روسیه برای سودان نیروگاه هسته ای می سازد

    کد خبر :181578

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت هسته ای روس اتم(Rosatom) روسیه از امضای توافقنامه ساخت نیروگاه هسته ای با سودان خبر داد.

امضای این توافقنامه یک ماه از دیدار عمر البشیر رئیس جمهور سودان با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در سوچی انجام می شود.
البشیر اواخر ماه نوامبر گذشته (آذر) برای نخستین بار به روسیه سفر و با پوتین دیدار کرد، طی این دیدار دو کشور توافقنامه ای برای همکاری هسته ای امضا کردند.
خبرگزاری فرانسه روز جمعه (1 دی 96 ) افزود: شرکت هسته ای روسیه موسوم به روس اتم طی بیانیه ای اعلام کرد که در روز پنج شنبه (30 اذر) توافقنامه ای بین ‘روس اتم اورسیز’ شعبه این شرکت در خارطوم و وزارت آب و برق سودان به امضا رسیده است.
روس اتم افزود: در چارچوب مطالعات امکان سنجی و انجام پذیری طرح ساخت این نیروگاه، انتخاب محل ساخت، جدول زمانی و بودجه بررسی خواهد شد ومعیارهای اساسی آن نیز تعیین می شود.
در این بیانیه آمده است: توسعه فناوری هسته ای در سودان وساخت نیروگاه هسته ای توسط روسیه امکان رفع مشکل تامین انرژی و برق را به این کشور خواهد داد واین طرح راهبردی ماهیت روابط دو کشور را برای مدت زمانی طولانی تعیین خواهد کرد.
رئیس جمهور سودان روز پنج شنبه گذشته در دیدار با هیات روسی شرکت کننده در نشست مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری دوکشور با تاکید بر این که کشورش از افرایش و تحکیم روابط با روسیه استقبال می کند، این روابط را راهبردی توصیف کرد.
در همین راستا خبرگزاری رسمی سودان (سونا) گزارش داد که البشیر اقدامات لازم را برای اجرای توافقنامه های امضا شده بین دو طرف تسهیل کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید