امضای توافقنامه مالی بین بانک های ایرانی و روسی

    کد خبر :184543

توافقنامه مالی (فاینانس) بین بانک‌های توسعه صادرات، سپه و پارسیان ایران با بانک «اگزیم بانک» روسیه به امضا رسید.

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه که روز سه شنبه در مراسم امضای این توافقنامه بانکی حضور داشت، گفت: این توافقنامه دربرگیرنده خط اعتباری برای اختصاص به اجرای پروژه های عمرانی و تولیدی در جمهوری اسلامی ایران است که پوشش بیمه این خط اعتباری بر عهده موسسه بیمه«اکسیار» روسیه است.
توافقنامه به امضاء رسیده در راستای یادداشت تفاهم میان بانک مرکزی ایران و بانک اکسیم بانک روسیه است که در سال جاری میان طرفین به امضا رسیده بود.
همکاری های بانکی ایران و روسیه که بر اثر تحریم های تحمیلی غرب و آمریکا آسیب دیده بود، در دوران پسابرجام رشد و رونق گرفته است.
ایران و روسیه با توجه به اهمیت همکاری های بانکی و اعتباری مالی که پایه و اساس همکاری های بازرگانی و اقتصادی را تشکیل می دهد، به گسترش تعامل در این عرصه توجه خاص دارند.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اواسط اردیبهشت ماه در این باره اعلام کرده بود: رایزنی درباره اتصال شبکه بانکی ایران و روسیه برای استفاده از ظرفیت کارت های بانکی در دو کشور تا چند ماه آینده نهایی می شود.
«ناصر حکیمی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره فرجام رایزنی های ایران برای اتصال به نظام های بین المللی اظهار کرد: برقراری این اتصال ها با کشورهایی که از شبکه ملی پرداخت برخوردارند، اولویت و سهولت بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه روسیه همچون ایران از یک شبکه ملی اطلاعات پرداخت برخوردار است، ابراز امیدواری کرد که اتصال بانک های ایران و روسیه ظرف چند ماه آینده نهایی شود.
معاون اقتصادی روسیه در تهران نیز مهر ماه گذشته گفت: بانک های روسی برای بازگشایی ال سی با تجار ایرانی همکاری دارند و مشکلی برای گشایش اعتبار مالی با بانک های ایران وجود ندارد.
رستم مرادف در دیدار سفیر روسیه در تهران با استاندار مازندران در ساری افزود: هم اکنون ازبربانک، گازپروم و روس سلخوز بانک به عنوان بانک های بزرگ روسیه گشایش اعتبار را برای تجار ایرانی دارند.
به گزارش ایرنا،وی اضافه کرد: تاکنون چندین ال سی برای تجار ایرانی از سوی بانک های روسی بازگشایی شده و مشکلی از سوی بانک های روسیه وجود ندارد.
رستم مرادف حداکثر زمان بازگشایی ال سی برای تجار ایران از سوی بانک های روسی را کمتر از 30 روز اعلام کرد.
معاون اقتصادی سفارت روسیه در ایران اظهارداشت: علاوه بر آن بانک های توسعه صادرات و کشاورزی ایران نیز در مسکو فعالیت دارند و سایر بانک های ایرانی نیز متقاضی ورود به روسیه هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید