نگرانی بروکسل از تاثیرات دومینویی مسئله کاتالونیا و جدایی اتحادیه اروپا

    کد خبر :182025

یک روزنامه آلمانی بعد از پیروزی احزاب حامی استقلال کاتالونیا در انتخابات پارلمانی اخیر این منطقه از نگرانی شدید مقامات بروکسل درباره تاثیرات دومینویی این انتخابات و جدایی اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه “تاگس شاو” آلمان، بعد از انتخابات پارلمانی اخیر کاتالونیا که در آن احزاب طرفدار استقلال این اقلیم اکثریت آراء را بدست آوردند، بروکسل واکنش محتاطانه ای را به نتایج این انتخابات نشان داد. این در حالی است که در پشت درهای بسته نگرانی هایی از جدایی اتحادیه اروپا بعد از این انتخابات دیده می شود. بسیاری از نمایندگان اتحادیه اروپا از هر دو طرف آمادگی برای انجام مذاکرات را درخواست کرده اند.

به نوشته روزنامه “تاگس شاو” آلمان ، کمیسیون اتحادیه اروپا نمی خواهد موضع خود در قبال مسئله استقلال کاتالونیا را تغییر دهد. یک سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در این باره ابراز داشته است که این یک انتخابات منطقه‌ای است و ما مجبور نیستیم درباره آن نظر بدهیم. مقامات بروکسل به کرات این مسئله را رد کرده اند که در مناقشات بین کاتالونیا و اسپانیا دخالت کنند، چرا که به زعم آن ها این یک مسئله مربوط به سیاست داخلی است.

بهر حال مقامات بروکسل نگران تاثیرات دومینویی این انتخابات و جدایی اتحادیه اروپا در دراز مدت در سایه نتایج آن هستند.

“یان کلود یونکر”، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در این باره گفته است که اگر ما اجازه دهیم که کاتالونیا از دولت مرکزی اسپانیا جدا شود دیگران هم این کار را خواهند کرد و من علاقه ای به این مسئله ندارم. من خواهان یک اتحادیه اروپایی نیستم که در عرض 15 سال آیِنده از 98 دولت تشکیل شده باشد.

علاوه بر اسپانیا در دیگر کشورهای اروپایی از جمله در شمال ایتالیا، فرانسه و همچنین بلژیک نیز جنبش های جدایی طلبی وجود دارد. یک تلاش دیگر برای جدایی در دوران برگزیت برای اتحادیه اروپا خوشایند نخواهد بود؛ از این رو سیاستمداران بلند پایه اتحادیه اروپا در مناقشات بین منطقه کاتالونیا و دولت مرکزی اسپانیا از اقدامات نخست وزیر اسپانیا حمایت می کنند. همچنین از بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا به حال هیچ پیشنهادی برای میانجی گری درباره این اختلافات داده نشده است.

حالا نمایندگان پارلمان اروپا درخواست می کنند که اسپانیا و کاتالونیا برای انجام مذاکراتی آماده شوند.

المار بروک، از سیاستمداران بلند پایه حزب دموکرات مسیحی پارلمان اروپا در این باره اظهار داشته است که خروجی انتخابات در کاتالونیا این مسئله را واضح کرد که بالاخره هر دو طرف باید وارد مذاکرات شوند. این مسئله تنها در صورتی می تواند حل شود که دولت مرکزی پیشنهادات جدید و جدی خودمختاری کاتالونیا را در چارچوب قوانین دولت اسپانیا ارائه دهد. دولت کاتالونیا هم دوباره باید آمادگی خود را برای دادن پاسخ سازنده ای به پیشنهادات دولت مرکزی نشان دهد.

“جو لاینن” از نمایندگان حزب سوسیال دموکرات پارلمان اروپا نیز بر این عقیده است که یک راه چاره برای خروج از این وضعیت بد می تواند اصلاح قانون اساسی اسپانیا باشد. به گفته وی اگر اسپانیا و کاتالونیا در یک زمان قابل پیش بینی نتوانند به هیچ راه حل مشترکی دست یابند، اتحادیه اروپا باید میانجی گری کند.

یکی از نمایندگان سابق دولت منطقه ای کاتالونیا در برلین نیز اظهار داشته است که ما به یک تیم میانجی گری بین المللی نیاز داریم.

المار بروک، از نمایندگان بلند پایه حزب دموکرات مسیحی پارلمان اروپا نیز این مسئله را ممکن دانسته است که یک شخصیت مشهور که توسط هر دو طرف به رسمیت شناخته می شود به عنوان میانجی وارد کار شود. اما باید این مسئله واضح شود که اتحادیه اروپا هیچ کار دیگری را نمی تواند به غیر از این انجام دهد که در چارچوب قانون اساسی اسپانیا به دنبال راه حلی برای این مسئله بگردد. به گفته وی در اینجا مسئله استقلال یک منطقه در اروپا مطرح نیست بلکه مسئله انسجام و همبستگی در اتحادیه اروپا مطرح است.

انتخابات پارلمانی کاتالونیا روز پنج شنبه برگزار شد و حدود 81 درصد واجدین شرایط رای دادن در آن شرکت کردند و بر اساس نتایج اعلام شده 3 حزب طرفدار استقلال از اسپانیا، 70 کرسی از مجموع 135 کرسی در پارلمان را از آنِ خود کرده‌اند.

ائتلاف «با هم به خاطر کاتالونیا»، به رهبری «کارلوس پوجدمون»( رهبر برکنار شده دولت محلی کاتالونیا) موفق شده است 34 کرسی و حزب چپ‌گرایی «جمهوری‌خواه» 32 کرسی و حزب «به خاطر وحدت ملی» 4 کرسی پارلمان را به دست گرفته‌اند.

این در حالی‌ست که حزب اتحادگرای «شهروندان اسپانیا» 36 کرسی و حزب «ملت اسپانیا»- به‌رهبری «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا- فقط 4 کرسی پارلمان را به دست آورده‌اند.

انتخابات پنجشنبه در کاتالونیا یک همه‌پرسی تازه درخصوص سرنوشت این منطقه محسوب می‌شود. در واقع با پیروزی احزاب استقلال‌طلب، پارلمان کاتالونیا یک بار دیگر صحنه مجادله میان احزاب طرفدار استقلال محلی بدون جدایی از اسپانیا در یک طرف و حامیان تشکیل یک کشور جدید و استقلال کامل از مادرید در طرف دیگر خواهد شد.

این انتخابات پس از آن برگزار شد که دولت اسپانیا ماه اکتبر گذشته با غیرقانونی خواندن همه‌پرسی استقلال در کاتالونیا، دولت جدایی‌طلب کاتالونیا را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودرس برای روز 21 دسامبر شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید