افزایش پژوهشکده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد/تولید محصولات فناورانه

    کد خبر :181677

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تولید محصولات فناورانه، افزایش همکاری با صنعت و افزایش تعداد پژوهشکده های این دانشگاه به عنوان مهمترین برنامه های پژوهشی نام برد.

به گزارش بازتاب به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محسن تفقدی با اشاره به فعالیت های حوزه معاونت پژوهشی این دانشگاه، بر ماموریت محوری تاکید کرد و افزود: باید در دانشگاه چرخه علم به فناوری را ایجاد کنیم که زیر ساخت های ایجاد شده (اتاق تمیزها، کارگاه های تولیدی، مراکز رشد، فضاهای استقرار شرکت های مشورتی، تعاملات با پارک علم و فناوری) در این جهت مناسب اما باید مدیریت و تکمیل شود.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: باید تلاش کنیم این سیستم هموار و در دسترس برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که دغدغه های کشور در بحث اشتغال بوده و پتانسیل های فوق العاده ای نیز دارند، باشد.

وی افزود: در این روند باید سرمایه گذاری صورت گیرد تا فن بازارها به شکل دوره ای با حمایت های کافی برگزار و دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه و دانشکده های دارای پتانسیل جهت هدفمند و کاربردی کردن پژوهش در مسیر حل مشکلات منطقه ای و کوتاه مدت ایجاد شود.

عضو هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ایجاد زیر ساخت جهت تقویت دانشگاه در رویکردهای بزرگ و مهم در آینده پزشکی اشاره کرد و گفت: این مهم تحت عنوان «مگاترند» هایی در حوزه علوم پزشکی شناخته می شود؛ که با توجه به حرکت علوم پزشکی به این سمت باید زیر ساخت های آن را در دانشگاه ایجاد شود.

ایجاد مرکز نوع دو یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود:در بحث بین الملل پس از پیگیری های چهار ساله موفق شده ایم مصوبه مرکز نوع دو یونسکو را در حوزه تغذیه دریافت کرده که فرصت های خیلی خوبی را برای دانشگاه به دنبال دارد.

تفقدی این مرکز را اولین مرکز نوع دو یونسکو در مجموعه وزارت بهداشت برشمرد و اضافه کرد: این موفقیت به نوعی در راستای تغذیه، فرصت اجرای ماموریت های بسیار بزرگ ملی و منطقه ای را به ما می دهد که تلاش داریم در این تعاملات با سازمان های بین المللی مانند یونسکو، دغدغه های مدنظر دانشگاه نیز بیان و به نوعی با رعایت تمامی این ملاحظات حداکثر بهره برداری و حضور در فضای بین المللی را داشته باشیم.

فرصت های دانشگاه در راستای قرار داد با ریاست جمهوری

وی افزود: دو سال قبل نیز قراردادی با نهاد ریاست جمهوری جهت حمایت از نخبگان ایرانی خارج از کشور برای بازگشت به کشور بسته شد که در سال گذشته در راستای این قرارداد فرصت های بسیار خوبی در دانشگاه ایجاد شد. بر اساس این قرار داد چند تن از نخبگان که در دانشگاه های خارج از کشور به عنوان اعضای هیات علمی فعال بوده اند به کشور بازگشته و به صورت کوتاه مدت در حال فعالیت هستند که تلاش می شود در مواردی زمینه برای بازگشت این افراد و ایجاد تعاملات خوب فراهم شود.

مقدمات ایجاد مرکز همکار WHO در دست انجام است

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این حوزه مقدمات گرفتن مرکز همکار WHO نیز در دست انجام است که طی پروسه دو الی سه ساله خواهیم توانست مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در حوزه پژوهش در دانشگاه را ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: این مرکز بستر و بنیانی خواهد بود جهت تعاملات معاونت پژوهشی دانشگاه با سازمان جهانی بهداشت تا بتوان از گرنت های مناسب این سازمان در بحث های بهداشتی استفاده و با داشتن چنین مراکزی به برگزاری پروژه های مشترک اقدام کنیم.

تداوم ۱۰ ساله طرح کهورت پایش سلامت کارکنان دانشگاه

عضو هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: یکی از بزرگترین موفقیت ها، اجرای طرح کهورت پایش سلامت کارکنان است که از ابتدای مهر ماه در دانشگاه آغاز شده است. این طرح به عنوان یک پروژه بزرگ تا ۱۰ سال ادامه خواهد داشت و در این مدت ۱۰ هزار نفر از کارکنان دانشگاه مورد پایش قرار خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: این پروژه اطلاعات بسیاری زیادی در خصوص سلامت و فاکتورهای تاثیر گذار بر سلامت افراد پایش شده به عنوان نمونه ای از جمعیت یک شهر بزرگ با مشخصه های این شهر مانند آلودگی هوا و… را در اختیار ما قرار خواهد داد.

مطالعه قلبی و عروقی ۱۰ هزار نفر در مشهد

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: مطالعه بزرگ دیگری که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است که فاز دوم مطالعه قلبی و عروقی مشهد محسوب می شود. این برنامه نیز بر روی جمعیت ۱۰ هزار نفری ساکن در شهر مشهد اجرا می شود.

وی یادآور شد: این مطالعه که به تازگی کار خود را آغاز کرده است، اطلاعات خوبی از وضعیت قلبی و عروقی و تغذیه ای گروهی از جمعیت شهر را به ما می دهد که این دو مطالعه می تواند در تصمیم گیری ها، شناختن عوامل خطر و حتی تعیین نرم های آزمایشگاهی به ما کمک کند.

ثبت بیماری ها اطلاعات بسیار خوبی در اختیار دانشگاه قرار می دهد

تفقدی به ثبت برخی بیماری ها در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره کرد و اظهار داشت: مقدمات کار برخی از رجیستری ها در حال انجام و بیماری ها در حال ثبت شدن است که این موفقیت اطلاعات جامعی از وضعیت این نوع بیماری ها در منطقه تحت پوشش خود می دهد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: این اطلاعات به ما کمک می کند که بدانیم چه تعداد بیمار و در چه وضعیتی وجود دارند و این مهم در رصد و پایش وضعیت بیماری افراد و کسب اطلاعات جامع در زمینه بحث های پیشگیری و درمان به ما یاری خواهد رساند.

وی به آغاز به کار مراکز توسعه ای تحقیقات بالینی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره کرد و اظهار داشت: وجود این گونه مراکز در بیمارستان ها به هدف ترویج فعالیت های پژوهشی که در میان همکاران بالینی فعالیت می کنند کمک می کند.

نادر بودن بانک نمونه های زیستی علوم پزشکی مشهد

عضو هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: به موازاتی که فاز دوم مطالعه مشهد و کهورت کارکنان در دانشگاه آغاز شد؛ بانک نمونه های زیستی نیز در پژوهشکده بوعلی دانشگاه مشهد راه اندازی شد که وجود چنین بانکی با شاخصه های ایجاد شده در میان دانشگاه های کشور تقریبا نادر است.

وی اظهار داشت: این بانک گنجایش ده ها فریزر منفی ۸۰، کلد روم و … را دارد که به نگهداری نمونه های زیستی که در پژوهش های انسانی در دانشگاه حاصل می شود اعم از نمونه های خون، سرم، ادرار، مو و نمونه های بافتی جهت انجام پژوهش های آینده می پردازد که این مهم برای دانشگاه سرمایه ای بزرگ خواهد بود.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: همچنین در بحث فناوری در معاونت پژوهشی؛ فاز اول اتاق تمیز (کلین روم) تولید داروهای بیوتکنولوژی افتتاح و اتاق تمیز آن ساخته شد. در حال حاضر تجهیز، خریداری و نصب این اتاق تمیز با توجه به محصولی که باید در آن تولید شود در حال انجام است.

تفقدی با اشاره به برگزاری فن بازار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: همچنین استارت آپ سوغات سلامت در دانشگاه که جزو وظایف حوزه فناوری شمرده می شود با موفقیت برگزار شد.

چهار مجله دانشگاه نمایه اول ISI دریافت کرده اند

وی با اشاره به حوزه مجلات دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اکنون ۲۵ مجله در دانشگاه چاپ و منتشر می شود که سال گذشته چهار عدد از این مجلات نمایه اول ISI را اخذ کرده اند. در ادامه نیز یکی از مجلات دانشگاه موفق به کسب نمایه اسکوپوس شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد مقالات ثبت شده در نرم افزار پژوهان دانشگاه از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون را سه هزار و ۵۹ عدد عنوان کرد و گفت: از این تعداد هزار و ۷۲۰ مقاله تعداد ۴۰۳ مقاله در ISI، تعداد ۲۸۵ مقاله در PUBMED، تعداد ۲۲۴ مقاله در SCOPUS و تعداد ۴۱۳ مقاله به صورت CHEMICAL ABSTRACT و BIOLOGICAL ABSTRACT و CINAHL و EMBASE در سایر سایت های تخصصی و ۱۴ مقاله در هیچ مجله ای ایندکس نشده است.

آزمایشگاه جامع تحقیقاتی باید به مجهزترین دستگاه ها تجهیز شود

وی تاکید کرد: آزمایشگاه جامع باید به مجهزترین دستگاه ها در این راستا تجهیز شود تا در برنامه های طراحی شده به موفقیت لازم دست پیدا کند.

تفقدی اضافه کرد: در سال گذشته یکی از دستگاه های کلیدی به نام «ال سی ام اس ام اس» (LC MS MS) با هزینه ای بالغ بر دو میلیارد تومان خریداری شد و در سال جاری در برنامه ای با حمایت وزارت بهداشت تلاش داریم تا دستگاه ان جی اس (NGS) را نیز با قیمتی بالغ بر دو میلیارد تومان خریداری کنیم.

عضو هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل نداشتن دستگاه ان جی اس تمام نمونه های شهر و دانشگاه به خارج کشور با هزینه های سنگین فرستاده می شود زیرا این دستگاه که اساس آن بر بررسی ژنتیکی نمونه ها و یکی از پایه های اصلی رویکرد آینده پزشکی است در دانشگاه وجود ندارد.

تفقدی تاکید کرد: آزمایشگاه جامع تحقیقاتی ۱۰ سال قبل به همت وزارت بهداشت در تعدادی از دانشگاه ها ایجاد شد. این آزمایشگاه در مشهد به عنوان آزمایشگاه جامع تحقیقاتی شرق کشور شناخته می شود که با مکانیسمی که وجود دارد نه تنها به شرق کشور بلکه به کل کشور و منطقه خدمات مورد نیاز را بر اساس نمونه های دریافتی ارائه می دهد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این آزمایشگاه باید امکانات خود را بر اساس طرح جامع دیده شده رشد دهد و بر این اساس باید دستگاه های ماکروسکوپی قوی و قویترین میکروسکوب های لازمه کار را در اختیار داشته باشد؛ که تعدادی از این دستگاه ها اکنون در آزمایشگاه وجود دارد.

ایجاد شبکه مجازی برای مدیریت واحد در آزمایشگاه جامع تحقیقاتی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: هدف معاونت در خصوص آزمایشگاه جامع، اجرای طرح جامعی است که بر اساس آن تلاش داریم تا به مدیریت واحدی در خصوص آزمایشگاه های زیادی که در سطح دانشگاه با دستگاه های ارزشمند داریم برسیم.

تفقدی گفت: این مدیریت واحد امکانات آزمایشگاهی دانشگاه را به صورت عملیاتی نگهداری و با ایجاد یک شبکه مجازی آزمایشگاه جامع که نرم افزار آن در حال ایجاد است، می تواند با شبکه ای کردن آزمایشگاه های دانشگاه به سمت گرفتن استانداردها، ایزو، نوشتن SOP ها در آزمایشگاه های سطح دانشگاه جهت استفاده به بهترین نحو حرکت کند.

وی اظهار داشت: جدای از این موارد برای آزمایشگاه جامع تحقیقاتی به عنوان آزمایشگاهی که باید مرکزیت داشته باشد ایجاد شبکه آزمایشگاهی کمک می کند تا در این تعاملات با اعلام دستگاه ها و امکانات موجود از خریداری مجدد این گونه دستگاه ها جلوگیری کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: همچنین در آزمایشگاه های دانشگاه نیاز به توجه ویژه، سرمایه گذاری و نظارت بر بحث ایمنی زیستی است به نحوی که بسیاری از پژوهش ها و کارهای زیستی از نظر این نوع ملاحظات ایمنی زیستی باید دارای پروتکل، پایش، نظارت و دستور العمل باشد؛ تا آسیب جدی به پژوهشگران، اکو سیستم و محیط زیست وارد نشود.

۶ عضو هیات علمی علوم پزشکی مشهد در میان یک درصد دانشمندان برتر جهان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: یکی از موفقیت های بسیار خوب معاونت پژوهشی ورود سه عضو هیات علمی دانشگاه به بحث دانشمندان یک درصد برتر جهان در زمینه فارماکولوژی و توکسی کولوژی بوده؛ که تعداد محققان ما در جمع دانشمندان برتر یک درصد جهان را به شش نفر افزایش داده است.

تفقدی با بیان این که خوشبین هستیم سالانه یک تا دو نفر از دانشگاه وارد این لیست شوند، بیان داشت: در حوزه علوم پزشکی در کشور تعداد دانشمندان یک درصد برتر جهان ۴۰ نفر هستند که از این تعداد شش نفر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد حضور دارند؛ البته چند عضو هیات علمی دیگر دانشگاه نیز پتانسیل افزوده شدن به این لیست را در آینده نزدیک دارا هستند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: طی سال های اخیر انرژی زیادی در بحث مراکز تحقیقات گذاشته شده است؛ به نحوی که اکنون حدود ۴۹ مرکز تحقیقات در دانشگاه وجود دارد که از این تعداد ۱۴ مرکز نتوانستند موافقت شورای گسترش را دریافت و معاونت تمامی این مراکز را در سایر مراکز ادغام کرد.

وی افزود: در فاز دوم برخی از مراکزی که دارای موافقت اصولی نیز بوده اند به صورت تعاملی با جلب رضایت اعضای مراکز ادغام شده اند که هدف ما از این روند داشتن مراکز تحقیقاتی کم اما قدرتمند است که بتوانیم حمایت خوبی از این مراکز داشته باشیم.

دو پژوهشکده تا پایان سال در دانشگاه ایجاد می شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به موازات مراکز تحقیقاتی، در دانشگاه یک پژوهشکده علوم و فنون دارویی وجود دارد که مصوب شورای گسترش را دریافت کرده است. در نظر داریم با حمایت وزارت بهداشت مدارک ایجاد دو پژوهشکده دیگر تا پایان سال را به وزارت فرستاده تا با داشتن سه پژوهشکده شرایط ایجاد یک پژوهشگاه در دانشگاه ایجاد شود.

تفقدی تصریح کرد: در حوزه طب سنتی نیز چه در حوزه پژوهش و چه در حوزه فناوری پتانسیل بسیار خوبی وجود دارد و محصولات مبتنی بر طب سنتی با فورمولاسیون های استاندارد بسته بندی و با ارائه علمی ایجاد می شود.

ایجاد شرایط لازم برای تاسیس مراکز تحقیقاتی طب سنتی و داروسازی سنتی

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانشکده طب سنتی موفق به ایجاد شرکت دانش بنیان شده است اما برای داشتن مرکز تحقیقات شرایط و حداقل هایی نیاز دارد و هر زمان به بلوغ لازم دست پیدا کنند مرکز تحقیقات طب سنتی و داروسازی سنتی ایجاد خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید