با حضور مدیرعامل سازمان انتقال خون صورت گرفت

افتتاح موزه تاریخ و اسناد سازمان انتقال خون ایران

    کد خبر :179606

موزه تاریخ و اسناد تاریخ سازمان انتقال خون در محل این سازمان افتتاح شد.

دکتر علی اکبر پورفتح‌الله در مراسم افتتاح موزه اسناد تاریخی سازمان انتقال خون که با حضور دکتر اعلاء بنیانگذار این سازمان برگزار شد، گفت: امروز برای سازمان انتقال خون روز ویژه‌ای است و خوشحالیم که موزه اسناد و تاریخ این سازمان را افتتاح می‌کنیم. همچنین خوشحالیم که این اتفاق توسط دکتر اعلا بنیانگذار و اولین مدیرعامل این سازمان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه قطعا اگر دکتر اعلا سازمان انتقال خون را تاسیس نمی‌کرد، ما در کشورمان سازمان انتقال خون ملی را نداشتیم، افزود: در این صورت سرنوشت‌مان مشابه بسیاری از کشورهای در حال توسعه منطقه بود که هنوز انتقال خون‌شان مبتنی بر بیمارستان است و اهدای داوطلبانه ندارند و با چالش‌ها و مشکلات زیادی در حوزه انتقال خون مواجه هستند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در سال ۲۰۱۵ سازمان بهداشت جهانی برنامه ارسال پلاسمای ایرانی برای دریافت داروهای مشتق از پلاسمای ایران را به عنوان یک دستاورد بزرگ مطرح کرده، ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که اگر کشورهای منطقه الگوی ایران را در این زمینه پیش گیرند و پلاسمای مازادشان را دور نریخته و آن را برای پالایش و تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما ارسال کنند، بسیار مناسب است و اگر این مدل ایران در کشورهای مختلف انجام شود، در دنیا ۹.۵ میلیون لیتر پلاسما تولید می‌شود و می‌تواند نیاز بیماران را به داروهای مشتق از پلاسما تامین کند.

پورفتح‌الله با بیان اینکه خوشبختانه در آرشیو سازمان انتقال خون همه نشریات بین‌المللی در حوزه خون از زمان تاسیس‌شان حضور دارند، گفت: همچنین آرشیوی قوی از اسناد تاریخی سازمان انتقال خون در اختیار داریم که می‌تواند روندها، موفقیت‌ها و شکست‌های انتقال خون را نشان داده و از آنها درس گرفت. بسیاری از این اسناد می‌تواند برای ما قابل استفاده باشد. البته در حال حاضر برای موزه انتقال خون از فضاهای مرده و راهروهای سازمان استفاده کرده‌ایم اما امیدوارم در آینده فضای مناسبی در اختیارمان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نسخه الکترونیک این اسناد هم تهیه شده و در حال طراحی وب‌سایتی برای آن هستیم، گفت: این اقدام بستری را فراهم می‌کند تا همکاران ما و اهداکنندگان خون بتوانند به موزه مجازی دسترسی داشته باشند. در این موزه ابداعات و اسناد زیادی هم از همکاران‌مان در زمان جنگ وجود دارد که برای مطالعه تاریخی روندهای انتقال خون به کار می‌رود.

وی با بیان اینکه ایران یک سال بعد از قطعنامه سازمان بهداشت جهانی مبنی بر توصیه به کشورها برای ایجاد انتقال خون ملی توانست سازمان انتقال خون را تاسیس کند، گفت: اسناد ما در این حوزه می‌تواند نگاه کشورهای منطقه به انتقال خون را تغییر دهد. باید توجه کرد که ما در یک شرایط اجتماعی خاص، انتقال خون را تاسیس کردیم. در آن زمان فیلمی با عنوان دایره مینا ساخته شد و سیستم و نظام را وادار کرد که انتقال خون را تاسیس کند. حال امیدوارم مجموعه ما هم چراغ راهی برای آینده باشد.

پورفتح‌الله با بیان اینکه بخش اصلی تصاویر موزه انتقال خون و اسناد آن را آرشیو خبرگزاری ایرنا و روزنامه اطلاعات تامین کردند که از آنها تشکر می‌کنیم، گفت: برای افتتاح این موزه هزینه چندانی صورت نگرفته است؛ چراکه ما از فضای خود این سازمان برای این کار استفاده کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم دکتر اعلا بنیانگذار سازمان انتقال خون گفت: یکی از علت‌های عدم موفقیت سایر کشورهای منطقه در داشتن انتقال خونی پویا این است که آنها تصور می‌کنند انتقال خون صرفا بحثی علمی فنی و مالی است. در حالی که اصلا اینطور نیست بلکه انتقال خون مساله‌ای اجتماعی و فرهنگی است و فقط به تجهیزات گران‌قیمت بستگی ندارد.

بنیانگذار سازمان انتقال خون ضمن تشکر از سازمان انتقال خون برای تاسیس موزه اسناد و تاریخ این سازمان گفت: من افتخار می‌کنم که اینجا هستم و خوشحالم که می‌توانم تکامل چیزی را که در سال‌های قبل ایجاد کرده‌ایم، ببینم. واقعا و بدون مبالغه می‌گویم که سازمان انتقال خون ایران در دنیا قابل تقدیر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید