اوکراین برای نخستین بار کریسمس را به سبک غربی جشن می گیرد

    کد خبر :183649

اوکراین امسال برای نخستین بار علاوه بر جشن گرفتن کریسمس بر اساس تقویم ارتدوکس، مطابق تقویم غربی (گریگوریان) امروز 25 دسامبر را به عنوان سالروز تولد حضرت مسیح (ع) جشن می گیرد.

اوکراین که کشوری ارتدوکس است برای نخستین بار در تاریخ خود، به سبک کاتولیک ها یا پروتستان ها درغرب، امروز را برای برپایی جشن به صورت رسمی تعطیل کرده است و پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین در پیامی این روز را به مسیحیان تبریک گفته است.
پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین در پیامی خطاب به مردم این کشور که از طریق دفتر مطبوعاتی وی منتشر شد اعلام کرد که از امسال جشن کریسمس را دو بار در سال برگزار خواهیم کرد.
بر اساس تقویم گریگوریان (غربی) روز میلاد حضرت مسیح (ع) 25 ماه دسامبر جشن گرفته می شود و کلیسای ارتدوکس نیز مطابق تقویم خود موسوم به تقویم یولیان روز هفتم ماه ژانویه (17 دی) را جشن می گیرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی ان.تی.وی روسیه، پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین در پیام خود نوشت: انتخاب تقویم برای جشن گرفتن کریسمس، حق هر نفر است و دولت موظف است این حق را تضمین کرده و به هر کس امکان انتخاب دهد؛ من شخصا تصمیم گرفتم که دو بار کریسمس را جشن بگیریم.
وی افزود: مردم اوکراین دو هفته بعد نیز (هفتم ژانویه) کریسمس را جشن می گیرند.
قانون برگزاری کریسمس بر اساس تقویم گریگوریان در ماه نوامبر در مجلس رادا پارلمان اوکراین تصویب و روز سوم ماه دسامبر اعتبار اجرایی یافت که مطابق آن روز 25 دسامبر در تقویم این کشور تعطیل رسمی است.
به این ترتیب در اوکراین روزهای 25 دسامبر و هفتم ژانویه به عنوان کریسمس تعطیل رسمی خواهد بود.
بر اساس گزارش خبرگزاری ایتارتاس، دولت اوکراین اعلام کرده است که تعطیل رسمی روز 25 دسامبر به عنوان جشن کریسمس، برای تامین حقوق کاتولیک ها و پروتستان ها در این کشور تعیین شده است.
رسانه روسی افزود: اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که قانون جدید در باره کریسمس در اوکراین ماهیت سیاسی دارد و فاصله انداختن میان دو ملت ارتدوکس مذهب روسیه و اوکراین را هدف قرار داده است.
در گزارش ایتارتاس خاطرنشان شده است: سران اوکراین انگیزه اصلی برای جشن گرفتن کریسمس غربی در این کشور را پنهان نمی کنند که تامین حقوق شهروندان این کشور نیست.
رسانه روسی نوشت: آندره پاروبی رئیس مجلس اوکراین گفته است که با برگزاری این روز به عنوان کریسمس، اوکراین از یوغ روحیه روسی رهایی می یابد و به خانواده ملت های آزاد وارد می شود.
آلکساندر تورچینوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین نیز گفت که اوکراین امکان یافته است این روز را با جهان متمدن برگزار کند و فرصت برای جدا شدن از تقویم روسی و استانداردهای امپریالیستی روسیه فراهم شده است.
روسلان بورتنیک رئیس انستیتو ارزیابی و مدیریت سیاسی اوکراین نیز اعلام کرد: بسیاری در اوکراین، قانون جدید کریسمس را دارای انگیزه سیاسی می دانند که با وضع آن تلاش شده تا به وحدت دینی روسها و اوکراینی ها ضربه وارد شود.
اوکراین با جمعیت حدود 46 میلیون نفر کشور ارتدوکس مذهب است.
کلیسای ارتدوکس در این کشور به دو بخش کلیسای ارتدوکس وابسته به کلیسای ارتدوکس روس و کلیسای ارتدوکس اوکراین تقسیم شده است که شمار پیروان آنها بترتیب 32 درصد و 25 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهد.
در استان های غربی اوکراین نیز اکثرا کاتولیک ها زندگی می کنند که 8.8 درصد جمعیت اوکراین را شامل می شوند و یک درصد هم پروتستان ها هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید