حداقل 10 سال از ساخت‌وساز روز دنیا عقب هستیم

    کد خبر :185235

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان با تأکید بر اینکه 10 سال از ساخت‌وساز روز دنیا عقب هستیم و اگر بخواهیم به آنها برسیم باید آنها پیشرفت‌شان را متوقف کنند، گفت: صنعتی‌سازی مسکن در حد بسیار ضعیف انجام می‌شود.

ایرج رهبر در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه از لحاظ صنعتی‌سازی مسکن کشور عقب‌ماندگی بالایی دارد، گفت: ساختمان‌سازی در کشور 2 نسل و یا بهتر بگوییم 10 سال از ساخت‌وساز کشورهای پیشرفته و علم روز دنیا عقب است.

وی با اشاره به اینکه اگر چه در سال‌های گذشته در زمان احداث واحدهای مسکن مهر و انبوه‌سازی اقدامات خوبی برای صنعتی‌سازی مسکن صورت گرفت اظهار داشت: در گذشته نه چندان دور و در ساخت‌ واحدهای مسکن مهر سیستم‌های صنعتی‌سازی از کشور ترکیه به روش سیستم قالب تونلی وارد کشور شد.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان ادامه داد: در حال حاضر نیز در حد بسیار ضعیفی صنعتی‌سازی با روش‌های LSF و سوپرپانل انجام می‌شود اما به هر حال باید اذعان کرد ناچاریم به به سمت ساخت‌وساز صنعتی حرکت کنیم.

رهبر اضافه کرد: در سیستم صنعتی‌سازی سازندگان به متقاضیان تیپ‌های مختلف را معرفی می‌کنند و بعد از انتخاب توسط متقاضی، کارخانه‌ها این تیپ را تولید و سپس در محل نصب می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در هنگام وقوع زلزله ساختمان‌هایی که به روش صنعتی‌سازی احداث می‌شوند صدمات کمتری خواهند خورد، گفت:در حال حاضر 400 هزار مهندس عمران در کشور داریم اما یک حلقه واسطی باید میان مهندسان و کارگران وجود داشته باشد و این گروه همانا تکنسین ها هستند ،متأسفانه سیستم آموزشی به گونه‌ای عمل کرده است که این تکنسین‌ها بلافاصله تمایل به ورود برای اخذ مدرک مهندسی دارند.

رهبر ادامه داد: یکی از مشکلات به وجود آمده در زلزله اخیر و بالا بودن عمق فاجعه به این دلیل بود که تکنسین‌های حرفه‌ای و کارگران حرفه‌ای در ساخت‌وسازها ورود نکرده‌اند.

وی افزود: در زلزله کرمانشاه اهمیت ندادن به فاصله ها و کم نشدن سرستون‌ها باعث شد تا تخریب بیشتر شود.

به گفته وی، یک تکنسین باید حداقل 5 سال کار کند و سپس به مهندسی روی بیاورد در حالی که این موضوع در کشور رعایت نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید