قطعنامه ضدایرانی سازمان ملل به بهانه حقوق بشر

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ۹:۰۳
    کد خبر :178798

مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر اساس گزارشی که با نقش پررنگ کانادا تهیه شده بود، قطعنامه‌ای جدید به بهانه نقض حقوق بشر، علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست امروز سه‌شنبه، گزارش کمیته سوم در خصوص نحوه اعمال قواعد مربوط به حقوق بشر در کشورهای دنیا را بررسی کرد.

کمیته سوم مجمع عمومی، مسئول بررسی موارد اجتماعی و حقوق‌بشری است و این بار، گزارش خود را که کشورهایی هم از آن حمایت کرده بودند، در قالب پیش‌نویس یک قطعنامه به مجمع عمومی ملل متحد ارائه داده بود.

در این پیش‌نویس، از شرایط حقوق‌بشری در ایران، سوریه، کره شمالی و شبه‌جزیره کریمه ابراز نگرانی شده بود. این پیش‌نویس‌ها با کسب رأی لازم، به قطعنامه مجمع عمومی تبدیل شدند.

صفحه توئیتری «سیاست خارجی کانادا» پس از تصویب این قطعنامه ضدایرانی نوشت: «امروز جامعه بین‌الملل از ایران خواست که به حقوق بشر احترام بگذارد. این کار از طریق تصویب قطعنامه‌ای انجام شد که کانادا در صدر تنظیم‌کنندگان آن بود. کانادا به حمایت از احترام به حقوق بشر در ایران، ادامه خواهد داد.»
پس از اعلام آراء، نماینده سوریه در سازمان ملل، نسبت به مفاد قطعنامه ضدایرانی اعتراض کرد و آن را سندی دیگر از انحراف سازمان ملل از مأموریت اصلی خود دانست.

وی گفت: «در حالی قطعنامه علیه ایران صادر می‌شود که این کشور، تحت تحریم‌های یکجانبه از سوی اعضای شناخته‌شده همین سازمان است و سعی می‌کنند (که با این قطعنامه) بر دستاوردهای ایران سرپوش بگذارند.»

«محمد حسن‌نژاد پیرکوهی» رایزن دوم ایران در دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل هم در این نشست سخنرانی کرد.

وی از تصویب قطعنامه علیه کره شمالی و سوریه انتقاد کرد و در حمایت از محور مقاومت و دولت قانونی سوریه گفت: «چگونه می‌توان هم تروریست‌ها را محکوم کرد و هم آنهایی که با گذشتن از جان خود، با تروریسم می‌جنگند.»

به گزارش فارس،قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت، انضباطی یا الزام‌آور نیستند و از آنها با عنوان تدابیر توصیه‌ای یاد می‌شود.

البته ناگفته نماند که این مجمع عمومی است که می‌تواند بر اساس توصیه شورای امنیت، در خصوص تعلیق حق رأی یا عضویت و حتی اخراج اعضای سازمان ملل، تصمیم‌گیری کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید