هاشم‌زایی: یک عزم ملی و اجرایی برای رفع آلودگی هوا وجود ندارد

    کد خبر :181478

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: آلودگی هوای تهران به یک بلای خانمان‌سوز تبدیل شده است که به تدریج تهران را به سمت مرگ می‌برد. متاسفانه جز حرف کار جدی برای رفع این معضل انجام نمی‌شود. من در این ۳۰ سال یک عزم ملی و کار اجرایی برای رفع این مشکل ندیده‌ام.

عبدالرضا هاشم‌زایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آلودگی هوای تهران، گفت: مدتی است که نه تنها در تهران باران نیامده حتی باد هم جریان نداشته است. با توجه به اینکه از نظر جغرافیایی جهت وزش باد در تهران از غرب به شرق است اما متاسفانه به دلیل ساخت برج‌ها و ساختمان‌ها در غرب تهران مسیر حرکت هوا نیز بسته شده است، آلودگی تهران نیز مانند بحث زلزله است. یک عزم ملی برای رفع آن باید صورت گیرد.

نماینده تهران در ادامه بیان کرد: ما می‌توانستیم با کمک دولت و مردم ماشین‌های بالای پنج سال را حذف کنیم اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. در خصوص ناوگان حمل و نقل نیز این نوسازی صورت نگرفته است. شهر لندن ۳۰ سال پیش یکی از شهرهای آلوده دنیا بود اما بh تمهیداتی که صورت گرفت و توسعه‌ای که در سیستم حمل و نقل و متروی لندن اتفاق افتاد امروز آلودگی در شهر لندن که مشابه تهران است کم شده و حالت مطلوبی برقرار است. من به عنوان نماینده مردم عزم جدی برای رفع آلودگی به صورت عملی ندیده‌ام. اکنون در تهران دو میلیون موتور با کاربراتور کار می‌کنند و هر موتور به اندازه پنج ماشین آلودگی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به سخنان دادستان کل کشور به گفته‌اند جلسات مرتبط با آلودگی هوا خروجی مناسبی نداشته است، بیان کرد: مشکلات و معضلات موجود را با توجه به اعتباراتی که در حال حاضر داریم نمی‌توان در یک شب حل کرد. در حال حاضر بر روی بودجه‌ای که دولت به مجلس آورده است نمی‌توان بیش از ۵ الی ۱۰ درصد مانور داد چرا که حدود ۹۰ درصد بودجه جاری است. البته زمانی هم که ما اعتبارات کافی داشتیم به دلیل اختلافات سیاسی و جناحی در بدنه مدیران عالی کشور متاسفانه نتوانستیم این مشکل را حل کنیم.

هاشم‌زایی در خصوص استفاده از دانشگاهیان برای رفع معضل آلودگی هوای تهران، گفت: ما سعی بر این داریم که از دانشجویان در این زمینه استفاده کنیم اما اعتقادی که در کشورهای پیشرفته به کار تحقیقاتی وجود دارد در ایران مشاهده نمی‌شود. این یک طرز فکر جهان سومی است که در آینده باید برطرف شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید