جدیدترین اخبار
۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۹ اقتصادی کد خبر :182125

با خرید خودرو، قربانی سراب سرمایه نشوید

قدیمی‌ها همیشه می‌گفتند خودرو، آب است و آتش.پس هیچگاه نمی‌توان به آب و آتش به چشم سرمایه نگاه کرد. شاید به همین دلیل بود که تا همین چند سال پیش، مردم به خودرو نگاه مصرفی داشتند و هیچکس با هدف سرمایه‌گذاری به خرید آن فکر نمی‌کرد. اما رفته رفته این طرز فکر تغییر کرد و حالا به جایی رسیده که بسیاری از مردم با هدف جمع کردن پولشان اقدام به خرید خودرو، آن هم با شرایط اقساط می‌کنند.

خودروی قسطی با دریافت وام فرق دارد

مدتهاست که خودروسازان داخلی برای رونق بیشتر بازارشان به عرضه محصولات اقساطی روی آورده‌اند که جامعه ی هدفشان، اقشار متوسط و متوسط رو به پایین جامعه است. تسهیلات خودروسازان همان شرایطی است که شما می‌توانید با حداقل پرداخت، صاحب یک خودروی صفر کیلومتر شوید و ماهیانه اقساطش را بپردازید. درست مثل اینکه شما وامی بی دردسر را از بانک دریافت کنید و ماه به ماه، قسطش را بدهید. طرز فکر اصلی خریداران خودرو با این شرایط این است که در این مدت نه تنها از پول‌شان به بهترین شکل استفاده کرده اند، بلکه ممکن است در هنگام فروش نیز با سود احتمالی روبرو شوند. به این روند می‌توان گفت نگاه سرمایه‌ای به جای نگاه مصرفی. نگاهی که در نهایت ممکن است به ضرر همان مشتریان ساده‌انگار و خوشبین تمام شود.

بنویسید خودرو، بخوانید قلک!

چه بخواهیم چه نخواهیم، پدیده نگاه کالای سرمایه‌ای به‌جای مصرفی به مقوله خودروهای داخلی در حال رشد چشمگیری است. به ویژه آنکه بسیاری از سرپرستان خانوار با توجه به وضعیت نامناسب معیشتی و اقتصادی خود مجبورند به شغل مسافرکشی و فعالیت در حوزه حمل و نقل شهری روی آورند. یکی از همین افرادی که با نگاه سرمایه‌ای به خودرو نگاه می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: «من با حداقل پولی که ممکن بود، پیش‌قسط خرید یک دستگاه پراید را دادم و بلافاصله بعد از تحویل خودرو با نصب برنامه نرم‌افزاری یکی از همین تاکسی‌های آنلاین، وارد حرفه مسافرکشی شدم. حالا با جابجایی بی دردسر مسافر در ساعاتی دلخواه، می‌توانم هم قسط خودرو را بپردازم و هم مخارج زندگی را تامین کنم. ضمن اینکه بعد از مدتی می‌توانم همین خودرو را بعد از اتمام قسط، بصورت نقدی بفروشم و خودروی جدید و روبراه ‌تری بخرم.»
به گفته این راننده، خودرو برای او حالت یک قُلک را دارد که علاوه بر امرار معاش، هر روز پولی در آن می‌ریزد و در نهایت می‌تواند صاحب سرمایه یا پول بیشتری نسبت به روز اولش باشد.

خودروهایی که هندوانه در بسته‌اند

تا اینجای داستان همه چیز خوب و راضی‌کننده است و شاید بسیاری از خوانندگان این گزارش مثل راننده مذکور، فکر فعالیت در تاکسی‌های آنلاین به سرشان بزند،‌ اما بشنوید از اتفاقات آن روی این سکه وسوسه انگیز.

نگاه سرمایه‌ای به خودرو همیشه با موفقیت و خوش شانسی همراه نیست و بترسید از روزی که خودروی شما با مشکلاتی از قبیل ایراد اساسی فنی، تصادف، جریمه‌های رانندگی و حوادث مختلف مواجه شود. در همین رابطه باید به اظهارات یک راننده زخم‌خورده که نگاه سرمایه‌ای به خودرو داشته، اشاره کرد که به قول خودش هر روز مهمان تعمیرگاه و نمایندگی‌های مجاز است: « باور کنید از روزی که گرفتار این خودرو شده ام، یک پایم تعمیرگاه بوده و یک پایم شرکت بیمه! خودرویی که قرار بود عصای دست و روزی رسانم باشد، شده بلای جان و هر روز باید اسیر تعمیرگاه باشم. البته این تمام بدبیاری‌های من نیست.

چند روز پیش زمانی که در کوچه‌ای خلوت پارک کرده بودم و برای انجام کاری به یکی از اداره‌ها رفتم، در هنگام بازگشت با یک خودروی تصادفی مواجه شدم که از قضا خودروی خودم بود. گویا خودرویی در هنگام عبور به خودروی من برخورد کرده و متواری شده بود. حالا من مانده بودم و یک خودروی قسطی و تصادفی که خسارت مالی نسبتا زیادی دیده بود و باید تعمیر، صافکاری و نقاشی می‌شد. ضمن اینکه افت قیمت این تصادف را هم در هنگام فروش متحمل شوم. فراموش نکنید هزینه سالیانه بیمه شخص ثالث و قسط ماهیانه خودرو هم چندان کم نیست که باید هزینه تعویض روغن و فیلتر و استهلاک و حتی جریمه‌های احتمالی و بنزین را هم به این لیست اضافه کرد.»

داستان خودروهای گرانقیمت خارجی

هیچگاه نباید همه چیز را کاملا سفید و روشن محض و یا سیاه و تاریک مطلق دید، چراکه نقش خودروهای خارجی به عنوان کالای سرمایه ای، حکایت متفاوتی با خودروهای وطنی و اقساطی دارد. قیمت خودروهای خارجی در بسیاری اوقات با فراز و نشیب قیمت دلار، تغییر می‌کند که روند صعودی قیمت دلار در دهه‌های اخیر باعث شده، خودروهای خارجی هم در هنگام فروش همواره با ضرر حداقلی و سود حداکثری مواجه شود.

گویا تلقی کردن خودروهای خارجی و گرانقیمت در زمره کالای سرمایه‌ای چندان اشتباه نیست، چراکه برخی از دلالان و نمایشگاه داران هنوز از این بازار پُررونق و وسوسه‌انگیز به سودهای کلان رسیده و حاضرند سرمایه‌شان مدت‌ها در این راه پر درآمد در گردش باشد.

روی خط خبر

  • واکنش احسان علیخانی به دریافت پول از موسسه ثامن الححج
  • خواننده تیتراژ «بانوی سردار» انتخاب شد
  • خواننده محبوب کشورمان سلامتی اش را به دست آورد
  • یک جسد باقی حادثه سنندج شناسایی نشد
  • آخرین خبر از تعداد مسمومان آب آلوده در نوشهر
  • پوتین: رابطه با آمریکا بدتر از دوره جنگ سرد است
  • پایبندی به توافق نفتی اوپک و غیراوپک کاهش یافت
  • نفت ساز ناکوک زد
  • ۳۰درصد تریاک افغانستان از مسیر ایران به اروپا می‌رود
  • حل مسائل ثبت سفارش فعالان اقتصادی در مناطق آزاد
  • پولی که فعالان اقتصادی به دلالان ارز دولتی می‌پردازند
  • حمایت نمایندگان و کارشناسان از طرح شفافیت رییس‌جمهور
  • عبدی: اگر نوبخت نرود، تغییرات فایده‌ای ندارد
  • خرید ۱۸میلیارد دلار تیتانیوم توسط بویینگ از روسیه
  • وضعیت اقتصاد کشور جنگی است!
  • سفر هیات بلندپایه نظامی ایران به سوریه، ترکیه، روسیه و پاکستان، قبل از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا؛ ماجرا چیست؟
  • نامه وزیر بهداشت به رئیس کل بانک مرکزی: اسامی کسانی که برای دارو و تجهیزات پزشکی، ارز دولتی گرفته‌اند، اعلام کنید
  • اعزام تیم اربابان سلاح نیروی زمینی سپاه به مسابقات نظامی روسیه
  • ترکیه و آمریکا موضوع تحریم‎های ایران را بررسی می‎کنند
  • پیش‌بینی افزایش برای رشد اقتصادی زیر دو درصدی عربستان
  • کاهش رشد اقتصادی کره جنوبی
  • جرم و جنایت در انگلیس همچنان رکورد می‌زند
  • گران‌ترین خانه‌های دوبی چه قدر می‌ارزند؟
  • هشدار به شاخ‌ها و کری‌خوان‌ها
  • فائز السراج پارلمان طبرق لیبی را به کارشکنی در برگزاری انتخابات متهم کرد
  • ساماندهی سواحل بر اساس قوانین وجود دارد
  • ایجاد زیرساخت صادرات برق ایران به افغانستان
  • برنده جایزه ادبی «آرتور سی.کلارک» معرفی شد
  • تغییرات در دولت به تغییر رئیس کل بانک مرکزی ختم می شود
  • محوطه‌ی «کاخ ساسانی» ساماندهی می‌شود