متوقف کردن قانون یارانه ها ، پایمال کردن حقوق شهروندی است/ سخنان جدید روحانی می تواند سلبریتی ها را راضی کند

    کد خبر :181092

در اصل نگاه صدقه محور به یارانه نقدی، توهین به ملت است. حفظ کرامت انسان ها، احترام به حقوق ملت جزئی از حقوق شهروندی است. حاکمیت و دولت و مجلس می بایست رعایت این امور را بکنند.
حسن روحانی از زمان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و با شروع دور دوم ریاست جمهوری اش با انتقاداتی روبروست؛ انتقاداتی که گاهی از جریان حامی او و در خصوص نادیده گرفتن اصلاح طلبان بیان می کند یا انتقاداتی که اصولگرایان از وی و به زعم خودشان به دلیل فاصله گرفتن از برخی معیار ها روبرو می شود. هرچند که مبداء این انتقادات رفتار و گفتار خود روحانی است. این بار هم حسن روحانی در سخنرانی خود در اجلاس حقوق شهروندی، صحبت های جنجالی ایراد کرد که موجب شد بار دیگر شعارها و صحبت های ایام انتخابات تکرار شود.

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در خصوص صحبت های رئیس جمهور آقای روحانی هر از گاهی وارد حاشیه می شوند و آنها را برجسته می کنند. سخنرانی اخیر ایشان هم در خصوص حقوق شهروندی هم از این بیشتر حاشیه رفتن ها بود. گاهی ایشان کلیاتی را مطرح می کنند که، کسی با این کلیات مخالف نیست؛ ولی وقتی بر مصادیق دقت می کنیم، میبینیم وجود خارجی ندارد. کسی در این مملکت با حقوق شهروندی مخالف نیست؛ بیش از هر شخص دیگری خود رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی باید پیگیر و مجری حقوق مردم و شهروندان باشند. کسی با این موارد مخالف نیست. اما مواردی را که خیلی دغدغه مردم نیست، برجسته کردن و از طرف دیگر، نادیده گرفتن بخش دیگر حقوق شهروندی، درست نیست. بالاخره نگاه های تیزبین و تحلیلگر مردم، همه موارد را می بینند و صاحب نظر هم هستند.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه اظهار داشت: وقتی از حقوق شهروندی می گوییم، عمل به وعده های دولت هم، حقوق شهروندی محسوب می شود. مشکلات اقتصادی جامعه و اشتغال نیز جزیی از حقوق شهروندی است. اینکه مردم را حواله بدهیم به مباحثی که برای مردم آب و نان نمی شود، درست نیست. اینکه مردم بروند بودجه دستگاه های مختلف را بررسی کنند و اینکه موارد تخصیص بودجه را در دسترس و دید مردم قرار دهند، از کارهای دولت است. حالا اینکه مردم چقدر فرصت دارند و یا اینکه چه مقدار می توانند موارد را از هم تفکیک کنند، بحث دیگری است.

وی افزود: با این کار چیزی به دست مردم نمی رسد و مشکلی از آنها حل نمی شود. از طرف دیگر علنی بودن بحث بودجه، مربوط به الآن نیست، همیشه علنی بوده و در گذشته هم به همین منوال بوده است. مجلس موظف است، بودجه ای را که تصویب می کند در روزنامه رسمی، اطلاع رسانی کند و اساسا بودجه امری مخفی نبوده و نیست.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از حقوق اساسی و حقوق شهروندی مردم این است که مردم نسبت به وعده هایی که حاکمیت می دهد (اعم از دولت و مجلس و سایر دستگاه ها) این وعده و یا پیمان هایی که در غالب قوانین نوشته می شوند؛ دولت و مجلس و در کل حاکمیت به این موارد وفادار بماند. هر روز قوانین را تغییر ندهند. به طور مثال، قانون هدفمندی یک پیمان میان دولت و مجلس با مردم است؛ قانون تصویب شد و بنا شد قیمت حامل های انرژی تغییر پیدا کردن و به ازای آن پنجاه شصت درصد درآمد حاصل از آن را به مردم بدهند؛ این نص قانون بود. الآن وقتی آقای روحانی در لایحه بودجه ای که به مجلس ارائه داده است آن قانون را تغییر داده و اهداف هدفمندی یارانه ها را به فراموشی می سپارند و مطرح می کنند که یارانه نقدی برای نیازمندان است، با این کارشان درواقع حقوق شهروندی را پایمال کرده اند.

وی تأکید کرد: وقتی یارانه نقدی سی میلیون نفر را قطع می کنند و شرط دریافت یارانه نقدی را تایید نهادهای حمایتی و اثبات نیازمندی قرار می دهند؛ این امر نوعی کاستن از شان مردم است. در اصل نگاه صدقه محور به یارانه نقدی، توهین به ملت است. حفظ کرامت انسان ها، احترام به حقوق ملت جزئی از حقوق شهروندی است. حاکمیت و دولت و مجلس می بایست رعایت این امور را بکنند.

میرتاج الدینی در پاسخ به این پرسش که تا چه حد صحبت های رئیس جمهور تحت فشار جناح اصلاح طلب، مطرح شده است، گفت: این هم تحلیلی است که برخی از تحلیلگران سیاسی مطرح می کنند و جای تامل و اندیشیدن دارد. زمانی افراد وارد حاشیه می شوند که برای پاسخ به مطالبات اصلی، بخواهیم زمان بگیریم و جامعه را درگیر این حاشیه ها می کنیم. این امر را در عملکرد دولت شاهد هستیم. بر همین اساس هم هست که برخی پویش ندامت و پشیمانی -حداقل در میان گروهی از طرفداران دولت- توسط برخی از سلبریتی ها و برخی از چهره های سیاسی تشکیل شده است. الآن هم مطرح کردن مجدد شعارهای تند و حاشیه ای که موجب جذب آنها به سمت دولت و حمایت از آقای روحانی شده بود، ممکن است برخی از این افراد را راضی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید