رمزگشایی از شکسته شدن سکوت حسن روحانی /معنای «قسم های جلاله» رئیس جمهور چیست؟

    کد خبر :179116

حسن روحاني پس از نزديك به دو هفته سكوت سرانجام در همايش حقوق شهروندي نسبت به انتقاد‌ها پيرامون بودجه ٩٧ واكنش نشان داد و از آن استقبال كرد.

به گزارش اعتماد «محسن غرويان» استاد حوزه علميه قم معتقد است روحاني به مردم پناه آورده و سعي مي‌كند حضور مردم در كنش‌هاي سياسي را حفظ كند.

رييس‌جمهور در نخستين واكنش به انتقادات مطرح شده درباره بودجه سال ٩٧ در اجلاس حقوق شهروندي گفت جوانان بيشتر انتقاد كنند. چرا سكوت رييس‌جمهوري نزديك به دو هفته به طول انجاميد؟

علت سكوت رييس‌جمهوري مي‌تواند دلايلي مختلفي داشته باشد. يكي از اصلي‌ترين دلايل سفرهاي خارجي رييس‌جمهوري بوده است كه فرصت نشان دادن واكنش به انتقادات را نداشتند. اما رييس‌جمهوري در نخستين فرصت كه اجلاس حقوق شهروندي بود مطالب خوبي را ذكر كردند. رييس‌جمهوري مي‌داند مردم تنها پناه دولت هستند و معتقدند كه صحبت‌ها بايد با مردم بازگو شود. به همين دليل روحاني نمي‌خواهد اين روحيه مطالبه‌گري در جامعه كم شود و بر انتقاد بيشتر جوانان از دولت تاكيد مي‌كند. دولت دوازدهم در بودجه٩٧ از خود هزينه كرد و حاضر شد در برابر شديد‌ترين انتقادات قرار گيرد اما بودجه به صورت شفاف در اختيار مردم گذاشته شود. در همين راستا رييس‌جمهوري روز گذشته وعده داد بودجه‌ريزي و نظارت بر هزينه‌كرد بودجه در موسسات و ادارات مختلف در سال آينده به صورت شفاف در اختيار مردم قرار گيرد و اين اتفاق مباركي است. رييس‌جمهوري بر آرمان و انديشه‌هاي خود ايستاده است اما شرايط جامعه اقتضائاتي دارد.

روحاني خود را ملزم به تحقق وعده‌ها مي‌داند؟

برداشت من از روحيه روحاني آن است كه ايشان مي‌خواهد به وعده‌هاي خود عمل كند. همه مي‌دانند موانعي در اين مسير وجود دارد و مردم دوست دارند اين موانع را رييس جمعهور به صورت شفاف بيان كنند اما رييس‌جمهور بنابر مصالح كشور در بعضي موارد بعضي مطالب را مي‌گويد در برخي موارد به تاخير مي‌اندازد.

سطح توقع مردم از دولت بالا است. آيا اين موضوع تبديل به چالش مي‌شود؟

كارشناسان احساس مي‌كنند ما به طور كلي از نظر اقتصادي شرايط خوبي نداريم و از وجهه سياسي تحت فشار هستيم. از موضوعات ديگر مي‌توان به بحران آب و وقوع حوادث طبيعي اشاره كرد كه دولت را در تنگنا قرار مي‌د هد. جامعه بايد محدوديت‌هاي موجود را درك كند. روحاني و دولت تلاش دارند كشور را مديريت كنند اما موانعي در اين راه وجود دارد.

منظور شما از پناه آوردن دولت به مردم چيست؟

بارها در سخنان رييس‌جمهوري شاهد بوديم ايشان قسم‌هاي جلاله‌اي را بر زبان جاري كرده‌اند. اين سخنراني‌ها نشان مي‌دهد ايشان با مردم درد دل مي‌كند و مي‌گويد مي‌خواهم يك سري كارها انجام شود اما برخي جريان‌ها اجازه كار كردن نمي‌دهند. از لحن رييس‌جمهوري اين موضوع استنباط مي‌شود كه مي‌خواهد مردم را در جريان امور گذاشته و به ميدان وارد كند .

منظور شما اين است كه دولت قصد دارد با سرمايه اجتماعي خود در مقابل جريان‌هاي مخالف بايستد؟

دقيقا؛ روحاني سرمايه ديگري جز راي اكثريت ندارد و با اين پشتوانه مي‌خواهد بگويد تلاش خود را كرده و به دنبال عمل به وعده‌هاي خود هستم. استنباط من اين است كه روحاني واقعا براي مردم كار مي‌كند و آنچه محقق نمي‌شود، در اختيارات دولت نيست.

فشار‌هاي زيادي پس از ارايه لايحه بودجه سال ٩٧ به دولت وارد شد. آيا ممكن است اين فشار‌ها روند شفاف‌سازي در دولت را متوقف كند؟

امروزه ديگر امكان جلوگيري از شفافيت وجود ندارد. با گسترش شبكه‌هاي اجتماعي و دسترسي آسان‌تر به رسانه‌ها جلوگيري از انتشار اطلاعات معنايي ندارد. رييس‌جمهور نيز بارها به شعار دولت در اتاق شيشه‌اي تاكيد داشته است. اين نشان مي‌دهد حسن روحاني نيز به دنبال شفافيت است. روحاني مي‌خواهد مردم بدانند كه تلاش مي‌كند تا وعده‌هاي خود را محقق كند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید