تحلیل روانی نامزدهای ریاست جمهوری/ هجوم آدم‌های نمایشی

یک روانشناس افراد ثبت نامی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را از لحاظ سلامت روانی تحلیل کرد.

بهمن بهمنی در خصوص برخی از افرادی که برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده و رفتارهای متفاوت داشتند، گفت: نمی توان حضور انبوه برخی از افراد را به سلامت روان جامعه مرتبط دانست اما به دلیل فقدان برخی ساختارها، این اتفاق موقعیت مناسبی برای برخی افراد است که به آنها آدم های نمایشی گفته می شود و از این موقعیت های مبهم برای مطرح کردن خود استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در این موقعیت گنگ، ما شاهد حمله افراد نمایشی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری بودیم هر چند تعدادی نیز درک درستی از جایگاه ریاست جمهوری ندارند مانند بچه ۷ ساله که می گوید من می توانم رئیس بیمارستان باشم و مردم را درمان کنم. او هیچ تصوری از پیچیدگی کار ندارد و با یک آسپرین فکر می کند می تواند بیمار را درمان کند بنابراین این درک نادرست از ناپختگی و ناآگاهی به شرایط موجود است.

وی ادامه داد: گروهی نیز  به خاطر مطرح شدن در شبکه های اجتماعی یا صدا و سیما به صورت طنزآمیز برای انتخابات ثبت نام کرده بودند اما نمی توان اینها را از لحاظ روانی دچار مشکل دانست.

وی با بیان اینکه برای ثبت نام در یک مدرسه یا استخدام در یک مکان معیارهایی وجود دارد، گفت: همه این افراد که جزو رجل سیاسی و نخبگان علمی، اقتصادی، اجتماعی نبودند دچار مشکل روانی نیستند. هر چند برخی از آنها ادعاهایی داشتند که نشان می داد دچار تعادل روانی نبودند مانند یکی از نامزدها که می گفت «خدا به من الهام کرده که ثبت نام کنم» و «اگر به من رای ندهید دچار عذاب الهی می شوید» و یا برخی که می خواستند مواد مخدر را آزاد کنند.

بهمنی با بیان اینکه از بیش از هزار نفری که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند کمتر از ۵ درصد دچار مشکل هستند، گفت: می توان آنها را دارای اختلال شخصیتی، داشتن عدم قوه قضاوت، نداشتن درک و پختگی لازم از شرایط پیچیده پیش رو توصیف کرد.

این روانشناس اضافه کرد: گروهی نیز از این فرصت استفاده کرده تا نسبت به نارسایی ها اعتراض کنند. اما نباید برای سلامت روانی جامعه به دلیل موج ثبت نام ها نگران بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید