چرا ترک اعتیاد «زنان» سخت‌تر از مردان است؟

    کد خبر :185304

یک درمانگر و پژوهشگر اعتیاد، زنان را قربانیان اعتیاد خواند و گفت: زنان مقاومت کمتری نسبت به مردان در برابر آسیب‌های ناشی از مواد مخدر دارند و همچنین مدت زمان اعتیاد و وابستگی کامل آنان از اولین مصرف بسیار کوتاه‌تر از مردان است.

به گزارش ایسنا، دکتر هومان نارنجیها “زنان” را قربانیان اعتیاد نامید و گفت: هنوز آمار دقیقی از تعداد زنان معتاد نداریم اما آنچه در شیوع‌شناسی مطرح شده است زنان 9 درصد جمعیت آمار معتادان کشور را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: شیوع اعتیاد در مردان بسیار بیشتر از زنان است اما به‌ لحاظ فیزیولوژیک که مرتبط با جنس است، زنان مقاومت کمتری نسبت به مردان در برابر آسیب‌های مواد مخدر دارند و همچنین مدت زمان اعتیاد و وابستگی کامل آنان از اولین مصرف بسیار کوتاه‌تر از مردان است.

این درمانگر اعتیاد ادامه داد: به‌دلیل ویژگی‌های جنسیتی مثل مشکلات جسمی و یا حمایت همسران و خانواده، درمان اعتیاد در زنان بسیار دشوارتر است. در بیشتر مواقع همسر زن، معتاد و مصرف کننده است و چون این مصرف خانوادگی می‌باشد بنابراین درمان هم سخت‌تر می‌شود و نمی‌شود به راحتی آنان را از مواد جدا کرد.

نارنجی‌ها درباره نحوه درمان زنان معتاد گفت: درمان زنانی که اعتیاد دارند با توجه به اینکه تعدادشان از مردان کمتر است و دارای محدودیت‌های اجتماعی، خانوادگی و شخصی هستند، سخت‌تر است زیرا در اکثر موارد زن معتاد بسیار سخت به کلینیک برای درمان مراجعه می‌کند یا اگر بتواند به کلینیک بیاید ساعت های محدودتری را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: همچنین نگاه جامعه و کلینیک به وی متفاوت است، زن سعی در پنهان کردن اعتیاد دارد و دوست ندارد کسی متوجه اعتیادش شود حتی در مواردی مصرف را برای مدتی کنار می‌گذارد اما وقتی به خانه می‌رود همسرش مجدد وی را تشویق به مصرف مواد می‌کند و زن دوباره مصرف کننده می‌شود.

نارنجی‌ها بیان داشت: مراقبت از کودکان مانعی دیگر برای درمان زنان معتاد است. همچنین زنان نسبت به مردان احتمال کمتری دارد که از خانواده و دوستان برای ترک مواد حمایت دریافت کنند. لذا اینها از جمله مشکلاتی است که پیش روی زنان معتاد در حال ترک قرار دارد.

درمانگر اعتیاد گفت: سن مصرف مواد در جامعه معتادان کشور بین 22 سال تا 24 سال است، سن اعتیاد زنان نیز در این جامعه آماری کمتر از میانگین مردان نیست؛ زیرا اغلب زنان معتاد در زندگی زناشویی به سمت مواد مخدر کشیده شده اند و تعداد دخترانی که قبل از ازدواج به اعتیاد کشیده شدند، زیاد نیست .

نارنجی‌ها در بخش دیگری از سخنان خود افزود: متاسفانه شیوع مصرف چند ماده‌ای بین معتادان وجود دارد و درمان آن سخت‌تر است، معمولا فرد معتاد دچار ولع مصرف می‌باشد و به هر طریقی دوست دارد لذت ببرد و وقتی بین خودشان صحبت از انواع مواد می‌شود دوست دارند هر ماده ای را تجربه کنند و گاهی حتی ماده‌ای را مصرف می‌کنند تا اثر ماده قبلی را خنثی کند به عنوان مثال فرد مصرف‌کننده مورفین برای ترک به مصرف شیشه روی می‌آورد.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی یادآور شد: البته این را باید بگویم کسانی که همزمان چند ماده مخدر باهم مصرف می کنند تعدادشان زیاد نیست واغلب برای لذت بیشتر به سراغ این چندمصرفی می‌روند و معمولاً هم یک ماده غالب است. گاهی هم فرد معتاد از لحاظ اقتصادی به مشکل می‌خورد و پول کافی برای خرید ماده مصرفی خود ندارد و به سراغ ماده دیگری می‌رود .

نارنجی ها در پایان گفت: در شرایط فعلی گریزی جز اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر نیست و باید به مردم آموزش صحیح داد تا با برنامه صحیح و اصولی و مشخص به اهداف مورد نظر در مبارزه با این آسیب اجتماعی برسیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید