موج بلند گرانی

    کد خبر :182114

آشفته‌بازار قیمت‌ها و بی‌توجهی دولت و نهادهای نظارتی به بازار موجب شده است مردم با افزایش ۲ تا ۶۷ درصدی قیمت کالاهای اساسی در چند ماه اخیر مواجه شوند، این در حالی است که طی چند سال اخیر قدرت خرید خانوارها بشدت روند کاهشی را پیموده است.

با وجود گرانی‌ها در بازار از طرفی محتویات بودجه سال۹۷ نشان می‌دهد دولت با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، قطع یارانه نان، افزایش مالیات‌ها و… هزینه‌های بالایی را بر اقتصاد خانوارها تحمیل می‌کند، چراکه گرانی بنزین باعث گران شدن تمام کالاها و خدمات می‌شود، در حالی که مردم همین حالا هم در تنگنای اقتصادی قرار دارند.

از طرفی با توجه به رها شدن بازار به نظر می‌رسد روزهایی که سپری می‌کنیم، دوره خوشی است، چراکه موج گرانی‌ها با افزایش سوخت بی‌تردید در سال آینده شرایط زندگی را برای مردم سخت‌تر خواهد کرد.

گرانی کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار نظیر لبنیات، برنج، مرغ و تخم‌مرغ، گوشت، حبوبات و… اکنون قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه را در محاصره اقتصادی قرار داده است و کسی پاسخگوی این گرانی‌ها نیست. این در حالی است که به گفته فتاح، رئیس کمیته امداد جمعیت ۱۰ تا ۴۰ میلیون نفری کشور زیر خط فقر هستند.

لبنیات گران شد

انواع محصولات لبنی برخی شرکت‌ها حتی با وجود تعیین قیمت از سوی سازمان حمایت افزایش داشته و این افزایش قیمت در حال تسری به سایر برندهاست. قیمت محصولات لبنی حتی محصولات لبنی پرمصرفی که قیمت آنها تحت نظارت رسمی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود، افزایش ‌یافته است اما هنوز این سازمان خبری مبنی بر قانونی یا غیرقانونی بودن افزایش قیمت محصولات لبنی نداده است.

آخرین قیمت مصوب هر عدد شیر پاکتی ۹۰۰ گرمی ۵/۱ درصد چربی ۱۵۲۰ تومان است که اکنون در یک برند به ۱۷۰۰ تومان و در برندی به ۱۸۰۰ تومان افزایش ‌یافته است. آخرین قیمت شیر بطری پرچرب نیز در پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالاها و خدمات، ۲ هزار و ۴۴۰ تومان درج شده بوده که اکنون در برخی برندها با افزایش دو مرحله‌ای به ۳ هزار تومان افزایش ‌یافته است و این محصول در برندهای دیگر به قیمت ۲ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار تسنیم، درحالی آخرین قیمت هر پاکت شیر استریل تتراپک کم‌چرب (۵/۱ درصد چربی) در پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالاها و خدمات ۲۸۰۰ تومان درج‌ شده است که این قیمت در برخی برندهای لبنی با افزایش دو مرحله‌ای به ۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

تخم‌مرغ شانه‌ای ۲۰ هزار تومان شد

قیمت تخم‌مرغ هم در هفته‌های اخیر با طی روند صعودی در حال افزایش است. نرخ این محصول از ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان مصوب در میادین میوه و تره‌بار شهر تهران، ابتدا به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، هفته بعد به ۱۵ هزار تومان و به فاصله کمی به ۱۶ هزار تومان رسید. بر اساس گزارش میدانی، هر کارتن تخم‌مرغ فله به قیمت ۹۵ هزار تومان به خرده‌فروشی واقع در خیابان جمالزاده شمالی تحویل داده شد که با احتساب سود فروشنده، این واحد صنفی هر شانه تخم‌مرغ را به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رساند.

قیمت مصرف‌کننده هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی بدون بسته‌بندی در واحد دیگری در خیابان جمالزاده شمالی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و قیمت این محصول در خرده‌فروشی در محله سعادت‌آباد ۱۹ هزار تومان است و در برخی واحدهای خرده‌فروشی نیز در مرز ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بنابر این گزارش، در مهرماه امسال از مجموع ۵۶ گروه کالایی قیمت ۴۶ کالا رشد قابل توجهی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. بر اساس آمار وزارت صنعت از تغییرات قیمت انواع کالاهای اساسی و مهم در مهرماه امسال از مجموع ۵۶ گروه کالایی قیمت ۴۶ کالا رشد قابل توجهی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

دولت بازار را رها کرده

آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره موج گرانی به «وطن امروز» گفت: شواهد نشان می‌دهد دولت بازار را رها کرده و هرگونه افزایش قیمت قطعا با چراغ سبز مسؤولان انجام شده است. وی افزود: طبق قانون اگر کالاها بدون اطلاع دولت گران شود، شورای رقابت باید ورود کند اما هم‌اکنون شاهد افزایش قیمت‌ها بویژه در کالاهای اساسی هستیم و نهادهای نظارتی نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند.

هرگونه افزایش قیمتی در شوراهای تخصصی تایید شده و هیچ‌گونه افزایش قیمتی بدون اطلاع دولت انجام نشده است.چنین وضعیتی نشان می‌دهد سوءاستفاده و فرصت‌طلبی شده است، چرا که امکان دارد برخی کالاها را خیلی گران کنند و بعد از رسیدگی کمی آن را ارزان کنند. این یعنی باز هم گران‌کنندگان سود کلانی از جیب مردم می‌برند. این اقتصاددان با اشاره به مواد قانونی افزایش قیمت‌ها گفت: هرگونه افزایش قیمت کالاهای اساسی حتما با دقت و بررسی و تایید دولتی‌ها انجام می‌شود.

به عبارت بهتر موج گرانی سازمان‌یافته است و همین روند در بازار ارز و گران شدن دلار به وضوح قابل مشاهده است. بغزیان درباره تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی و ایجاد موج جدید گرانی‌ها گفت: افزایش قیمت بنزین اگر بدون در نظر گرفتن عواقب آن باشد نرخ تورم را بشدت افزایش می‌دهد.

اگر دولت قصد داشت بنزین را گران کند، چرا این کار را از سال‌های گذشته و با درصد بسیار کم نکرد که حالا بخواهد با ۵۰ درصد گرانی، بار سنگینی بر دوش مردم بگذارد؟ وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت با گران کردن سوخت می‌تواند شغل ایجاد کند، گفت: بازار کار و اشتغال سال‌هاست به حال خود رها شده و دولت در زمینه اشتغالزایی موفق نبوده است. افزایش قیمت سوخت بسیار حساس است، چرا که گرانی و افزایش تورم را به کشور تحمیل می‌کند.

منبع: روزنامه وطن امروز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید