واکنش سیاسیون به سخنان حسن روحانی در اجلاس حقوق شهروندی / آذر منصوری: این صراحت ، لازمه ادامه کار روحانی تا 1400 است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ۱۶:۱۶
    کد خبر :179628

نامه نیوز نظر چند تن از فعالین هر دو جناح سیاسی، درباره صحبت‌های روز گذشته رئیس‌جمهور را جویا شده است.
عمر دولت دوازدهم هنوز به یک سال نرسیده است اما حاشیه‌های آن هر روز نمایانی بیشتری به‌خود می‌گیرد. حسن روحانی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری، توانست اصلاح‌طلبان را با خود همراه سازد و شعارها و سخنران‌های انتخاباتی‌اش چنان نشان می‌داد که انگار از راست سیاست ایران به طرف چپ، در حال حرکت است. اما این فرضیه دوام چندانی نداشت! با پیروزی وی در انتخابات و تکیه بر مسند ریاست جمهوری، واقع‌بینانه‌تر و محافظه‌کارانه‌تر پا به عرصه مدیریت اجرایی گذاشت؛ تا آن‌جا که بسیاری رفتار وی را مبین فراموش کردن شعارهای انتخاباتی و آن سخنان آتشین دانستند و فعل سیاسی‌اش را بازگشت به جناح راست تفسیر کردند.

روز گذشته و در اجلاس حقوق شهروندی، بار دیگر روحانی چهره پیش از انتخاباتی خود را نشان داد و با صراحت بیش‌تری در مورد برخی از مسائل صحبت به میان آورد و موجب شد در طی طریق آقای روحانی در جاده سیاست ایران، کمی تأمل بیش‌تری شود. پیرامون صحبت‌های روز گذشته رئیس‌جمهور، نظرات چند تن از فعالین سیاسی را پرسیده‌ایم که در ادامه آن‌را می‌خوایند:

آذر منصوری

معاون سیاسی دبیر کل جبهه مشارکت

پس از انتخابات ریاست جمهوری، این صریح‌ترین سخنانی بود که آقای روحانی بیان کردند و در شرایط فعلی لازمه فضای سیاسی کشور بود. این صراحت چنان‌چه ادامه داشته باشد، موجب حفظ پایگاه اجتماعی ایشان می‌شود. آقای روحانی 24 میلیون رأی آورده است و پشتوانه اصلی ایشان برای این‌که بتواند در ادامه با موانع کم‌تری روبرو باشد، همین پایگاه اجتماعی ایشان است که باید با صحبت بیش‌تر با مردم آن‌را حفظ و تقویت کند و مشکلات را بیش‌تر با مردم در میان گذارد. تأکیدی که هم آقای روحانی و هم گروه‌هایی که از ایشان حمایت کرده‌اند بر حفظ آرامش است که این امر می‌تواند گام‌های جدی برای ادامه کارشان تا 1400 و همراه ساختن بدنه اجتماعی با خودشان باشد. همچنی این سخنان موجب دل‌گرمی میان مجموعه‌های حامی ایشان شده است و این صراحت، لازم برای ادامه کار آقای روحانی تا 1400 است.

جلال جلالی‌زاده

دبیر شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد

سخنانی ارزش‌مندی را بیان کردند. به‌نظرم در خصوص حقوق شهروندی و حقوق اقشار مختلف در جامعه، صحبت‌هایی کامل، فراگیر و مفیدی بود. معتقدم اگر صحبت‌های آقای روحانی مورد توجه مسئولین قرار گیرد و به آن عمل شود، تأثیر خوبی در جامعه خواهد گذاشت؛ منتها نبایستی به مانند پاسخی که رهبری به نامه مولوی عبدالحمید دادند، هیچ اثری عملی میان مسئولین از آن شاهد نباشیم بلکه سخنان آقای روحانی در ارتباط با وزارت‌خانه‌ها و حقوق شهروندان بایستی مورد توجه مقامات و مسئولین قرار گیرد و نمودهای عملی آن را در جامعه ببینیم.

حمیدرضا ترقی

معاون بین‌الملل حزب مؤتلفه

در خصوص بحث ایشان راجع به حقوق شهروندی می‌توانم بگویم ایشان از وضعیت کنونی آزادی و حقوق شهروندان یا مطلع نیستند یا همان موضع آقای احمدی‌نژاد را در این موضوعات دنبال می‌کنند؛ به این معنی که بیش‌تر قصد تقابل با قوه قضائیه دارند. نکته دیگر، بحث شفاف‌سازی است؛ کم‌ترین شفاف‌سازی در دولت ایشان صورت می‌گیرد و بسیاری از مواردی که بایستی شفاف باشد، در دولت ایشان محرمانه شده است. این محرمانه شدن اطلاعات و اجرایی نشدن دسترسی آزاد اطلاعات در دولت ایشان –علی‌رغم ابلاغ قانون آن- نشان‌دهنده آن است که این صحبت‌ها جنبه تبلیغاتی دارد و جهت شکستن فضای است که در میان اصلاح‌طلبان و برای «عبور از روحانی» صورت گرفته است.

مرتضی مبلغ

معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات

مهم‌ترین پیام صحبت‌های روز گذشته آقای روحانی این بود که گفتند بر سر پیمان خوشان هستند و وعده‌های خود را فراموش نکرده‌اند. مردم طی دو سه ماه گذشته به‌دلیل سکوت ایشان در زمینه‌های مختلف، احساس می‌کردند ایشان تغییر جهت داده‌اند یا منفعل شده‌اند یا حداقل این‌که وعده‌ها را فراموش کرده‌اند ولی صحبت‌ها و مواضع صریح و شفاف ایشان در اجلاس حقوق شهروندی، نشان داد که یادشان نرفته و بر سر وعده‌ها هستند. همچنین موضوع شفافیتی که آقای روحانی اعلام کردند، یکی از موضوعات بسیار اساسی و جدی کشور است. همه باید در اتاق شیشه‌ای قرار گیرند و هر دستگاهی پاسخ‌گوی عمل‌کرد خودش باشد. همچنین دستورهایی که به وزرا دادند و باید و نبایدهایی که مطرح کردند، نشان داد که مصرانه پی‌گیر مطالبات مردمی هستند.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی

نماینده اصول‌گرای مجلس

ایشان دیگر رئیس‌جمهور هستند اما انگار فکر می‌کنند هنوز نامزد انتخابات هستند و در آن فضا سخن می‌گویند. آقای روحانی باید پاسخ‌گو باشند چرا بودجه متعادل نیست؟ چرا فکری برای بیکاری نمی‌کنند؟ پس از گذشت پنج سال برای مسکن اجتماعی چه کاری انجام داده‌اند؟ چه اقدامی برای مهار گرانی انجام داده‌اند؟ باید پاسخ‌گوی این موارد باشند؛ به‌نظرم مردم دیگر فریب نمی‌خورند. معتقدم صحبت‌های روز گذشته ایشان حربه‌های نخ‌نمایی بود برای مشغول ساختن اذهان مردم.

مجید انصاری

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

راجع به این موضوع صحبت نمی‌کنم.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید