت به همكاري كرده اند.

در طرحي كه به حذف كامل تومور و سرطان پانكراس مي انجامد، مي توان ادعا كرد كه اولين گام در خاورميانه توسط دانش آموزان ما برداشته شده به گونه اي كه موفق به كشف دارويي براي سرطان شده اند.

عطروش نيز گفت: ما در حال حاضر يك شركت دانش بنيان راه انداخته ايم كه اسم آن تلفيقي از نام هر دوي ماست.

توليد يك شكلات كه در درمان ديابت بسيار موثر است و به زودي وارد بازار مي شود، يكي از اين اختراعات است. همچنين اختراع ديگر ما كه در جشنواره «پژوهشگران امروز، دانشمندان فردا» موفق به دريافت مدال طلاي رز طلايي از معاون رياست جمهوري شد، از جمله افتخارات مشترك ماست.

در طرح اول كه يك پروژه زيست تخريب پذير است، اختراع ما يك باكتري است كه عواملی مثل پلاستيك و شيشه كه سالها و دهه ها در زمين باقي مي مانند و تجزيه نمي شوند را از بين مي برد.

همچنين قدرت اين باكتري علاوه بر اين كه به تخريب مواد مضر در طبيعت مي پردازد، چون هيچ گونه مواد شيميايي ندارد، مواد مفيدي چون آب را وارد طبيعت مي كند.

در ادامه اين گفت و گو خادم در پاسخ به اين پرسش كه چه عاملي باعث شد شما موفق به كشف داروي سرطان پانكراس شويد، گفت: وقتي موانع و مشكلات بيماران ديابتي را ديدم، به فكر افتادم كه براي درمان آن ها فكري كنم.

زماني كه علاقه ديابتي ها را به خوردن شيريني و غذاهاي برخوردار از قند ديدم، با انجام پژوهش هايي با همكاري دوستم امير حسين موفق به توليد شكلات «اي، دات، اي» شديم كه مي تواند براي ديابتي ها مفيد باشد و قند آن ها را بالا نبرد.

وي ادامه داد: اين طرح براي ما تنديس و رز طلايي رياست جمهوري را به ارمغان آورد كه اميدواريم با ثبت اختراع و تاسيس شركت آن به نوعي كارآفرين هم باشيم.

خادم گفت: اگر موانع پيش رو برداشته شود، از طريق اجراي اين طرح به صورت زنجيره اي، از مواد توليدي در كيك ها و شكلات ها استفاده خواهد شد و صدها نفر جوان نيز جذب كار مي شوند.

از خادم پرسيديم ميزان درستي تبليغات ماهواره اي و … در مورد نوشابه و شيريني هاي بدون قند به چه ميزان است كه وي پاسخ داد: اين تبليغات كلاً دروغ و بي اساس است، مثلاً در مورد نوشابه يكي از عواملي كه آن را گاز دار مي كند، همان شيريني شكر يا گلوكز است، در حالي كه در تبليغات ادعا مي شود اين نوشيدني بدون شكر است كه البته درست است اما بدون قند نيست. در واقع گلوكز ذرت است كه قند خون را بالا مي برد و مشكلات زيادتري پديد مي آورد. در طرح ما با استفاده از يك سري عوامل با قند بالا و چربي زياد مبارزه مي شود.

عطروش نيز با بيان اين كه بايد از مخترعان جوان حمايت شود و موانع پيش روي آن ها برداشته شود، بيان داشت: اكنون خوشبختانه از سوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و يا پارك هاي علم و فناوري يك سري حمايت ها از مخترعان مي شود، اما هنوز موانع زيادي بر سر راه است. از آن سوي آب ها پيشنهادها و وعده هاي زياد و وسوسه كننده اي به جوانان نخبه و مخترع ما حتي در سنين دانش آموزي و دوره دانشجويي داده مي شود و آن ها مانند شكارچيان ماهري در كمين صيد نخبه هاي ما هستند، بنابراين اگر از اين عده حمايت نشود و به تجهيز آزمايشگاه ها نپردازيم و مسير ثبت اختراعات فراهم نشود، خيلي راحت همه چيز به نفع آن طرفي ها تمام مي شود.

خادم در ادامه همين موضوع تشريح كرد: بسياري از مسئولان در مواجهه با مخترعان جوان آن ها را به هيچ مي گيرند و نه تنها از طرح هاي آن ها استقبال نمي كنند كه بهانه هاي عجيب و غريبي مي آورند كه اين كار تو نيست، شما بايد حالا حالاها كار كنيد، يا اين كار تز دانشمندان و دكترهاست و از اين قبيل سنگ اندازي ها.

وي اضافه كرد: در مسيرهايي كه ما در آن قرار گرفته ايم بسياري از پزشكان و دانشمندان جهان قدم گذاشته اند اما موفق نبوده اند و ما با كمترين امكانات و با تلاش مجدانه خيلي از سدها و موانع را از پيش پا برداشته ايم اما اگر در اين راه سرخورده شويم، همان طور كه بيان شد، ما به سراشيبي سقوط مي رسيم.

خادم گفت: در حال حاضر يك سري دانشگاه ها و گُلدن آكادميك ها از مخترعان و دانشمندان جوان جهان سوم حمايت مي كنند و پيوسته گوشزد مي كنند كه اگر آينده بهتري مي خواهيد به سوي ما بياييد.

عطروش صحبت هاي دوستش علي را اين طور تكميل كرد: الان دنيا از تز «دهكده جهاني» كه چند دهه پيش مطرح شد گذشته و جهان كنوني لحظه اي شده است و افراد با يكديگر ارتباط تنگاتنگي دارند.

جوانان ما نيز كه مي خواهند از ديگران جلو تر باشند با مجامع علمي دنيا از طريق اينترنت در ارتباط هستند و از سوي ديگر نمايندگان مجامع دانشگاهي و علمي دنيا با حضور در جشنواره ها و نمايشگاه هاي علمي دنبال جوانان با استعداد و نخبه و به سخني شكار آن ها هستند.
ما در حال حاضر 250 هزار مهندس كشاورزي بيكار داريم كه اگر به آن ها امكان بدهيم گام هاي زيادي بر مي دارند و حتي با طرح هاي خود مي توانند كشورمان را از خشكسالي نجات دهند.

منبع:خبرآنلاین

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید