راهبرد خاورمیانه ای امریکا /استاد دانشگاه جورج تاون: سیاست ترامپ تغییری نداشته است

    کد خبر :183072

شیرین هانتر کارشناس استاد ایرانی-آمریکایی در دانشگاه جورج تاون در گفت و گو با خبرآنلاین به بررسی راهبرد جدید امریکا در رابطه با خاورمیانه پرداخته است.

راهبرد امنیتی جدید امریکا هفته گذشته منتشر شد. ترامپ بعد از انتشار این سند مهم سخنرانی کرد. در این سند چالشهای امنیتی امریکا، چین و روسیه اعلام شده و ایران و کره شمالی به عنوان بازیگرانی یاغی معرفی شده اند که باید کنترل شوند. ترامپ همچنین در سخنرانی خود پیرامون این سند، از کنترل و تحریم سپاه و مقابله با حضور ایران در منطقه سخن به میان آورد. سوالی که مطرح می شود این است که امریکا چه برنامه ای برای خاورمیانه و همچنین ایران دارد؟ چه روشی برای کنترل و مقابله با ایران در نظر گرفته خواهد شد؟

در این باره با شیرین هانتر، کارشناس و استاد ایرانی-آمریکایی در دانشگاه جورج تاون گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید:

سند راهبردی جدید امنیت ملی امریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر می رسد که سیاست خاورمیانه ای ترامپ تغییری نداشته است. اولویتها هنوز حل مسائل فلسطین و مقابله با چالش ایران هستند. در سند جدید صحبتی درباره اینکه این اهداف چگونه به دست خواهند آمد وجود ندارد. اما به طور کلی گزینه های امریکا بیشتر نشده اند، به خصوص درباره ایران.
تنها گزینه دیگر ممکن است بازگرداندن تحریم های هسته ای باشد. آخرین گزینه حمله نظامی است که البته ریسکهای زیادی دارد. در مورد فلسطین شاید امریکا با کمک عربستان محمود عباس را راضی به توافق کند. اما احتمال آنهم زیاد نیست.

مهمترین چالش امنیتی از نظر ترامپ در این راهبرد چیست؟

سند جدید امنیتی امریکا بیش از گذشته به مسائل اقتصادی اهمیت زیادی داده است. البته مبارزه با گروه های افراطی هم مورد توجه قرار گرفته است. متاسفانه اینجا هم به نقش ایران اشاره می شود و حزب الله و حماس جزو این گروهها به حساب می آیند.

به نظرتان چه آینده ای برای گروههایی مثل داعش متصور است؟ باید منتظر ظهور گروههای افراطی تر در مناطق دیگر باشیم؟

اگر مسائل موجود در خاورمیانه حل نشوند، افکار افراطی چه سکولار و چه مذهبی دوباره سر بر می دارند. داعش هم هنوز کاملا از بین نرفته است. معمولا این نوع گروهها بعد از شکست مدتی به حالت زیرزمینی فعالیت می کنند و وقتی شرایط ایجاب کرد دوباره زنده و فعال می شوند. برای رفع خطر تروریسم باید ریشه های آن را شناخت و از بین برد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید