فعالیت محیط زیستی در اقامتگاه بومی

    کد خبر :18354

فعالیت‌های یک اقامتگاه بومی در استان فارس تنها به پذیرش مسافر محدود نمی‌شود؛ مالکان این خانه دغدغه‌های محیط زیستی و مردمی دارند و همین باعث شده در صنعت گردشگری برتر باشند.

 «خانه پدری» در نزدیکی پاسارگاد جایی در شهرستان سعادت شهر استان فارس در حالی به اقامتگاه بومی تبدیل شده که انجام فعالیت‌های متفاوت، آن را به واحد نمونه و منتخب از سوی سازمان میراث فرهنگی تبدیل کرده است. آن‌ها که این خانه را برای پذیرایی از مهمانان خارجی و داخلی آماده کرده‌اند، از فعالان گردشگری هستند که هر از گاهی کمپینی راه می‌اندازند تا در جهت حفظ محیط زیست گام بردارند و یا احیاگر برخی از سنت‌ها و فرهنگ مردم استان می‌شوند.

یکی از این کمپین‌ها در حوزه ایجاد منطقه حفاظت شده برای حیوانات در شهرستان سعادت شهر بود تا محدوده‌ای که در آن زندگی می‌کنند به منطقه شکار ممنوع تبدیل شود و محیط زیست به این موضوع پی ببرد که قابلیت احیا دارد و می‌تواند به‌عنوان منطقه شناخته شود منتها اگر ۵ سال شکار در آن ممنوع شود.

یکی دیگر از کارهای آن‌ها بافتن فرشی با نماد خرس بوده و فرش دیگری نیز در حال بافتن است که نامش را گرین کارپت گذاشته‌اند و با پشم گوسفند بافته می‌شود و مفهومش را آب انتخاب کرده‌اند این یک فرش فلسفی است چون هر نقشی که در آن به کار رفته به نوعی با آب مرتبط و وابسته است. در نهایت این فرش چهار باغ ایرانی را به تصویر می‌کشد. این فرش دارای ۵ متر طول و یک متر عرض است.

آنها فرشی با نماد کنوانسیون راهنمایان گردشگری ۲۰۱۷ نیز با کمک ۲۵۳ گردشگر بافته‌اند و در نهایت آن را به یونسکو هدیه دادند و الان نمادی از صلح که توسط ایران و گردشگرانش بافته شده در مقر یونسکو قرار دارد. این فرش یک و نیم در یک و ۸۰ سانتی متر وسعت داشته و نامش را به خاطر راهنمایان گردشگری که سفیر صلح هستند، فرش صلح گذاشتند. دور تا دور آن نیز گلهایی با نماد آناهیتا قرار داده شده است. همه این فعالیت‌ها در راستای ایجاد دغدغه محیط زیست و صلح در میان جوامع بوده است چون آن‌ها معتقدند که باید دغدغه صلح و محیط زیست دغدغه‌ای جهانی باشد و نه فردی.

امیر میری از سال ۸۵ یعنی زمانی که وارد عرصه توریست شد، کمپ نوروزی ایجاد کرد و  از سال ۸۷ خانه پدری‌اش را برای پذیرایی از مهمانانش مرمت کرد. عمده فعالیت‌های او از سال ۸۸ با ایده گردشگری کیهانی شروع شد. اولین بار تور گردشگری کیهانی در پاسارگاد و تخت جمشید به اجرا در آمد و گردشگران از این منطقه تاریخی می توانستند به دیدار کهکشان‌ها بروند. این کار تا سال ۹۰ انجام می‌شد و با استقبال مردم رو به رو بود.

برگزاری تورهای گردشگری محیط زیست و مزرعه هم ابتکار امیر میری و همسرش بود. گردشگری مزرعه و تولید محصولات ارگانیک به حدی موفقیت‌آمیز بود که به عنوان پایلوت و برای معرفی آن، اقامیر به هند دعوت شد. او در تور محیط زیست هم گردشگران را به دیدن حیوانات می‌برد تا از انها عکاسی کنند بدون اینکه آسیبی به زندگی معمول حیوانات وارد شود.

در کنار این اقدامات کلبه آقا میر هم به عنوان یک فعالیت بوم‌گردی در یک اقامتگاه سنتی افتتاح شد و او به همراه خانواده‌اش تلاش کرد در این راستا تا از مردم کمک بگیرد. برخی از زنان در سعادت شهر برای گردشگران نان می‌پزند آن دیگری غذا درست می‌کند و تعدادی هم صنایع دستی مانند کیف دستی و عروسک با مصالحی مانند پارچه تولید می‌کنند که آسیبی به محیط زیست نزند و در عین حال هم ارزان باشد. حالا ۱۵ نفر از زنان سعادت شهر صنایع دستی تولید کرده و برای خانواده خود درآمدزایی می کنند.

حالا آن‌ها می‌خواهند محل پذیرایی جدیدی در پاسارگاد ایجاد کنند که نامش بامداد باشد. خانه‌ای که تنها غذاهای استان فارس را به گردشگران ارائه نمی‌کند بلکه هر هفته یکی از شهرهای کشور در این مکان برنامه داشته باشد و زنان هر استانی در یک هفته غذاهای آن استان را تهیه کرده و به گردشگران ارائه کنند.

این کار هم می‌تواند به معرفی غذاهای هر استانی کمک کند و هم می‌تواند محدوده پاسارگاد را برای گردشگران داخلی و خارجی دلپذیرتر کند. در کنار آن زنان هر استان پوشش مخصوص خود را دارند و در کنارش دم‌نوش‌ها و صنایع دستی استان نیز به فروش می‌رسد.

میری به خبرنگار مهر می‌گوید: ما مجوز اقامتگاه داریم اما نمی‌خواهیم اقامتگاه داشته باشیم در محدوده آرامگاه کوروش گردشگران به محلی برای استراحت نیاز دارند آنها با فاصله کمی می‌توانند از سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی که در شیراز برای ساخت هتل استفاده شده بهره ببرند ما هدفمان معرفی ایران و غذاهای سنتی آن است. این کار در نوع خود همان گردشگری غذاست که کمتر در کشور به آن پرداخته می شود.

همه این فعالیت‌ها باعث شده تا آقامیر در همایش تقدیر از فعالان گردشگری که سال گذشته برگزار شد، یکی از بهترین‌ها باشد آن هم به این منظور که الگویی برای دیگران شده و فعالیت هایش نیز گسترش پیدا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید