نگاهی از درون؛ اصولگرایان درباره احمدی‌نژاد چه می‌گویند؟

    کد خبر :182421

تاخت و تاز رسانه ای محمود احمدی نژاد رییس جمهور پیشین علیه قوه قضائیه باعث شده است که آرام آرام سکوت جریان اصولگرا نسبت به او و همراهانش شکسته شود. حالا اظهار نظرهایی از سوی اصولگرایان مشهور و برجسته علیه احمدی نژاد مطرح می شود که در سال های اخیر کمتر گفته شده است.

به گزارش فرارو، محمدرضا باهنر در گفت و گویی با روزنامه شرق به دفاع از حمایت از احمدی نژاد در گذشته پرداخته است، او معتقد است زمانی از احمدی نژاد حمایت کرده، زمانی منتقدش شده است و زمانی هم از او فاصله گرفته است.

باهنر گفت: «من منكر این نیستم كه در رشد ایشان نقش داشتیم، اما یك نفر سؤال زیباتری از من كرد؛ گفت احمدی‌نژاد سال ٨٤ و ٨٨ چه فرقی داشت كه دیگر از او حمایت نكردید؟ من گفتم كه او فرقی نكرد، من اطلاعاتم درباره او بیشتر شد. احمدی‌نژاد روی یك كرسی‌ای نشست كه ما او را در این كرسی تجربه نكرده بودیم.»

این فعال برجسته اصولگرا در ادامه با اشاره به سرنوشت برخی از نیروهای انقلاب اسلامی از جمله بنی صدر و قطب زاده افزود: «اول انقلاب، حضرت امام آقایی به نام قطب‌زاده را مدیرعامل صداوسیما كرد. ما در دانشگاه سر قطب‌زاده كلی با منافقین، همدیگر را می‌زدیم. ما دفاع می‌كردیم، آنها فحش می‌دادند. بعد از دوسال، قطب‌زاده در جریان كودتایی اعدام شد. منافقین می‌گفتند دیدید كه دفاع می‌كردید؟ ما می‌گفتیم آن زمان درست دفاع می‌كردیم، الان هم كه اعدام شد درست اعدام شد.»

باهنر در ادامه نقلی قولی از آیت الله جنتی مطرح کرد که نشان از موضع دبیر شورای نگهبان نسبت به اقدامات یک سال اخیر احمدی نژاد دارد.

او گفت: «فكر می‌كنم اسفندماه بود. من حضرت آیت‌الله جنتی را در یكی از جلسات مجمع تشخیص دیدم. بعد از این بود كه حضرت آقا سفارش كرده بودند كه آمدن احمدی‌نژاد به مصلحت نیست. به آقای جنتی گفتم احمدی‌نژاد كاندیدا می‌شود. گفت واقعا كاندیدا می‌شود؟ گفت خبر داری؟ گفتم به‌هیچ‌وجه. فقط تحلیل دارم. آیت‌الله جنتی خیلی تعجب كرد و گفت اگر نامزد بشود یعنی به دنبال فتنه است. یادم هست آن زمان به كسی دیگر نگفتم.»

محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به همراه حمید بقایی کاندیدا شد، که هر دو از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شدند. رهبر معظم انقلاب زمستان سال گذشته به احمدی نژاد توصیه کرده بود که در انتخابات نامزد نشود. اما احمدی نژاد این توصیه رهبری را زیر پاگذاشت و مورد انتقاد شدید همراهان سابق خود و بخش وسیعی از اصولگرایان قرار گرفت.

محمد رضا باهنر در حالی این نقل قول از آیت الله جنتی را مطرح می کند که پس از اتهاتمات اخیر احمدی نژاد به قوه قضائیه، آیت الله آملی لاریجانی نیز رییس جمهور پیشین را متهم به فتنه گری کرد و گفت: «فتنه قدیم و جدید ندارد و هر کس اصل نظام را تخریب کند و سیاه‌نمایی کند در حال فتنه‌گری است.»

او همچنین محمود احمدی نژاد را به دروغ گویی متهم کرد و افزود: «آخر می‌شود انسان این مقدار دروغ بگوید و از مسیر انصاف و تقوی دور شود؟»

آیت الله آملی لاریجانی به اقدامات اخیر نزدیکان احمدی نژاد از جمله بست نشینی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی نیز انتقاد کرد. او گفت: «اگر قرار باشد هر کسی که برایش کیفرخواست صادر می‌شود بست بنشیند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.»

دیگر مقامات برجسته قوه قضائیه از جمله غلامحسین محسنی اژه ای که سابقه 4 سال وزارت در دولت احمدی نژاد را دارد نیز با الفاظ “دروغگو”، “لات ازچشم افتاده” و “گنده گوی” به شدت به او تاخت. اژه ای تاکید کرد “حکمت صبر قوه‌ قضائیه در آینده نه‌چندان دور روشن می‌شود.”

در کنار این اظهار نظرها و اعلام مواضع، یکی از حامیان اصلی احمدی نژاد در سالهای ریاست جمهوری اش نیز به جمع منتقدان او پیوست و رفتارهای اخیر او را رد کرد. آیت الله مصباح یزدی چند هفته پیش در جلسه ای درباره احمدی نژاد اظهار کرد: «ما هرکسی را تا مادامی که در مسیر اسلام کار می کند، حمایت می کنیم، طرفداری اش می کنیم، هر قوت منحرف شد ماهم از او جدا می شویم.»

او تاکید کرد “اعمال و رفتار امروز احمدی نژاد را تائید نمی کنم، چون اکنون یک حالت انحراف در او می بینم.”

اصولگرایان مدت هاست که از جریان احمدی نژاد جدا شده اند اما این لحن بیان و اظهار نظر تازگی دارد. با این وجود هنوز رسانه های اصولگرا سعی در بایکوت گسترده خبری رییس جمهور پیشین دارند.

در میان فعالان سیاسی اصولگرا هم کمترین اظهار نظر درباره او صورت می گیرد. غیر از اظهار نظرهای افرادی همچون علی مطهری دیگر فعالان سیاسی اصولگرا نیز سعی می کنند درباره او سکوت کنند.

همین سکوت صدای تحلیلگران و ناظران اصلاح طلب را در آورده است. آنها می گویند چرا اصولگرایان که بزرگترین حامیان احمدی نژاد بوده اند، نه اقدامی علیه او انجام می دهند و نه حرفی درباره او می زند. اصلاح طلبان می گویند اصولگرایان باید درباره احمدی نژاد پاسخگو باشند.

با این حال روزنامه کیهان این نگاه را قبول ندارد. این روزنامه که یکی از حامیان پروپاقرص احمدی نژاد در گذشته بود، معتقد است: «همان‌طور که امام خمینی(ره) فرمودند ملاک حال فعلی افراد است در این مورد نیز آنچه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد حال فعلی افراد است و این حال منجر به تخطئه همه گذشته فرد نمی‌شود و بر همین منوال مواضع امروزی حلقه انحرافی دلیلی بر درستی ادعاهای باطل فتنه‌گران نمی‌شود.»

از دیدگاه این روزنامه “در واقع آنچه امروز حلقه انحرافی انجام می‌دهد، پوششی برای فرار دولت از پاسخگویی به افکار عمومی فراهم کرده است. رسانه‌های زنجیره‌ای با بزرگنمایی این طیف و رفتارهایش، مانع از طرح مطالبات اصلی مردم و پاسخگویی مسئولان می‌شوند.”

همچنین فعالان اصولگرایی هم هستند که با لحن آرام تری درباره احمدی نژاد و نزدیکانش سخن می گویند.

اخیرا علی رضا زاکانی از جمله سیاستمداران شناخته شده اصولگرا در کانال تلگرام خود درباره بست نشینی یاران احمدی نژاد و اظهارات تند او علیه قوه قضائیه نوشت: «جناب آقای احمدی نژاد و دوستانشان باید بدانند که قوه قضائیه مشکلاتش با جنجال آفرینی حل نخواهد شد و کار این آقایان برفرض نیت خالص و درستی قول و عملشان که در آن شک دارم، کاهی از کوه مشکلات دستگاه قضایی نخواهد کاست، علاوه بر اینکه با نا دیده گرفتن کارهای خوب و زحمات آنان نیز از این میزان خدمت نیز جامعه را محروم خواهند نمود و در مقابل مسئولان دستگاه قضایی نیز باید چشم را بر واقعیت های تلخ موجود نبسته و با روشن بینی به موقع و ارایه پاسخ های معتبر، افکار عمومی را اقناع نمایند و فراتر از آن با اقدامات اصلاحی از بار مشکلات متعدد موجود قوه قضائیه بکاهند تا مردم با همه وجود خود حل مشکلات را در این حوزه بسیار مهم احساس نمایند.»

احتمالا انتقاد با این لحن آرام دیدگاه اکثر سیاستمداران اصولگراست که در هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد برای او سنگ تمام گذاشتند.

یست نشینی یاران احمدی نژاد در شاه عبدالعظیم

با احمدی نژاد چه کنند؟
در کنار اینگونه توجیه ها و اظهار نظرها از سوی اصولگرایان عده ای از آنها نیز به شدت از رییس جمهور پیشین انتقاد می کنند و برای نحوه برخورد با نسخه می پیچند. این طیف اغلب کسانی هستند که پیش از این نیز دل خوشی از احمدی نژاد نداشته اند و رویکرد انتقادی نسبت به او داشتند.

ناصر ایمانی روزنامه نگار و تحلیلگر میانه رو اصولگرا درباره احمدی نژاد معتقد است: «جریان فکری احمدی‌نژاد اساس نظام را قبول ندارد. کسی که قوه قضائیه کشور را به طور کلی زیر سئوال ببرد. عدالت نظام را زیر سئوال برده یعنی اساس حاکمیت را به چالش کشیده است.»

با این حال او معتقد است که باید احمدی نژاد و اطرافیانش را “تحمل کرد”. ایمانی گفت: «از این نوع افراد مثل آقای مهدی خزعلی در کشور هستند. آنها تا زمانی که نخواهند آسیب جدی به نظام بزنند باید تحمل شان کرد، ضمن آنکه به آنها خیلی توجه نیز نکرد و نپرداخت. این اتفاق آنها را مجبور می کند که سکوت کنند یا اقدامات تندتری انجام دهند. آن وقت اگر بخواهند اقدامات تندتری انجام دهند باید با آنها برخورد شود چون چاره دیگری نیست.»

اما روزنامه جمهوری اسلامی که نزدیک به اصولگرایان است اما همیشه منتقد احمدی نژاد بوده است، نظر دیگری دارد. این روزنامه در یادداشتی از عدم برخورد با احمدی نژاد انتقاد کرد و نوشت: «مردم می‌پرسند چرا با این افراد که این همه گستاخی نسبت به مسئولین نظام می‌کنند برخورد قانونی نمی‌شود درحالی که بارها دیده‌ایم افرادی که حتی کمتر از یک دهم این مطالب را گفته‌اند تحت تعقیب قرار گرفته و به زندان افتاده‌اند؟»

این روزنامه با بیان اینکه ما نمی دانیم نظر مسئولان نظام درباره میدان دادن به گروه انحرافی چیست، اضافه کرد: «اگر این افراد، نماینده مردم نیستند، چرا به آن‌ها اجازه داده می‌شود با چنین ادعایی اعلام نامشروع بودن بالاترین مقام قضایی کشور و غصبی بودن منصب وی را بکنند؟»

جمهوری اسلامی نوشت: «چرا به پیامدهای چنین پرخاش‌هایی توجه نمی‌شود؟ مسئولان نظام انتظار دارند مردم بعد از شنیدن این مطالب درباره قوه قضائیه، برای این قوه جایگاهی قائل باشند؟»

با وجود این دیدگاه در روزنامه جمهوری اسلامی علی مطهری نظر دیگری دارد. او می گوید: «بهترین راه این بود که همان ابتدا، وقتی اتهامات آقای احمدی نژاد مطرح شد، قوه قضاییه ایشان را به صورت علنی محاکمه می کرد تا هم قوه قضاییه حرف هایش را بزند هم ایشان.»

به اعتقاد مطهری “امروز هم دیر نشده است و می توانند دادگاهی علنی تشکیل دهند و به اظهارات احمدی نژاد پاسخ دهند و مردم هم به داوری بنشینند.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید