صادرات ۲۶۹میلیون دلاری فرش دستباف در ۸ماهه امسال

    کد خبر :184434

رییس مرکز ملی فرش ایران از رشد ۳۱ درصدی ارزش صادرات فرش دستباف تا پایان آبان امسال خبر داد و اعلام کرد: در این مدت بیش از ۲۶۹ میلیون دلار فرش دستباف به کشورهای هدف صادر شد.

«حمید کارگر» افزود: این افزایش ارزش صادرات فرش در سال گذشته نیز مشهود بود به طوری که در پایان سال 95 بیش از 359 میلیون دلار فرش دستباف به حدود 80 کشور جهان صادر شد که نسبت به سال قبل از آن 23 درصد رشد داشت.

کارگر، این افزایش صادرات و نیز از سرگیری صادرات فرش به آمریکا را پس از چند سال وقفه متاثر از اجرایی شدن برجام برشمرد و خاطرنشان کرد: مرکز ملی فرش ایران تلاش کرده با وضع تعرفه بالا برای واردات فرش دستباف و نیز بهره گیری از ابزارهای توسعه بازار از جمله برگزاری نمایشگاه های برون مرزی، اعزام و پذیرش هیات های تجاری، تبلیغات و… تسهیل کننده، حامی و رونق دهنده صادرات فرش دستباف کشورمان باشد.

در سال 92 به عنوان بدترین سال صادراتی، 314 میلیون دلار فرش از کشور صادر شد که با متوسط میزان صادرات فرش در دهه های گذشته که نزدیک به500 میلیون دلار بود فاصله زیادی داشت، اما این روند کاهشی در سال 93 متوقف و روند افزایشی جایگزین آن شد، طوری که عدد 314 میلیون دلاری در بهمن ماه 93 محقق شد و در پایان اسفند ماه این رقم به 330 میلیون دلار رسید و در پایان سال 94 به 350 میلیون دلار افزایش یافت.

سرانجام با تلاش ها و رایزنی های دیپلماتیک، در بند 22 برجام به لغو تحریم فرش دستبافت ایرانی اشاره شد و از ژانویه 2016 ( دی ماه 94) به محض اعلام اجرای برجام، نخستین محموله فرش دستبافت ایرانی از مبدا هامبورگ آلمان به لس آنجلس آمریکا ارسال شد و از بهمن 94 یعنی یک ماه بعد از آن صادرات مستقیم از ایران نیز اتفاق افتاد.

نکته قابل توجه اینکه صادرات 90 میلیون دلاری صادرات به آمریکا در سال 95 حتی از صادرات 80 میلیون دلاری قبل از اعمال تحریم ها هم بیشتر بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین ،اکنون فرش ایرانی به 80 کشور جهان صادر می شود و در این میان رتبه نخست واردات فرش ایرانی را آمریکا در اختیار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید