نظارت بر تجهیزات پزشکی به اتحادیه و تشکل‌های مربوطه واگذار می شود

    کد خبر :184819

مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، گفت: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ما واگذاری امور نظارت بر تجهیزات پزشکی به اتحادیه و تشکل‌های مربوطه است.

رضا مسائلی در همایش تخصصی شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی، اظهارداشت: وقتی توان انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را با گذشته مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که توان انجمن بالاتر رفته و رشد یافته است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ما واگذاری امور نظارت بر تجهیزات پزشکی به اتحادیه و تشکل‌های مربوطه است.مسائلی با عنوان این مطلب که در حوزه تولیدکنندگان نیز برنامه‌های بسیاری وجود دارد، گفت: بحث واگذاری اختیارات به انجمن تولیدکنندگان در دستور کار قرار دارد.

مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: همه تولیدکنندگان را تکلیف می‌کنیم که عضو انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از کارهای جاری را قرار است به این انجمن واگذار کنیم و دیگر این انجمن فقط یک تشکل صنفی نباشد و بازوی قابل اتکای وزارت بهداشت در حوزه تولید تجهیزات پزشکی باشد. در نتیجه همه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی باید عضو انجمن بوده و فعالیت کنند.

مسائلی با عنوان این مطلب که در مورد واگذاری‌ها نیز برنامه‌های فشرده‌ای وجود دارد، گفت: از انجمن خواستیم نقش موثر و فعالی داشته باشد و رتبه‌بندی تولیدکنندگان را انجام بدهد. همچنین خواستیم علاوه بر کمیته‌های تخصصی، افرادی را به صورت تمام وقت مستقر کنند تا به صورت کارشناسی به مشکلات ورود کنند.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، افزود: بحث قیمت گذاری نیز مطرح است و نمی‌توانیم مورد به مورد وارد قیمت‌ها شویم. زیرا گستره محصولات بالاست و ۲۲۰ قلم کالا را در وزارت بهداشت ثبت کرده ایم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم تک تک کالاها را قیمت گذاری کنیم ممکن است کار دقیقی نباشد و در نتیجه قیمت گذاری به خود انجمن صنفی تولیدکنندگان واگذار خواهد شد.

مسائلی با بیان این مطلب که رتبه بندی تولیدکنندگان نیز توسط کمیته‌های انجمن و ارکان آن انجام خواهد شد، افزود: موضوع دیگر شناسنامه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی است که قرار شد به انجمن واگذار شود. همچنین، بحث دیگر در رابطه با ارائه مشاوره به تولیدکنندگان است و این مشاوره در رشته‌های مختلف تخصصی توسط انجمن به تولیدکنندگانی ارائه می‌شود که نیاز به مشاوره دارند.

وی گفت: از انجمن تولیدکنندگان خواستیم که رسیدگی به پروانه‌های ساخت را از مراحل اولیه انجام بدهد تا حجم کاری وزارت بهداشت کاسته شود. همچنین از انجمن خواستیم که در حوزه صادرات نیز برنامه مشخصی ارائه کند.

مسائلی افزود: قرار شد انجمن تولیدکنندگان مشخص کند کدام تولیدکنندگان در کدام نمایشگاه‌های بین المللی حضور خواهند داشت. مباحث کاهش هزینه‌ها و حضور در بازارهای منطقه‌ای نیز با انجمن تولیدکنندگان مطرح شده و برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

مشاور وزیر بهداشت با بیان این مطلب که تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی طی سال‌های گذشته زحمات زیادی کشیدند، گفت: بدهی شرکت‌های تجهیزات پزشکی برای بقیه شرکت‌ها همانند شرکت‌های دارویی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: در مورد بدهی‌ها، جلسه‌هایی با تولیدکنندگان و صادرکنندگان و انجمن‌های مختلف و شرکت‌های دانش بنیان برگزار کردیم. عدم وجود نقدینگی و بدهی دولت یک واقعیت است، اما بیش از این مشکل، رفتارهای سلیقه‌ای در اجرا آزار دهنده است.لذا، ایجاد وحدت رویه در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار اهمیت دارد.

مسائلی افزود: پیشنهادات کارشناسی آماده شده و در حال تدوین و نگارش برای ارائه به دولت هستیم تا بتوانیم نقص‌هایی که در مورد پرداخت بدهی‌ها وجود دارد را برطرف کنیم.

وی گفت: موضوع دیگر بحث استاندارد است که نیاز به توضیح دارد. در قانون مقررات پزشکی و خوردنی و آشامیدنی و قانون تشکیل وزارت بهداشت، نظارت بر محصولات سلامت محور بر عهده وزارت بهداشت است.

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: قانونی که اخیرا در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده، نحوه ورود استاندارد به تجهیزات پزشکی مشخص شده و بر اساس پیشنهاد مشترک سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت به تصویب هیئت وزیران برسد.

وی گفت: حدود دو هفته زمان نیاز داریم تا روی این موضوع کار کنیم و نحوه ورود استاندارد به بحث تجهیزات پزشکی را مشخص کنیم و به هیئت دولت پیشنهاد بدهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید