«شب‌نشینی مختلط یلدا» همراه با «کنسرت راک» در یک دانشگاه

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ ۸:۳۹
    کد خبر :184758

علی‌رغم اتمام حجت رهبر معظم انقلاب درخصوص برگزاری کنسرت در دانشگاه برخی در اقدامی تعجب برانگیزبه بهانه برگزاری جشن شب یلدا اقدام به اجرای موسیقی زنده با حضور تعدادی از خوانندگان پاپ کردند.

مدت زیادی از اتمام حجت مقام معظم رهبری درباره برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها نمی‌گذرد، تقریبا دو سال پیش بود که معظم‌له در جمع رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به موضوع مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها ‌اشاره کردند و با انتقاد از برخی اقدامات انجام گرفته، گفتند: «برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط ‌اشتباه گرفته‌اند و برای توجیه کار غلط خود می‌گویند، دانشجویان باید شاد باشند.»

ایشان همچنین در این رابطه فرمودند: «یک مسئله، مسئله‌ کنسرت‌ها در دانشگاه بود که دانشجوی عزیزی مطرح کردند که دانشگاه جای کنسرت نیست. راست است؛ این را من هم یادداشت کرده‌ام و جزو یادداشت‌های من، همین مطلب هست. اینکه ما بیاییم دانشجوها را به خیال خودمان برای نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی، به اردوی مختلط ببریم یا کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلط‌ترین کارها است.»

حال علی‌رغم اتمام حجت رهبر معظم انقلاب درخصوص برگزاری کنسرت در دانشگاه و ابلاغ نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در این خصوص متاسفانه در هفته گذشته، برخی در اقدامی تعجب برانگیز و هنجارشکنانه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و به بهانه برگزاری جشن شب یلدا، اقدام به اجرای موسیقی زنده با حضور تعدادی از خوانندگان پاپ کردند.

این مراسم با عنوان «بزرگترین جشن شب یلدا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی» و توسط کانون‌های فرهنگی و البته خود دانشگاه برگزار و در آن هم مرحله نهایی یک مسابقه خوانندگی با عنوان طنین نیز اجرا شد!

اگرچه سعی شد این مراسم پشت پرده مراسم جشن شب یلدا پنهان شود ولی به گفته بسیاری از دانشجویان این دانشگاه اجرای موسیقی زنده و کنسرت در دانشگاه تحت هر عنوانی که باشد ممنوع است.

چند تن از دانشجویان می‌گویند این مراسم مجوز شورای فرهنگی هم نداشته است! البته در گذشته‌ هم برخی دانشگاه‌ها به بهانه‌های مختلف سعی کرده بودند در دانشگاه کنسرت موسیقی را با عنوان‌های دیگری برگزار کنند ولی این مراسم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور ۱۵۰۰ دانشجو و با تبلیغات بسیار گسترده‌تری برگزار شد.

متاسفانه در این مراسم اتفاقاتی خارج از شأن دانشجویان و دانشگاه رخ داد، از هم‌خوانی دختران دانشجو با خواننده گرفته تا حرکات ناشایست برخی از دانشجویان در هنگام اجرای موسیقی که هیچکدام برازنده دانشگاه و دانشجو نیست!

یکی از نکات عجیب دیگر اینکه معاون فرهنگی دانشگاه هم در این مراسم حضور داشته و سخنرانی کرده‌ است، وی در این مراسم ضمن ابراز خوشحالی از وجود روحیه مشارکت طلبانه و همگرایی در بین دانشجویان در برگزاری چنین مراسمی اظهار کرده است: امروز فعالیت‌های دانشجویی بسیار خوب است و دانشجویان به این نتیجه رسیده‌اند که باید در کنار علم و پژوهش به پرورش روح و روان خود از طریق پرداختن به کارهای فرهنگی و فوق برنامه بپردازند.

جای تعجب و البته تاسف دارد که معاون فرهنگی دانشگاه از برگزاری چنین مراسماتی احساس رضایت دارد زیرا وی در قسمت دیگری از سخنانش، ابراز امیدواری می‌کند که در آینده‌ای نزدیک شاهد اجرای این قبیل برنامه‌ها باشیم!

برپایی این مراسم اما انتقادات بسیاری را از جانب دانشگاهیان و دانشجویان این دانشگاه به دنبال داشت.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پزشکی شهید بهشتی در همین رابطه اظهار داشت: برنامه‌ای که اخیرا تحت عنوان شب یلدا در دانشگاه برگزار شد، بسیاری از آن، محصول دخالت‌های بیجا و مکرر برخی دستگاه‌های خارج از دانشگاه، بی‌تدبیری، بی‌دقتی و عدم توجه به هشدارهای صریح دلسوزان دانشگاه، به مجریان برنامه بود.

به گزارش کیهان،وی تصریح کرد:‌ این دانشگاه با نام شهید بهشتی دارای جایگاهی بسیار بلند و رفیع است و همچنین استادان، دانشجویان و پرسنل خدوم آن شأن رفیعی دارند. این خانواده بزرگ و پر افتخار، به خوبی می‌تواند، فضاهای علمی و فرهنگی خود را مدیریت کند، اما دخالت‌های مکرر خارج از دانشگاه، تا به حال هزینه‌های سنگینی را بر دانشگاه، تحمیل کرده است. این دخالت‌ها، در حال ایجاد کدورت و چند دستگی، بخصوص بین دانشجویان و فعالان فرهنگی است.

به نقل از فارس؛ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پزشکی شهید بهشتی همچنین خاطرنشان کرد: وقتی قداست دانشگاه را زیر پا گذاشتید و تالاری که نام امام و پدر پیر انقلاب بر آن است را تبدیل کردید به کنسرت و محل نافرمانی از دستور خدا از کسی نترسیدید؟ وقتی درهای دانشگاه را به روی عده‌ای که قیافه‌هایشان به همه چیز می‌خورد الا دانشجو باز کردید تا وسط حیاط جمع شوند و با هزار عمل زشت و شنیع به حیثیت و آبرویمان بخندند از خون شهدا خجالت نکشیدید؟!

افزون بر این، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: یلدای سیاه یعنی در دانشگاهی به نام شهید بهشتی و در سالنی با نام امام خمینی، برای اولین بار ۴ ساعت تمام کنسرت موسیقی راک برگزار شود. اگر مسئولین وزارت بهداشت و دانشگاه با مسببان برخورد نکنند و دوباره ماله‌کشی کنند، از آنها به کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی شکایت خواهیم کرد. البته این مسائل در حالی بود که ‌بیش از ۴ سال است که مسئولین این دانشگاه می‌گویند برای ساخت مقبره شهدا پول ندارند!

در پایان باید خاطرنشان نمود، مطمئنا ایجاد نشاط و شادی در دانشگاه‌ راه‌های دیگری هم دارد. مسلماً شادی‌ که از برگزاری اجرای موسیقی زنده، کنسرت و اردوی مختلط ایجاد می‌شود بسیار زودگذر بوده و آسیب‌های سنگینی را به رشد علمی، دانشگاه و دانشجو می‌زند. به هر حال باید به انتظار نشست و دید که مسئولان وزارتخانه چگونه با این موضوع برخورد می‌کنند، آیا از کنار آن مانند برخی از مسائل به سادگی عبور خواهند کرد یا اینکه طوری عمل خواهند کرد تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در دانشگاه نباشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید