تعیین علل و عوامل آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی سامانه رصد آسیب‌ها

    کد خبر :184526

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نقش این سازمان به عنوان متولی سلامت اجتماعی و مداخله در آسیب‌ها بر اساس ماده 57 و 80 قانون ششم توسعه گفت: با مجموعه اقدامات سازمان بهزیستی و افتتاح سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی قرار است تا میزان این آسیب‌ها تا پایان برنامه به 25 درصد میزان کنونی برسد.

به گزارش ایسنا، فاطمه عباسی در آیین افتتاح عملیاتی سراسری سامانه پیمایش و رصد آسیب‌های اجتماعی، (سراج) با بیان اینکه مطالعه کجروی‌ها، انحرافات و آسیب‌های اجتماعی به ریشه یابی علل بروز آنها می‌پردازد، افزود: اگر به موقع در این حوزه مداخله انجام ندهیم، این مسائل در فرهنگ ما رسوخ پیدا می‌کند و جزئی از شخصیت فردی و اجتماعی ما می‌شود. در سال‌های اخیر با افزایش شیوع و بروز آسیب‌های اجتماعی در کشور روبرو بوده‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه رصد آسیب‌های اجتماعی به برنامه ریزان این امکان را می‌دهد تا با تعیین علل و عوامل آسیب‌ها برنامه جامع و کامل‌تری در عرصه‌های فرهنگی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشند اظهار کرد: در این طرح اهداف پنجگانه‌ای شامل شناخت وضعیت موجود آسیب‌های اجتماعی و تصویر روشن از آنها، بررسی روند تغییرات آسیب‌های اجتماعی، شناسایی عوامل تعیین کننده آسیب‌های اجتماعی، طراحی برنامه‌های مناسب برای کاهش آسیب‌ها و تهیه اطلس جامع در برابر عوامل خطر و محافظ از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور در مقیاس محله‌ای و ملی در طیف‌های خرد و کلان از جمله این اهداف هستند.

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در ادامه با بیان اینکه این سامانه در 31 استان کشور کلید خورده است اظهار کرد: تا انتهای سال نیز قرار است داده‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی جمع‌آوری شوند و در ابتدای سال آینده این دیتاها وارد سیستم شوند. در ادامه نیز آنالیز و تحلیل این داده‌ها در اختیار برنامه ریزان حوزه اجتماعی قرار خواهند گرفت تا آنان برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را برنامه ریزی کنند.

در بخش دیگری از آئین افتتاح این سامانه پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با بیان اینکه سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی در کشورهای دیگر نیز به شکل شبانه روزی مشغول فعالیت است، گفت: در حال حاضر کشورهایی مثل آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا چنین سامانه‌هایی را در اختیار دارند و با استفاده از داده‌های موجود در آنها درمان و پیشگیری از آسیب‌ها را پیش می‌برند.

وی در ادامه با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر با درک اهمیت این موضوع راه اندازی این سامانه را تصویب کرده است اظهار کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر از هر گونه کمک و اقدام در راستای بهره برداری از این سامانه فروگذار نخواهد کرد. در حال حاضر سامانه‌های دیگری از جمله سامانه آیداتیس، مراکز درمانی، پزشکی قانونی، ساماندهی زندان‌ها و … نیز در کشور مشغول فعالیت هستند.

وی در پایان اظهار کرد: در جلسه اخیری که با مقام معظم رهبری برگزار شده است تصمیمات 24 گانه‌ای در خصوص آسیب‌های اجتماعی گرفته شده که راه اندازی این سامانه برای رصد آسیب‌ها یکی از این موارد بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید