موافقت ۷۰ درصدی شهروندان با اخذ عوارض از خودروهای دولتی

    کد خبر :182972

نتایج حاصل از شمارش آرای شهروندان تهرانی در نظرخواهی صورت‌ گرفته در ایستگاه‌های مترو نشان می‌دهد که اکثریت مطلق پاسخگویان با دریافت عوارض بیشتر از خودروهای دولتی برای تقویت حمل و نقل عمومی موافقند و همچنین دو سوم پاسخ‌دهندگان، افزایش سالانه قیمت بلیت را بر افزایش معطلی خود در ایستگاه‌های مترو ترجیح می‌دهند.

به گزارش ایسنا و بر اساس گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، همزمان با ۲۶ آذرماه که به نام روز حمل و نقل عمومی نامگذاری شده است، طرح نظرخواهی از شهروندان درباره توسعه حمل و نقل عمومی و چگونگی آن در ۱۰ ایستگاه مترو اجرا شد.
در این طرح که با استقرار ۱۵ صندوق اخذ رای در ایستگاه‌های پرتردد مترو و دریافت آرای مثبت (سبز) و منفی (قرمز) مردم به اجرا گذاشته شد، چهار سوال از شهروندان پرسیده شد که همه آنها ناظر به نحوه کسب درآمد پایدار برای توسعه حمل و نقل عمومی بود. نتایج این نظرخواهی که با استقبال قابل توجهی همراه شد، گرایش عموم مردم درباره نحوه تأمین نیازهای مالی حوزه حمل و نقل عمومی را نشان می‌دهد.
در این نظرخواهی که به همت شرکت بهره‌برداری مترو و زیر نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، نزدیک به ۱۸ هزار نفر از شهروندان شرکت کردند و حدود ۷۰ درصد از رای‌دهندگان با پاسخ مثبت به سوال دوم، اعلام کردند که با افزایش بهای طرح ترافیک برای خودروهای دولتی و سهمیه‌ای به میزانی که خودروهای شخصی می‌پردازند، موافق‌اند؛ البته به شرط آنکه درآمد آن صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود.
همچنین حدود دو سوم پاسخگویان وقتی در سوال چهارم در برابر این پرسش قرار گرفتند که بین افزایش سالانه قیمت بلیت مترو و افزایش معطلی در ایستگاه‌ها کدامیک را ترجیح می‌دهند، افزایش معطلی را رد کردند و افزایش قیمت بلیت را ترجیح دادند.
پاسخ شهروندان به سوال اول با موضوع دریافت روزانه ۱۰۰۰ تومان از همه خودروها در تهران و افزایش هفته‌ای یک قطار به مترو با موافقت ۴۹ درصد پاسخگویان و مخالفت ۵۱ درصد آنها مواجه شد. این در حالی است که موضوع سوال سوم، یعنی دریافت روزانه ۲۰۰ تومان از همه ساکنان تهران، با مخالفت حدود دو سوم پاسخگویان روبه‌رو شد.
انجام این نظرخواهی با استقبال و ابراز تعجب بسیاری از شهروندان روبه‌رو شد که می‌گفتند این اولین بار است که شهرداری تهران برای تصمیم‌گیری درباره مسائل مهم شهر، نظر شهروندان را به‌طور مستقیم جویا می‌شود.
نظرخواهی از آحاد شهروندان و موکول کردن تصمیمات کلان به آرای عمومی در بسیاری از جوامع توسعه‌یافته، امری متداول است. استقبال گسترده شهروندان از نظرخواهی در مترو و تن دادن آنها به معطلی طولانی برای خواندن سوالات و اعلام نظر نیز نشان می‌دهد که در صورت ایجاد زمینه لازم، نسبت قابل توجهی از مردم علاقه‌مند به مشارکت در تصمیم‌سازی و تعیین سرنوشت شهر و مسائل مربوط به آن هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید