سلامت دهان و دندان ایرانی‌ها چشم‌انداز روشنی ندارد

    کد خبر :179550

رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکان ایران با اشاره به اقداماتی که در حوزه بهداشت سلامت دهان و دندان در کشور انجام شده است، گفت: چشم‌انداز روشنی در حوزه سلامت دهان و دندان متصور نیستیم.

دکتر باقر شهنی‌زاده روز چهارشنبه در نشست خبری دومین سمپوزیوم سلامت دهان و دندان که قرار است ۲۰ دی ماه ۹۶ در برج میلاد برگزار شود، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم در این سمپوزیوم از همکارانی که در نظام سلامت مسئولیت دارند، حضور داشته باشند.

وی با عنوان این مطلب که بهداشت و پیشگیری از وظایف وزارت بهداشت است، گفت: البته در اساسنامه انجمن ما، موضوع ارتقای سلامت دهان و دندان مورد توجه قرار گرفته است.

شهنی‌زاده با عنوان این مطلب که سلامت دهان و دندان فقط به پیشگیری و پوسیدگی ختم نمی‌شود، تأکید کرد: در کشورهای مختلف، شاخص DMF با توجه به برنامه‌هایی که انجام داده‌اند، در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما متأسفانه میزان پوسیدگی و دندان‌های پر شده و از دست رفته در ایران هنوز در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

وی با طرح این سؤال که آیا روش پیشگیری در کشور ما با اهداف و تجربه‌های جهانی همخوانی دارد یا خیر؟ اظهار داشت: در زمینه شاخص DMF برنامه‌های متفاوتی تاکنون اجرا شده ولی آنچه مسلم است، میزان پوسیدگی دندان‌ها همچنان ثابت مانده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، موضوع آموزش در مطب‌های دندانپزشکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: برنامه ما برای ارتقای سلامت دهان و دندان مردم این است که مطب‌های دندانپزشکی به مراکز بهداشت و پیشگیری تبدیل شده و هر دندانپزشک سه دقیقه از وقت خود را صرف آموزش کند. همچنین اگر هر ایرانی روزی حداقل یکبار مسواک بزند، می‌توان به ارتقای سلامت بهداشت دهان و دندان در کشور امیدوار بود.

شهنی‌زاده با عنوان این مطلب که بهداشت سلامت دهان و دندان در بین ثروتمندان و فقرا متفاوت است، افزود: در حوزه بهداشت دهان و دندان، آنچه مسلم است بین فعالیت‌های دولتی و NGOها ارتباطی وجود ندارد؛ به طوری که انجمن دندانپزشکان ایران با ۲۵ هزار عضو به عنوان یک سازمان طرف مذاکره با وزارت بهداشت تلقی نمی‌شود و تصمیم‌گیری‌ها تنها در دستگاه دولتی انجام می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه سازمانی که بتواند تشکیلات مربوط به حوزه بهداشت دهان و دندان را در وزارت بهداشت عهده‌دار باشد، وجود ندارد، تأکید کرد: آنچه مسلم است در کلان تصمیم‌گیری‌ها در حوزه دهان و دندان باید یک سازمان یا معاونت، این تشکیلات را عهده‌دار شده و کار خودش را انجام بدهد.

به گزارش مهر، رئیس هیأت مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه با توجه به نبودن این ساختار تشکیلاتی و عدم استفاده از حضور افرادی که در این حوزه تخصص دارند، چشم‌انداز روشنی برای بهداشت دهان و دندان در کشور مشاهده نمی‌کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید