وزیرآموزش وپرورش در نشست شورای عالی کمیسیون ملی آیسسکو تاکید کرد

نقش آیسسکو در همگرایی کشورهایی اسلامی

    کد خبر :183289

وزیرآموزش وپرورش گفت: آیسسکو در همگرایی کشورهای اسلامی نقش موثر دارد.

به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در نشست امروز شورای عالی کمیسیون ملی آیسسکو در ایران اظهارکرد: آیسسکو نقش بسیار موثر در همگرایی کشورهای اسلامی وهمچنین در عرصه بین المللی می تواند داشته باشد.

وی افزود: به نظر می رسد این نقش وتاثیر گذاری امروزه نتوانسته جایگاه واقعی خود را در عرصه بین المللی پیدا کند.

بطحایی تصریح کرد: شاید به دلیل همین نقش ضعیف آیسسکو است که اسناد بالا دستی ابلاغ شده به کشورهای مختلف با ارزش ها و فرهنگ کشورها بیگانه است ونه تنها مشکل را از آنها رفع نکرده بلکه چالش‌هایی را نیز به وجود آورده است چنانکه در ایران شاهد این موضوع هستیم.

وزیرآموزش وپرورش خاطر نشان کرد: وجود دفتر آیسسکو در ایران برای ما امتیازی است نسبت به سایر کشور ها و این فرصتی است که سایر کشورها از آن بی بهره هستند.

وی اظهارکرد: مساعدت سایر دستگاه‌های وابسته به آیسسکو می‌تواند به ارتقایی جایگاه آن در دیپلماسی کشورهای اسلامی منجر شود.

وزیرآموزش وپرورش ادامه داد: ما باید از این حالت انفعالی در برابر مسائل که اتفاق می‌افتد خارج شویم و از ظرفیت آیسسکو بیشتر استفاده کنیم بنابراین امیدوارم کمیسیون ملی آیسسکو نقش خود را در ارتقای جایگاهش ایفا کند.

بطحایی خروج ایران وسایر کشورهای اسلامی را از حالت انفعالی ، ضروری دانست و عنوان کرد: نتیجه انفعال، بخشنامه‌هایی است که از سوی برخی کشورها به سایر کشورها ابلاغ می‌شود که نه تنها مشکلی را در کشورهای مذکور حل نمی‌کند بلکه مشکلاتی را نیز به وجود می‌آورد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز علیرضا کمره‌ای سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور نیز در این نشست با ارائه گزارشی از پیشینه استقرار دفتر آیسسکو در ایران گفت: این کمیسیون در دهه۱۹۵۰ در ذیل کنفرانس عمومی کشورهای اسلامی تشکیل شد و فعالیت‌های آن به سه زبان انگلیسی، عربی، و فرانسه منتشر می‌شود.

وی از همکاری ۱۱۴ سازمان تخصصی و بین المللی با این کمیسیون خبر داد و افزود: ۵۴ کشور عضو این کمسیون هستند و تقویت، ارتقا و تحکیم همکاری کشورهای اسلامی از جمله اهداف تشکیل این کمیسیون است.

کمره ای خاطرنشان کرد: در ایران در سال۱۳۷۴ کمیسیون آیسسکو استقرار یافت وآئین نامه آن در سال ۱۳۸۳ به تصویب رسید و هم اکنون این کمیسیون دارای ۷ کمیته تخصصی است.

شایان ذکر است؛ در این نشست اعضای شورا بر اساس دستور جلسه گزارش هایی را ارائه دادند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید