معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد

پرداخت معوقات فرهنگیان تا اسفندماه / جبران ساعات درسی اجرا نشده در پی تعطیلات اخیر

    کد خبر :179512

معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ضمن تاکید بر جبران ساعات درسی اجرا نشده در پی تعطیلی مدارس در روزهای اخیر از پرداخت معوقات فرهنگیان تا اسفندماه و همچنین انتقال بخشی از این معوقات به سال ۹۷ خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی الهیار ترکمن در نشست خود با اصحاب رسانه، با بیان اینکه این معاونت در چهار حوزه اصلی تامین منابع مالی و بودجه ریزی، امور اداری، تشکیلات و ساختار، رفاه، پشتیبانی، نظارت بر اجرای بودجه و انطباق با مقررات فعالیت می کند اظهار کرد: این بخش معاونت واسط بین بخش های تخصصی با دستگاه‌های مرتبط مالی در بیرون است.

وی افزود: تلاش می کنیم با افزایش تعاملات اثربخش سهم آموزش و پرورش را از منابع افزایش داده و زمینه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی را تسهیل کنیم.

معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما امانتدار فرهنگیان هستیم گفت: باید منابع با سیستم برنامه ریزی دقیق در راستای صرفه و صلاح فرهنگیان و نظام تعلیم و تربیت هزینه شود.

اللهیار با اشاره به سه برنامه اصلی گفت: آموزش و پرورش دارای مشکلات بسیاری است که سد توسعه شده است.

وی افزود: صحیح است که مسایل مالی بزرگترین مشکل است، اما خود کسری های ایجاد شده معلول علت هایی است که تمرکز بیش از حد از جمله‌ آنها. است. به جد معتقدیم برای‌ حل مشکلات آموزش و پرورش باید به یک مثلث سه ضلعی ساختار، نیروی انسانی و منابع مالی توجه کنیم و تا زمانی که همه این سه مولفه را با هم نبینیم راه به جلو نمی بریم. این سه باید با یکدیگر بررسی شوند و نگاه یک جانبه باعث به هم خوردن توازن می شود.

وی ادامه داد: در حالی که تلاش می کنیم منابع ورودی رشد کنند، تلاش می کنیم همین منابع هم بدرستی مصرف شوند. در این راستا مهمترین کار ما تمرکززدایی، حرکت از ستاد به استان ها و از استان ها به مدرسه است. باید به مدرسه به عنوان اصلی ترین واحد اجرایی آموزش و پرورش اصالت دهیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مورد الزامی دوم افزایش و ارتقای بهره وری است اظهار کرد: منظور ما به هیچ وجه صرفه جویی و کاهش نیست، بلکه درست مصرف کردن است. تمام مطالعات و تجارب کسب شده نشان می دهد در مولفه های بهره وری دچار مشکل ایم. ما قصد ورود به بحث قیمت تمام شده آموزش را داریم که از کنار آن به بسیاری فرایندهای اصلاحی دست می یابیم.

اللهیار با اشاره به بودجه آموزش و پرورش در سال آینده اظهار کرد: بودجه عمومی و بودجه کل کشور از رشد ۶.۵ درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار شده و هزینه ها رشد ۸.۹ درصدی پیدا کرده است.آنچه اعتبارات هزینه‌ای ما را تشکیل داده ۱۳.۳ رشد نسبت به سال گذشته پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بودجه سال ۹۷ چند ویژگی مهم دارد، سعی کردیم از تمام ظرفیت ها و محورها استفاده و بودجه خود را پیشنهاد کنیم. آموزش و پرورش در لایحه دارای چهار تبصره است. به عنوان مثال در بند “و” تبصره ۵ اجازه برداشت ۳۵۲۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان را دریافت کردیم یا در بند “ب” تبصره ۹ اجازه داده شده تمام منابع آموزش و پرورش اختصاصی قلمداد شود. در مجموع چهار تبصره یاد شده ۵۶۰۰ میلیارد تومان ما به ازای مالی دارد.

معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اعتبارات آموزش و پرورش در دو بخش استانی و ملی توزیع شده است اظهار کرد: اعتبارات ملی آموزش و پرورش عمده فعالیت های حمایتی و اصلی ما از این محل صورت می گیرد. در سال جاری ۱۱۹۶ میلیارد اعتبار ملی داشتیم که به ۳۳۱۲ میلیارد تومان افزایش یافته و سه برابر شده است.

نگاهی به بودجه و کسری آموزش و پرورش در سال ۹۷

اللهیار ادامه داد: در نتیجه سرانه مدارس از رشد ۲۰ درصدی، تربیت بدنی از رشد ۳۳ درصد، آموزش های پیش دبستانی ۳۴ درصد، بهبود تغذیه و سرویس ایاب و ذهاب برای دانش آموزان روستایی ۱۴۰ درصد، هزینه مدارس خارج از کشور ۵۰ درصد برخوردار شده اند. همچنین ردیف ۳۰۰ میلیاردی برای خرید خدمات آموزشی داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه عمده اعتبارات پرسنلی در بخش اعتبارات استانی متمرکز شده است اظهار کرد: برخلاف اینکه گفته می‌شود ۹۹ درصد کل اعتبارات ما پرسنلی است، در اعتبارات استانی ۹۸ درصد صرف حقوق پرسنل میشود. بنابراین اعتبارات ملی صرف مدارس و ارتقای کیفیت می شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: کل بودجه آموزش و پرورش برای سال آینده ۳۶ هزار میلیارد تومان است که سه هزار میلیارد آن در حین بودجه تخصیص می یابد.

اللهیار درباره میزان کسری بودجه در آموزش و پرورش در سال آینده عنوان کرد: با ۳۲هزار میلیارد تومان حقوق پرسنل را خواهیم داد و در مجموع اگر ۳۶هزار میلیارد تومان به طور کامل تخصیص یابد با کسری بودجه روبرو نمی شویم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بهره وری یک نیاز در آموزش و پرورش است و به معنای کاهش و صرفه جویی صرف نیست گفت: بحث تغییر کاربری املاک مازاد در بودجه آمده است که اجازه داده شده برای تبدیل به احسن شدن تغییر کاربری پیدا کند. خدشه دار شدن حریم مدارس دغدغه همه ماست و قصد فروش مدارس را نداریم بلکه هدف بهره وری و استفاده از املاک مازاد است.
پرداخت معوقات فرهنگیان تا اسفندماه /انتقال بخشی از معوقات به سال ۹۷

اللهیار درباره معوقات فرهنگیان نیز گفت: معوقات کوتاه مدت در حین اجرای بودجه در سال گذشته شامل سه ماه معوقه حق التدریس از فروردین تا خرداد و دوم حق الزحمه امتحانات سال گذشته بود که هنوز باقی مانده که کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان است که تا اسفند پرداخت خواهد شد.

وی افزود: پیش بینی می کنیم مجموع معوقات پرداخت نشده که از سال ۹۶ به ۹۷ منتقل شود حدود ۳۸۰ میلیارد باشد که قابل تامین است و برنامه ریزی کردیم تا خرداد ۹۷ پرداخت شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معوقات بلند مدت در آموزش و پرورش احصاء نشده است، گفت: یکی از پیشنهادات ما تشکیل کارگروهی است تا یکبار تمام مطالبات سال های گذشته احصاء و برای پرداخت آن برنامه ریزی شود.

جبران ساعات درسی اجرا نشده در پی تعطیلی مدارس در روزهای اخیر

اللهیار در پاسخ به ایسنا درباره بار مالی ناشی از تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا عنوان کرد: باید ساعات اجرا نشده به علت تعطیلی جبران شود، بار مالی زمانی ایجاد می شود که بخواهیم زمان طولانی‌تری تعطیل کنیم اما چون تعطیلی قابل کنترل بوده، با چند دوره جبرانی مشکل برطرف می شود.

اعلام زمان برگزاری آزمون استخدامی پس از رایزنی‌های لازم

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره جزئیات برگزاری آزمون استخدامی آتی آموزش و پرورش گفت: این امر بستگی به صدور مجوز از سوی سازمان اداری و استخدامی دارد. سازمان امسال۸۲۰۰ ردیف به ما داد که آزمون مربوط برگزار، یک مقدار جذب و یک مقدار سهمیه خالی مانده از آن داریم. قصد داریم ظرفیت خالی مانده را به مجوز استخدامی آتی اضافه کنیم. پس از رایزنی های لازم زمان قطعی برگزاری آزمون را اعلام می کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید