دادکان: انتخابات فدراسیون فوتبال مهندسی شده بود/ما نباید جلوی کی‌روش بایستیم، باید به نظراتش احترام بگذاریم

  • ورزشی
  • چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ ۱۱:۵۹
    کد خبر :185199

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال گفت:انتخابات فدراسیون فوتبال مهندسی شده است این اتفاق می‌افتد نه در فوتبال بلکه در کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش . در زمان من هم این افتاده بود ولی من تلاش می‌کردم این بحث‌ها را از بین ببرم.

محمد دادکان رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با برنامه رادیوی تهران، در خصوص اینکه در حال حاضر در کجا فعالیت می‌کنید و چرا از معاونت دانشگاه آزاد جدا شدید، گفت: من ۴ سالی که در زمان آقای رفسنجانی و مسئولانی که در آن زمان در دانشگاه آزاد حضور داشتند،و زمانی که دانشگاه آزاد از اداره کل به معاونت تبدیل شد، توانستم فعالیت کنم و به مردم خدمت کنم. بعدازاینکه مدیر جدید به دانشگاه آزاد آمد و تغییراتی ایجاد کرد، معاونت به اداره کل تغییر کرد، من با توجه به این تغییرات دیگر کار اداری انجام ندادم و قسمت نشد به مردم خدمت کنم. در حال حاضر به کار تدریسم ادامه می‌دهم.

وی در ادامه در خصوص درخواست کی‌روش از باشگاه‌های ایرانی و اینکه یک روز ملی‌پوشان در اختیار کی‌روش باشند تا در جام جهانی تیم ملی موفق ظاهر شود، گفت: به نظرم کی‌روش فردی است که باید به نظراتش احترام بگذاریم. من کی‌روش را قبول دارم و می‌دانم افکار مؤثری دارد. کی‌روش سرمربی کاربلدی است، اما همین افراد که در حال حاضر به کی‌روش ایراد می‌گیرند، در دوره من هم به برانکو انتقاد می‌کردند، ولی دیدید که من برانکو را حمایت کردم و الآن هم در حال حاضر او در تیم پرسپولیس موفق است. ما نباید جلوی کی‌روش از لحاظ فنی بایستیم، باید به نظراتش احترام بگذاریم، به‌هرحال جام جانی فرصتی است که با یک برنامه‌ریزی می‌توان ناکامی‌های دور قبل را جبران کرد.

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در خصوص بازی‌های تدارکاتی و در مورد اینکه آیا به نظر شما باید با تیم قدرتمند بازی کنیم،یا خیر گفت: تمام مردم می‌دانند با توجه به مشکلاتی که در بعضی مسائل سیاسی وجود دارد، خیلی‌ها دوست ندارند با ایران بازی تدارکاتی انجام دهند، بعضی‌ها برنامه بلندمدت دارند و از قبل مشخص است با چه تیم‌هایی بازی تدارکاتی دارند.ابتدا باید مطلع شویم که آیا تیم‌ها جای خالی دارند که با آنها بازی تدارکاتی انجام بدهیم، مردم ایران باید بدانند اگر رنکینگ خوبی در فیفا داشته باشیم، به‌راحتی می‌توانیم با خیلی از تیم‌های قدرتمند بازی تدارکاتی انجام دهیم،. رنکینگ در فیفا می‌تواند در بحث بازی‌های تدارکاتی مهم باشد. زمانی که ما در رده پانزدهم فیفا بودیم، از تیم ملی کرواسی درخواست ۲۰۰ هزار دلار کردیم، در آن زمان می‌توانستیم با تیم‌های خوبی حتی به صورت رایگان بازی کنیم؛ چراکه رتبه خوبی در فیفا داشتیم اما در حال حاضر در رتبه سی‌ام قرار داریم. مطمئناً اگر بخواهیم با تیم‌هایی که در رده بالاتری نسبت به ایران در رنکینگ فیفا قرار دارد، باید هزینه کنیم تا بازی تدارکاتی برگزار کنیم.

دادکان در خصوص بحث خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس و اینکه آیا واقعاً این اتفاق صورت می‌گیرد یا خیر، گفت: مطمئناً هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد و اگر زمانی این اتفاق صورت بگیرد، فقط از این جیب به آن جیب می‌شود و باز این تیم‌ها بازمی‌گردد به حالت اولیه. زمانی که مدیر خصوصی‌سازی آن زمان تنور بحث خصوصی‌سازی را داغ کرد، خودشان هم می‌دانستند این کار شدنی نیست. متأسفانه مدیران در ورزش مردم را سرگرم می‌کنند، درصورتی‌که در دنیا ورزش سرگرمی است. باید بگویم این اتفاق صورت نمی‌گیرد و اگر هم یک روز بحث خصوصی‌سازی اتفاق بیفتد، مطمئناً بعد از چند وقت دوباره برمی‌گردد به حالت اولیه.

وی در ادامه گفت: متأسفانه در جامعه‌ای قرار داریم که ملاک برای انتخاب مدیر لایق وجود ندارد. برای همین ناهنجاری‌ها و مشکلاتی به وجود می‌آید که مطمئناً تأثیراتی خواهد داشت. متأسفانه در ورزش ما فردی را انتخاب می‌کنند که نه دانش دارد و نه تجربه کافی که مطمئناً مشکلات زیادی را مخصوصاً دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به وجودی می‌آورند. زمانی که مدیری بر اساس رفاقت وارد باشگاه‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس می‌شود، مطمئناً بعدازاینکه از این باشگاه‌ها برود، بدهی‌هایی به وجود می‌آورد و فسادهایی برجا خواهد گذاشت. زمانی که در جامعه‌ای دو اصل آزادی و عدالت وجود نداشته باشد مطمئناً ‌مشکلاتی به وجود خواهد آمد. ما باید مدیرانمان را بر پایه عدالت انتخاب کنیم. عدالت یعنی دانش و تجربه، کسی که تخصص کاری را دارد نه بر اساس رفاقت مدیری انتخاب شود و با ادامه این روند حتماً ورزش ایران به مشکل خواهد خورد. در ورزش ما رانت وجود دارد، افرادی هستند که از طریق برخی رسانه‌ها می‌خواهند خودشان را نشان دهند که این نشأت می‌گیرد از افکاری که باعث می‌شود افراد بی‌تجربه در ورزش حضور داشته باشند.

وی در ادامه تأکید کرد: شما در حال حاضر دقت کنید، ما می‌خواهیم کمیته ملی المپیک را انتخاب کنیم. کدامیک سابقه ورزشی دارند و کسانی که رأی می‌دهند واقعاً عدالت رعایت می‌شود آیا واقعاً این افراد شب به‌راحتی می‌خوابند؟ به نظرم آیا در ورزش ما عدالت برقرار می‌شود؟

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در خصوص فسادهای مالی که بعضی از مدیران باشگاهی فوتبال ایران برجا گذاشتند گفت:‌ همه مردم می‌دانند چه اتفاقاتی افتاده است. همه مدیران فسادهایی برجا گذاشتند. قرار بود در ۴ سال دوره اول ریاست جمهوری کمیسیون اصل ۹۰ نظارت ویژه‌ای بر فساد در فوتبال ایران و همچنین شفاف‌سازی در بحث مالی باشد که بعدازاینکه تغییراتی صورت گرفت دیگر نظارت وجود ندارد. به نظرم همان حرفی که زدم ورزش در ایران سرگرم‌کننده است.

دادکان در خصوص ساختمان‌های استقلال و پرسپولیس و اینکه آیا این ساختمان‌ها متعلق به این دو باشگاه است یا خیر، گفت: این دو ساختمان بدون اینکه هزینه‌ای از دولت گرفته شود، این ساختمان‌های استقلال و پرسپولیس و همچنین ساختمان فدراسیون فوتبال با پول خصوصی ساخته شده و درواقع این سند ۹۹ ساله است، این ساختمان‌ها در اختیار دو باشگاه و فدراسیون فوتبال است. متأسفانه یکسری افراد هستند که این بحث‌ها را به میان می‌آورند که درواقع می‌خواهند مردم را سرگرم کنند اما باید بگویم این ساختمان‌ها سند ۹۹ ساله دارند و در اختیار دو باشگاه قرار دارند.

وی در ادامه در خصوص برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال و اینکه در پایان این مجمع حواشی مبنی بر اینکه دست‌هایی وجود دارد تا فرد موردنظر انتخاب شود، گفت: بله، این اتفاق می‌افتد نه در فوتبال بلکه در کمیته ملی المپیک در وزارت ورزش و خیلی از فدراسیون‌های ورزشی این اتفاق می‌افتد. در زمان من هم افتاده بود و من تلاش می‌کردم این بحث‌ها را از بین ببرم. در بحث‌های مختلفی از قبیل انتخاب رئیس هیأت فوتبال و خیلی از بحث‌های دیگر، این باندبازی‌ها که با برنامه‌ریزی از قبل تعیین‌شده صورت می‌گیرد، این اتفاق می‌افتد. من با توجه به اینکه آشنائیت کاملی با عزیزی خادم و اسلامیان ندارم، اما اگر حرفی در خصوص این اتفاقات گفته شده، صحت دارد و یک سری افراد با برنامه‌ریزی فرد موردنظر را انتخاب می‌کنند و درواقع این رأی‌گیری‌ها واقعی نیست.

دادکان در ادامه در خصوص اینکه چرا دادکان در وزارت ورزش نتوانست حضور پیدا کند و اینکه آیا محمد دادکان دوست داشت یک روز در وزارت ورزش فعالیت کند، گفت: ببینید باید بگویم که با من در این خصوص صحبت‌هایی شد و من گفتم که یک سری از شرایط را مردم باید انتخاب کنند، من آن زمان گفتم من در دو بحث مبارزه با فساد و بحث‌هایی از این قبیل را تا پایان آخرین خونم می‌جنگم تا این اتفاق در ورزش صورت بگیرد. برنامه‌هایی را دادم، گفتگوهای زیادی انجام دادیم و بعد معلوم شد که این افراد از ما سوءاستفاده‌ کردند و به دنبال این بودند که اطلاعات خوبی از ما کسب کنند، تجربه‌ای به‌دست بیاورند و بعدها افراد موردنظر خودشان بخواهند در وزارت ورزش فعالیت کنند.

وی در ادامه در خصوص حضور افرادی مثل هدایتی در فوتبال ایران و اینکه آیا این افراد به فوتبال ایران کمکی خواهند کرد، گفت: حضور این افراد برای این است که به فوتبال وارد شوند تا مشکلات دیگرشان را حل کنند. در آن زمان وقتی من رئیس فدراسیون فوتبال بودم نمی‌گویم صد درصد ولی افرادی بودند که در روزش سرمایه‌گذاری کنند تا مشکلاتی که در قسمت‌های دیگر دارند حل شود. ولی باید صراحتاً اعلام کنم افرادی که عاشقانه در فوتبال سرمایه‌گذاری کردند برادران شفیع‌زاده بودند. واقعاًً‌ بدون هیچ گلایه و ناراحتی در فوتبال عاشقانه سرمایه‌گذاری کردند. اما هستند افرادی که در فوتبال سرمایه‌گذاری می‌کنند و بعد می‌گویند این‌قدر خرج کردیم، این‌قدر ضرر کردیم، خب به نظر من شما در این فوتبال سرمایه‌گذاری نکن. باید بگویم بستر برای خصوصی کردن فوتبال وجود ندارد، باید این بسترسازی ایجاد شود. هستند افرادی که سرمایه‌گذاری می‌کنند اما متأسفانه می‌ترسند و خیلی هم زود از فوتبال دور می‌شوند.

وی در پایان ضمن اینکه از مجری برنامه رادیو تهران یک سؤال پرسید، گفت: من از شما مجری برنامه و برنامه‌های ورزشی تقاضا می‌کنم که فردی را که به‌عنوان رئیس در برنامه دعوت و گفت‌وگو می‌کنید، از او سؤال کنید که آیا دانش این کار را دارید و برای چه به ورزش آمده‌اید نه از رئیس فدراسیون بلکه از وزیر ورزش هم این سؤال را بپرسید که آیا دانش و توانایی این کار را دارند یا خیر و این باعث می‌شود تا همه چیز برای مردم مشخص شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید