نشست قریب الوقوع وزیران خارجه عربی درباره قدس

    کد خبر :181600

ایمن الصفدی وزیرامورخارجه اردن از نشست قریب الوقوع وزیران خارجه کشورهای عربی درباره قدس خبر داد.

پایگاه خبری النشره روزشنبه به نقل از الصفدی اعلام کرد: کمیته وزرای خارجه کشورهای عربی به زودی نشستی درباره قدس به منظور بررسی نقشه راهی برای اقدامات بین المللی با تاکید بر ماهیت عربی قدس و مخالفت با اقداماتی که هویت عربی و اسلامی و مسیحی این شهر را هدف قرار داده، برگزار خواهد کرد.
کمیته وزاری خارجه اتحادیه عرب شامل وزیران خارجه اردن، فلسطین، عربستان، امارات، مصر، مراکش و دبیرکل اتحادیه عرب است.
حدود دو هفته پیش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و از مقامات این کشور خواست مقدمات انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را فراهم کنند.
ایمن الصفدی وزیرخارجه اردن درگفت و گو با تلویزیون اردن مرحله آینده را بسیار دشوار توصیف کرد که نیازمند تلاش کشورهای عربی و اسلامی و براساس استراتژی شفاف برای جلوگیری از پیامدهای منفی تصمیم اخیر آمریکا در باره قدس است.
وی گفت: باید به منظور خروج از مرحله رکود سیاسی و جلوگیری از وضعیت نا امیدی و یاسی که منطقه و ثبات آن را تهدید می کند، همکاری با اتحادیه اروپا و جامعه جهانی ادامه یابد.
وی حوادثی را که در شورای امنیت(تصویب پیش نویس قطعنامه مصر و وتوی آمریکا) و مجمع عمومی سازمان ملل (مخالفت 128 کشور با تصمیم آمریکا درباره قدس) اتفاق افتاد مخالفت جهانی با تصمیم امریکا خواند و گفت که صلح بر اساس یک راه حل دوجانبه مطابق با قطعنامه های بین المللی و ابتکارعمل صلح عربی امکان پذیر است.
دوشنبه گذشته مصر پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت ارائه داد که با اکثریت آرا به تصویب رسید اما آمریکا آن را وتو کرد و پنجشنبه گذشته نیز 128 کشور به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در باره قدس رای مثبت داد و تنها 9 کشور کوچک به آن رای منفی دادند و 35 کشور هم از رای دادن خودداری کردند.
دراین قطعنامه با تغییر وضعیت قدس اشغالی مخالفت شده و حق فلسطینیان درباره قدس به رسمیت شناخته شده است.
الصفدی خواستار تشکیل صندوق قدس شد که از سوی اتحادیه عرب برای حفط موجودیت عربی در قدس و مواجهه با تغییر جمعیتی آن به تایید رسیده است.
به گزارش ایرنا،وی گفت: اردن با فلسطین و کشورهای عربی و اسلامی همکاری می کند تا به یک موضع سازنده و یکپارچه جهانی برای مخالفت با تغییر هویت بیت المقدس و واقعیت های موجود برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید