رزمایش نیروی دریایی چین در آبهای اقیانوس آرام

    کد خبر :181586

وزارت دفاع چین امروز شنبه با انتشار بیانیه ای از برگزاری رزمایش دریایی و هوایی این کشور در آبهای غرب اقیانوس آرام و پرواز جنگنده ها و بمب افکن ها در این منطقه خبر داد.

به گزارش بازتاب وزارت دفاع چین بدون ذکر زمان دقیق برگزاری این رزمایش خاطر نشان کرد کشتی ها و ناوهای این کشور به همراه جنگنده ها و بمب افکن ها، این رزمایش را برگزار کرده اند.
همزمان تارنمای چاینا ارگ گزارش کرده است رزمایش مذکور در آبهای غرب اقیانوس آرام صورت گرفته و سپس کشتی های نیروی دریایی به ناوگان این کشور در خلیج عدن ملحق شده اند.
تصاویری که این رسانه چینی به نقل از وزارت دفاع منتشر کرده است نشان می دهد نیروی هوایی این کشور در این رزمایش از جنگنده های ‘جی 11 ‘ و بمب افکن های ‘اچ 6 ‘ و هواپیماهای دارای رادارهای هشدار دهنده ‘کی جی ـ 200’ و ‘کی جی ـ 500’ بهره گرفته است.
وزارت دفاع چین در بیانیه خود آورده است رزمایش مذکور بخشی از تمرینات سالانه این کشور در دریای جنوبی محسوب می شود که علیه هیچ کشوری نیست و طبق مقررات بین المللی انجام شده است.
دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود 3 و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد.
پس از پنج اقیانوس جهان این دریا بزرگ‌ترین ناحیه دریایی جهان است.
جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین که با هم یک مجمع‌الجزایر را تشکیل می‌دهند افزون بر صدها عدد هستند این جزیره‌ها که خالی از سکنه هستند و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف بوده‌اند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.
جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.
ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید می‌ورزد.
این بیانیه تاکید می کند این رزمایش، آزادی کشتیرانی را تحت تاثیر قرار نداده و یک رزمایش برای بالا بردن توان رزمی نیروی دریایی و هوایی برای حراست از حق حاکمیت چین است.
تنها دو هفته قبل بود که نیروی دریایی چین اعلام کرد با بسیج 40 فروند از کشتی ها و ناوهای خود، رزمایش بزرگی را در دریای شرقی انجام داده است.
دریای چین شرقی بخشی از آب‌های غربی اقیانوس آرام است که در حدود یک میلیون و 243 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و در بین کشورهای چین در غرب، تایوان در جنوب و جزایر ریوکو و کیوشو در شرق واقع شده است.
دریای چین شرقی از نظر ذخایر ماهیگیری بسیار غنی است، همچنین در نیمه شرقی آن منابع نفت و گاز یافت می‌شود که همین موضوع سبب بروز مناقشه بر سر کنترل منطقه‌ای نیمه شرقی دریای چین شرقی بین چین و ژاپن شده است.
وزارت دفاع چین در بیانیه خود می افزاید این کشور درصدد گسترش برنامه های رزمی خود است و برای نخستین بار در سال های اخیر، در آبها و حریم هوایی دور افتاده تر، رزمایش هایی برگزار کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید