هشدار به مسافران اقامتگاه‌های غیرمجاز

    کد خبر :18213

رییس اتحادیه مهمان‌پذیران با اشاره به فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز خطاب به مسافران این مراکز عنوان کرد: ما در اتحادیه شاهد شکایات بسیار از این بخش هستیم و توصیه ما به مردم این است که برای مبلغی ناچیز امنیت خود را به خطر نیندازند.

شاهرخ محمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا، به ارائه توضیحاتی درباره‌ وضعیت صنف خود پرداخت و از مشکلات متعددی که عدم همکاری شهرداری با مهمان‌پذیران ایجاد می‌کند یاد کرد.

وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به فصل‌های پررونق و کم‌رونق مسافرت و دوره رکود و رونق مهمانپذیران، اظهار کرد: گاه برای رونق‌بخشی به کسب‌وکار خود حتی تا ۴۰ درصد تخفیف برای مسافران در نظر گرفته می‌شود چرا که در تمام کشورهای دنیا برنامه‌ریزی‌های متعدد و تخفیف‌های فصلی از راهکارهای رونق کار به شمار می‌رود.

محمدزاده با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی درست برای رونق فصل گردشگری و صنعت توریسم، ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شرایطی که در منطقه حاکم است ایران از معدود کشورهای امنی به شمار می‌رود که برای جذب توریست و مسافر شرایط خوبی دارد برهمین اساس اگر برنامه‌ریزی درستی صورت گرفته باشد و بر روی پتانسیل‌ها و نقاط قوت تمرکز شود می‌توان در زمینه‌ی گردشگری مراوده خوبی با جهان ایجاد کرد.

جای خالی برخورد قاطع با اقامتگاه‌های غیر مجاز

اما رییس اتحادیه مهمان‌پذیران در ادامه صحبت‌های خود، مهمان‌پذیرها را از جمله امن‌ترین مراکز اقامتی دانست و افزود:برای راه‌اندازی این مراکز باید فرد از فیلترهای مختلف عبور کرده و از مراکز مختلف امنیتی مجوز بگیرد برهمین اساس پلیس امنیت و سایر نهادها نظارت کاملی بر روی این بخش دارند و به همین دلیل می‌توان از مهمان‌پذیرها به عنوان امن‌ترین اماکن اقامتی یاد کرد. با این وجود طی سال‌های گذشته در موارد متعدد شاهد ایجاد و راه‌اندازی اقامت‌های غیرمجازی هستیم که اگرچه در خصوص آنها پیگیری‌های متعدد صورت گرفته اما متاسفانه تاکنون در این زمینه اقدام مناسب و موثری صورت نگرفته است.

محمدزاده همچنین اظهار کرد: مهمان‌پذیرها و هتل‌ها از جمله مراکزی هستند که بر روی رفت و آمدهای روزانه آنها نظارت کاملی صورت می‌گیرد اما در اقامتگاه‌های غیرمجاز نه تنها این موارد اعمال نمی‌شود بلکه شرایط به گونه‌ای است که در موارد متعدد شاهد شکایات بسیار مردم و ایجاد مشکلات متعدد در زمینه‌های بهداشتی و امنیتی هستیم بر همین اساس توصیه ما به مردم آن است که برای به عنوان مثال ۵۰ هزار تومان امنیت خود را به خطر نینداخته و در این مراکز ساکن نشوند.

وی با اشاره مجدد به فعالیت مهمان‌پذیرهای غیرمجاز و واحدهای مختلفی که در سطح شهر تهران بدون دریافت هیچ گونه جوازی تبلیغ و فعالیت می‌کنند، بیان کرد: متاسفانه گاه شاهدیم در روزنامه‌های رسمی تبلیغ این واحدها صورت می‌گیرد در حالی که طبق تبصره سه ماده ۱۷ قانون نظام صنفی کشور تبلیغ مراکز فاقد مجوز امری خلاف به شمار می‌رود.

محمدزاده همچنین به خوابگاه‌های خودگردانی که در موارد مختلف بدون کسب مجوزهای مربوطه به فعالیت پرداخته و از نظر امنیت مشکلات متعددی برای مردم ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: اکنون این اتحادیه حتی شرایطی ایجاد کرده تا افراد بتوانند در اقامتگاه‌های دائم نیز حضور پیدا کرده و سکونت داشته باشد براین اساس فرد می‌تواند با پرداخت هزینه‌ای معادل ۲۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان در ماه در این اقامتگاه‌ها ساکن شود. تعداد این اقامتگاه‌ها نیز حدود ۶۰ اقامتگاه در سطح شهر تهران است که لیست آنها بر روی سایت اتحادیه قرار گرفته است. حتی در ارتباط با واحدهای مختلف نیز در اتحادیه آمادگی برای همکاری کامل وجود دارد تا بدین ترتیب شاهد قانونمند شدن کل اقامتگاه‌های سطح تهران باشیم.

رییس اتحادیه مهمان‌پذیران در پایان خطاب به مسافران هشدار داد: در بیش از ۹۰ درصد موارد اقامتگاه‌های غیرمجاز املاک استیجاری هستند که بعدها فرد در صورت بروز مشکل و نیاز به پیگیری قانونی در این حوزه دچار مشکلات بسیار می‌شود.

رییس اتحادیه مهمان‌پذیران در ادامه‌ی صحبت‌های خود از هزینه‌های متعددی که به واحدهای مجاز تحمیل می‌شود یاد کرد و گفت: اکنون همکاران ما برای فعالیت علاوه بر پرداخت مالیات و انواع عوارض دشواری‌های متعدد دیگری نیز دارند و به عنوان مثال برای راه اندازی یک مهمانپذیر کوچک که اتفاقا اشتغالزایی هم دارد شهرداری هزینه‌های قابل توجهی را با عنوان تغییر کاربری مطالبه می‌کند در حالی که در تمام دنیا از سرمایه‌گذاران کارآفرین حمایت‌های مختلف صورت می‌گیرد تا اشتغالزایی با سرعت بیشتری انجام شود. اکنون نیز باور ما آن است که همکاری شهرداری با این صنعت می‌تواند شرایط بهتری ایجادکند و بر همین اساس ما آمادگی هر نوع مذاکره و پیگیری در این خصوص را دارا هستیم.

تعداد مهمانپذیران روز به روز کمتر از دیروز

وی  با بیان این‌که طی سال‌های گذشته تعداد مهمان‌پذیرهای شهر تهران از ۳۲۰ مهمان‌پذیر به حدود ۱۰۶ تا ۱۰۷ مورد رسیده، اظهار کرد: با توجه به سختی شرایط حتی پیش‌بینی می‌کنیم در صورت عدم همکاری بخش دولت، شهرداری و سایر ارگان‌های مرتبط با این حرفه سایر مهمان‌پذیرهای برجا مانده نیز در آینده نه چندان دور فعالیت خود را تعطیل کنند.

محمدزاده ادامه داد: طی این سال‌ها بسیاری از همکاران ما به این نتیجه رسیده‌اند که اگر مهمان‌پذیر خود را به فروش رسانده و پول آن را در بانک بگذارند و یا آن را تبدیل به انبار کنند، درآمدی به مراتب بیشتر داشته و مشکلات آنها نیز کمتر می‌شود.

رییس اتحادیه مهمان‌پذیران با بیان این‌که هر مهمان‌پذیر کوچک حداقل برای حدود ۱۰ نفر اشتغالزایی می‌کند، افزود: در حال حاضر در مهمان‌پذیرهای تهران جمعیتی حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر مشغول به کار هستند که شاید این رقم از تعداد کارگران یک کارخانه بزرگ هم بیشتر باشد. برهمین اساس لازم است به این بخش توجه بیشتری شده و برای استمرار فعالیت آن حمایت‌های مربوطه صورت بگیرد.

یک شب اقامت در مهمانپذیرها چند؟

وی درباره‌ کیفیت مهمان‌پذیرها نیز توضیح داد: در حال حاضر مهمان‌پذیرهای شهر تهران به سه درجه یک، دو، سه تقسیم شده‌اند که هر یک از این مهمان‌پذیرها شرایط خاص خود را دارد و در مهمان‌پذیرهای درجه یک و دو خدمات رفاهی از جمله دسترسی به سرویس‌های بهداشتی، وضعیت رفاهی ساختمان، دسترسی به امکاناتی مانند یخچال و تلویزیون و لوازم بهداشتی بیشتر می‌شود.

محمدزاده در مورد هزینه اقامت در مهمان‌پذیرهای شهر تهران نیز عنوان کرد: قیمت یک تخت در یک مسافرخانه درجه سه حدود ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که این رقم در اقامت‌گاه‌های درجه یک به حدود ۸۰ هزار تومان می‌رسد.

رییس اتحادیه مهمان‌پذیران در پایان صحبت های خود نیز به ارائه‌ توضیحاتی درباره نوسازی مهمان‌پذیران شهر تهران پرداخت و گفت: طی این سال‌ها پیگیری‌های بسیاری انجام داده و مکاتبات متعددی با سازمان میراث و شهرداری به عمل آورده‌ایم تا بتوانیم در برخی مناطق شهر مهمان‌پذیرهای سنتی که گویای هویت تاریخی تهران است را ایجاد و آنها را جایگزین مهمان‌پذیرهای قدیمی کنیم، اما متاسفانه در این زمینه هیچ گونه همکاری با ما صورت نگرفته و همواره برای ما مشکلات متعدد ایجاد شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید